Bukefalos 28 år!

Tips och råd önskas

AbCdE

Trådstartare
Hej!
Jag har två hundar, gammelgubben är halt, skadad triceps. Han får bara gå korta promenader. Den andra hunden är av samma ras men vill verkligen ut och röra på sig, det vill helst den äldre oxå, men han dampar inte om han måste ta det lugnt. Den yngre blir väldigt rastlös. Den äldre får mer ont att ligga i buren i bilen och jag kan inte gå ut med endast den yngre för då börjar den äldre vrålyla. Den äldre har gått på rimadyl i två veckor utan resultat och nu sedan tre dagar onisor. Skulle gissa att promenaderna blir lite för långa för hans läkningsprocess men jag har fastnat och vet inte hur jag ska lösa detta på bästa sätt :(
Tips?

Vidare, finns det någon annan typ av rehab för hundar med skador på triceps? Jag vet dock inte vad för skada, vet konstaterade endast att det var där hunden markerade smärta. Har tid till ortoped 7 september.
 
Har inga rehabtips, men är det uteslutet att låna in nån annan att promenera den ena hunden medan du tar den andra? Alternativ två, funkar det att parkera den äldre med tex ett gott ben (inte i bur) och träna den yngre inom synhåll?
 
Har inga rehabtips, men är det uteslutet att låna in nån annan att promenera den ena hunden medan du tar den andra? Alternativ två, funkar det att parkera den äldre med tex ett gott ben (inte i bur) och träna den yngre inom synhåll?
Jag har sökt lite löst, utan resultat, så där kan jag lägga in en till växel!
Jag har löst det nu att ha den andra lös och aktiverar honom medan den äldre är kopplad med mig, tror inte han skulle vilja ligga själv med ett ben men värt att testa!
🙏
 
Åker ni iväg med bilen för längre promenader?
Jag tänker om ni vissa dgr kunde åka till någon Sjö vid tex en udde o simma så länge det går innan vintern!?
Eller låt hundarna vattentraska i vatten vilket också är bra rehab.(Kan man låta hunden göra i bassäng också)

DÅ kunde dom både få lite promenader och få simma/traska..så mycket som dom beh var o en..
Eller/och så kanske du kunde gå kortare men ändå trötta ut den oskadade genom att sätta på honom tyngd bälten, låta han dra något tungt som typ en stock som släpas i backen..

Gå kortare promenad med dom tillsammans, samtidigt som den oskadade får dubbelt så lång sträcka tex om han gillar att söka boll/hämta boll ha ngr med (eller gottis han gillar det) och släpp i smyg/el kasta in i skogen/gräset och gå vidare tills du ber hunden hämta "bollen"

Jag har själv 2 hundar därav en har en gammal tränings skada i benet och jag har kört lite olika Rehab träning:
Som vattentrask/simning
Dels inne med balansplatta/kudde- ca varannan dag..
Sen tränade vi kavaletti och lite slalom +andra balans övningar

En annan viktig sak som jag fick lära mig på djursjukhuset var att MASSERA och stretcha hunden! Det är inte svårt och man behöver inte "Ta I" så mycket om man är osäker på hur man gör.. Massera som om du klappar hunden med runda cirklar och följ hur musklerna går,, mot hjärtat mest-jag har svårt att förklara i skrift, men det kanske finns någon film!?


Mer och mer så gick vi i olika terränger i skogen m olika underlag.
Och lite drag emellanåt..

Men vattentrask, balanskudds/bolls träning,stretching, kavaletti, massage var det vi fokuserade på iaf.;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 804
Senast: Guldaskig
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 373
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp