Tips o synpunkter! Film, Ipoingångar med lilla Gissa

confetti

Trådstartare
Dålig filmkvalité, gjordes i mörkret imorse innan vi drog till skolan. (ljudet är efter också)

Tycker hon börjar fatta grejjen bra nu, jobbar på farten för sig, och inte inomhus om ni tycker att det går långsamt:o

Jag upplever det som att hon sitter nära och bra sålänge hon kommer någorlunda rakt framifrån, tar jag henne lite snett så sitter hon följdaktligen snett också, backar man då ett steg så rätar hon upp sig.
Målet är väl att hon ska komma in i rak position från alla möjliga vinklar, men man kan väl inte vänta sig allt på en gång, eller kan man det? ;)
Tänkte så småningom börja träna på att göra vändningar på stället, men henne i position (alltså principen, men i småsmå steg.)

Det jag egentligen skulle vilja ha synpunkter på är väl 'hur nära' hunden egentligen ska sitta, jag vill helst ha henne klistrad mot min framsida, men jag märkte att med lite fart inblandat så blir jag lätt en bromskloss.
Kanske ska inflika att det handlar om en valp/unghund som fortfarande har noll kroppskontroll, så jag vet inte om man ska fästa alltför stor vikt vid det.

However, bring the critisism!:D

http://www.youtube.com/watch?v=I2rJq5fQ6gE

Sv: Tips o synpunkter! Film, Ipoingångar med lilla Gissa

Lite bakvänt tränat för just detta moment om du ska köra BSL eller IPO tycker jag då själv. Skulle aldrig börja med detaljer vid så ung ålder för det viktigaste och få in på hunden är fart om du ska köra denna gren bruks är en helt annan sak.

För du sätter hunden den har ingen större förväntan på vad som ska hända.
Sen sitter hunden vilket man aldrig har nåt mer moment ifrån. Utan lägg alltid hunden skapa en större förväntan då kommer farten öka åt dig. för nu går han in stöter till dig sätter sig i flera omgångar. För det kommer du få mer fördel i om hunden vet att den ska utföra moment från läggande då kommer den lägga sig snabbt åt dig.

Sen när du rör dig har du fått så han tror belöningen kommer bara för han duttar dig i magen vilket kommer bli massa avdrag. Sen belastar han din fot hela tiden också avdrag. Tänk på alla dessa små detaljer om du nu ska köra det. För det är en av anledningarna inte jag kör detalj träning för man kan hålla på en så kort stund med valp jämnfört med vuxen.

Som jag skrev i en tidigare tråd mycket mer jobb att få det korrekt så här än ingång vid sidan.'

Här har du ett bra avstånd absolut inte närmare
DSC02654-1.jpg

Spontant känner jag att du gör alldeles för många repetitioner, som jag tycker inte alltid är till fördel (och kanske inte på en valp precis). Du "nöter" in positionen. Jag tycker att du ska sluta när hunden gjort 2 bra ingångar för att skapa den "bra" minnesbilden istället för att hon ska hinna tycka att det börjar bli tjatigt, det är trots allt ett moment som ska ha hög intensitet och som det ser ut nu minskar intensiteten allt eftersom! :) Var inte rädd för att "leka" in positionen heller!

När jag har tränat in ingång framifrån så har jag delat upp momentet i 2. Ett där jag kör inkallning på ett inte alltför långt avstånd (högst 10 m) men där man kallar in och snabbt slänger belöningen (tex boll, men inte godis som har en tendens att sänka intensiteten) mellan benen så att hunden alltid kommer precis rakt. Det är mer en lek, men lär omedvetet hunden att söka sig till mittpunkten och att göra det snabbt och intensivt.

Del 2 har jag kört som du, att träna just att hunden kommer och sitter framför, jag skulle dock inte backa så mycket som du gör..då får du en "dutt" i skrevet som ett brev på posten nästan alltid ;) Utan jag har förflyttat mig till höger/vänster och runtom istället (upplever du att hunden faller ut i sidorna kan du öva mot en vägg i början). Ett effektivt sätt är att samtidigt öva bakdelskontroll i momentet, tex genom klossträning (men man måste inte, jag tycker bara det är en käck detalj och det kanske är viktigare när helheten finns där). Belönat har jag endera gjort med boll i mun, men har man en hund som är tokig i bollen och man vill högre koncentration och kontakt så kan man skjuta godis ur truten. Då har du alltid en förväntan från ditt ansikte. När det är befäst kan man växla och prova själv vilket som funkar bäst , jag hade dock alltid belönat från ansiktet (du kan ha bollsnöret i mun).

För att få rejält med fart ska du göra långa inkallningar, prova att gå långt ifrån hunden och kasta belöningen mellan benen (men gör inte det förrän du vet att hunden verkligen kommer att springa mellan dina ben och har repeterat detta, annars kan det hända att du går med dåliga knän resten av livet ;) .

Generellt sett ser det bra ut tycker jag, verkar vara en trevlig tik du har fått tag i :)

Kort och gott gällande avståndet, backa inte för mycket, då kommer hunden oftast lite väl nära och belastar (läs dutten i skrevet) . Såhär ser vi ut och det är jag nöjd med!

1264711471_resized.jpg

Senast ändrad:

Tack för svar båda två!

Men då är det ju jag som tabbat mig totalt, förut satt hon lite längre ifrån och gjorde inga 'skrevduttar', men då upplevde jag det som att hon satt för långt bort:o

Inte nöta var en bra grej som jag glömmer bort, ska försöka tänka på det!

Färre repetitioner, no more skrevdutts och mer fart:idea:

Ja, hon är en superfin liten tjej tycker jag. Inte alls lika snabblärd som min dp, men däremot så har hon redan mycket mer stadga och fokus än vad han har:p

Känner igen det där i min westie, han är liksom lite mer eftertänksam än schäfern, men har kanske inte ett lika käckt rörelsemönster om man säger så :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Kattmat i mousse-form
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka