tips mottages

zilla

Trådstartare
Min ena häst har sin första tand (på bägge sidor)nedslitna på överkäken .Jag har provat olika bett och kommit fram till att vanligt bett eller d bett fungerar bäst.Han har en tendes till att bita tag i bettet eftersom tänderna är nedslitna ..så han får bra grepp.

Jag har funderingar kring att skaffa pullargrimma ..men jag tycker det ser fult ut :o
Vad tror ni kan en pullargrimma hjälpa mig på traven :confused:

Sv: tips mottages

Mitt tips är att använda en bettlyftare för att få honom att bryta vanan att bita fast bettet. Bäst fungerar bettlyftare ihop med ett oledat bett. Bettlyftaren gör att det blir omöjligt för honom att få in bettet mellan tänderna, kanske reagerar han väldigt mot detta nya de första gångerna men de brukar snart ge sig, när vanan är bruten (lägg inte bort bettlyftaren för snabbt.....) har du en "ny" häst som antagligen kommer att vara mycket mer nyanserad i munnen!

Hur en bettlyftare kan se ut ser du här nedan (om jag lyckas länka...)

/Agnetha

Senast ändrad av en moderator:

Är det remmen som ser ut som en nosrem?? :o :confused:

Jag är bara van vid bettlyftare som travare och galoppörer har. :D

Ja det är den remmen, om man vill testa kan man ta t ex en achen-nosrem och sätta dit likadant. Nackdelenär att de är smala och ger ett ganska stort punkttryck. Jag har även testat med "nosplattan" från ett mjukt hackamore, men den var för bred....

/Agnetha

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 648
Senast: Kristall10
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som... 2
Svar
23
· Visningar
3 138
Senast: sanmatte
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag... 2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka