Tips och råd

Bubble

Trådstartare
Har precis skaffat en hund (omplacering 2 år). Jag har aldrig haft hund innan och har därför en massa frågor som kanske kan verka lite dumma :p

Har precis anmält mig till en kurs i vardagslydnad och tänkte efter det gå en inkallningskurs.

Men har några ”problem” som jag kanske borde börja ta itu med på en gång innan de blir jobbigare och jobbigare.

För det första så blir han jättejobbig när man möter andra hundar på promenad, skäller och gör små ”utfall”. Vad ska man göra? Har provat att sätta honom ner och vänta medans den andra hunden passerar men han hoppar upp igen och börjar skälla när den andra hunden kommer nära. Har aldrig låtit honom hälsa på hundar när han gör så. Men har flera gånger hänt att andra folk låtit sina lösa hundar komma fram och hälsa på honom..

Sen kan han inte vara lös :crazy: Förra ägarna hade honom aldrig lös på promenad. Ska ju som sagt gå en inkallningskurs så man slipper ha honom kopplad jämt o ständigt, inte så kul :( Men har ändå börjat träna lite på att kalla på honom. Han vet vad ordet kom betyder men finns det något roligare så ignorerar han mig :D Vad ska man då göra?

Tredje problemet är att han drar jättemycket när man är ute och går. Gå fint eller gå fot verkar han inte alls kunna :angel: När han drar brukar jag dra till en gång i kopplet sen stanna eller gå åt ett annat håll. Gå fot tänkte jag vi skulle lära oss lite senare.. :)
Någon som har några tips? Sen vill jag gärna ha tips på bra hundböcker osv att läsa. Har även blivit intresserad av klickerträning, skulle vilja testa. Någon här som har erfarenheter av det?

Som sagt frågorna kanske kan verka lite dumma men har bara haft hund ca 3 veckor ännu så.

Senast ändrad:
Sv: Tips och råd

När det gäller fotgåendet fick jag själv en aha-upplevelse när jag läste i "kontaktkontraktet".

När jag tränar mina hundar på att gå fint i koppel så fokuserar jag inte på att lära dem att man inte får dra i koppel. Istället tränar på att hunden ska lära sig att följa mig i min takt.
För mig är det lättare, och mer positivt, att visa hunden vad jag vill att den ska göra istället för att träna på vad den inte får göra. Det blir roligare för både mig och hunden och funkar väldigt bra.

Dvs, hunden går bredvid mig och så fort jag ser att hon ökar takten för att komma före (innan kopplet är sträckt) så hyschar jag/petar till och backar så hon kommer i position igen. Så länge hon går på rätt ställe bredvid mig pratar jag mjukt med henne så hon förstår att jag gillar det.
Avslutar alltid ett fotgående med "hopp och lek" eller liknande och tränar i början korta stunder i taget. Till slut blev det naturligt för båda mina att man promenerar bredvid matte, i slakt koppel eller helt utan koppel. Ska hon få rasta så pekar jag till diket och säger "gå och kissa". När hon sniffat runt en stund säger jag "här" (mitt kommando för fot) och går vidare.

Anledningen till att en hund drar i koppel är ofta för att den helt enkelt är ivrig och går snabbar än dig. Om hunden lär sig att "mattes takt gäller" så drar den inte heller i koppel och detta har man också nytta av när hunden är lös.

Oj vad du får det att låta lätt! :o
Det låter ju som en kanonidé.
Men hur får man det att fungera på en tokvalp som springer åt alla håll på samma gång, och tycker att allt ute är SUPERspännande?
Kanske blir lättare då hon blir större och inte ett löv som blåser förbi är det roligaste man kan tänka sig. :p

Tack! :)

Man måste börja där det finns så få störningar som möjligt så att valpen inte blir distraherad. Mitt på en fotbollsplan en sen kväll? Se till att hunden fått busa av sig först så den inte studsar av energi. Att gå fot är en "mysövning" för mig, vi strosar tillsammans, jag pratar lite och hon söker kontakt. Jag belönar hellre med kel eller godis (lugnande) än med boll och lek (hetsande).

Alternativt att man själv gör sig rolig och leker följa john med hunden i koppel. Pratar pipigt, går snabbt åt höger, snabbt framåt, (alternerar) saktar ner och berömmer som 17 när hunden tydligt visar att den "hakar på" och vill gå bredvid. Men viktigt att det inte urartar och hunden blir så i gasen att den bara jamsar runt. Utan man ska kunna avsluta med ett "sitt" och ge litet smek över huvudet utan att den sitter som på en het spisplatta. Sen kan man gå lite till. Och ju mer hunden fattar galoppen så sänker man tempot, drar ner på "hetsandet" och rätar upp sig.

Bra tips för att se om hunden verkligen fattat vad du menar! Om du går i normaltempo med hunden bredvid och saktar ner och går riktigt långsamt, saktar hunden också ner? Beröm igen får då har poletten trillat ner! :idea:

Sen ökar man successivt störningarna så att man kan göra detta även när folk och fä finns i närheten.

Träna också kontaktövningar, det kan man göra hemma i soffan. Så om hunden ändå blir distraherad så kan du "ta tillbaka intresset", beröma och gå vidare. Men gå inte för fort fram.

Och nu pratar vi alltså "gå fot" till vardags, inte momentet inom tävlingslydnad. Bara klargör.

Jag är inte instruktör, utan det här är bara mina egna erfarenheter. Har bl.a haft en hund som var en "het potatis" och en "soffpotatis", dessa metoder fungerade för oss.

Senast ändrad:

När det gäller fotgåendet fick jag själv en aha-upplevelse när jag läste i "kontaktkontraktet".

Eva B rules!!:bow::bow:

Jag har gått två utbildningar för henne;"Valpkurs" och "Att hålla slyngelkurs", jag har hitintills lyckats väldigt bra på mina kurser, när jag använt hennes metoder på hundar som bogserat sina ägare.

Börja jobba redan i hemmet med ledarskap.. Allt från att vänta innan han får äta (trotts att skålen med mat står brevid honom) han får inte gå ut före dig genom ytterdörrar, in i nya rum osv.. Jag var jättesträng med allt det här när jag tog min omplacering.. Han var rejält omiljötränad.. gjorde utfall, högg/bet hundar.. pep, stressa, snurra runt i klopplet bet mig i ren frustration när han inte kunde nå en annan hund han var arg på etc etc.. listan kan göras lång.. Han var en extrem problemhund och jag var hans fjärde ägare.. Ingen orka med honom så när han var 3 år fick jag överta honom gratis.. :( men somsagt allt det där du har problem med med hade jag också.. Och det löste sig med tiden! Är du osäker själv så gå massa kurser.. Men ta inte första bästa du hitta på annons etc utan leta runt och fråga på hundforum vilka dom rekomenderar och sen får man försöka finna någon som har bra rykte om sig.. det finns miljoner såkallade kurser där folk utbildat sig till instruktörer eller "hundpratare" men bara för det så behöver det inte betyda att dom är kunniga!

Försök hitta nått din hund uppskattar men inte har "vigt" sitt liv åt.. min hund uppskattar mycket kel så detta är hans beröm.. bollar , leksaker, godis fixerar honom bara eftersom detta är nått han verkligen ser upp till och jag vill inte att han enbart ska vara intresserad av mig pga sin boll eller sitt godis. :) Utan det är jag som ska vara det roliga!!

Börja öva med enkla övningar på extremt lugna ställen där det inte finns störningar så han får upp intresset och kan koncentrera sig bättre.. Sedan när du märker att han börjar intressera sig av dig och tycker det är kul så kan du försvåra det lite med störningar av olika slag men gå inte för fort fram! och träna korta stunder pausa nån minut imellan och sitt och bara vara tråkig utan att bry dig om honom.. sen när du kör igen så blir det kul igen!!! hunden måste alltså tycka det är kul hela tiden när ni tränar!!

Jag är absolut ingen expert nånstans men detta är iaf vad som funkar för mig och mina hundar och kanske kan vara värt att prova.. Hoppas det löser sig!!

Hejsan!

Jag är i samma sits som du, har haft min omplacering i snart 3 månader och vi har haft/har exakt samma problem. Jag vet att det inte är en permanent lösning och jag vet inte vilken storlek på hund du har men jag fick tipset om att skaffa en nosgrimma/halti för att få ner dragandet. Det har inte löst problemet utan vi håller på och arbetar efter kontaktkontraktet med att öka hundens "vilja" att arbeta med oss.

Det som är skillnaden med för oss med nosgrimman är att jag faktiskt klarar av att gå ut och gå med honom även när han tappar hjärna och öron.

Vill du ha någon att bolla ideér med så hör gärna av dig.

Ps. jag tycker att det är jättebra att du valt att gå på kurs med din hund, passa på och "utnytja" kursledarens kunskap.

/Maria

Tack för tipset! :) Ska låna boken du pratade om och prova det där med att helt enkelt peta till honom innan han hunnit öka takten för mycket..

Jo såna saker är jag noga med, att han inte ska kasta sig över maten, ut genom dörren osv.. Men det är han faktiskt duktig på, hemma :) Det är så fort man kommer ut som han inte alls vill lyssna på mig :p
Nej precis ska kolla upp ordentligt så att det är en seriös och bra kurs.
Tack för tipsen! :)

Hej!
Vad har du för hund? Min är en golden så han är ganska stor. Vi ska försöka komma igång och träna nu, har funderat på klickerträning. :) Jag tycker mest det känns jobbigt att behöva slita och dra i honom heela tiden när man är ute för att han ska "gå fint". Samt att han är jättejobbig när man möter andra hundar, hur är din hund då?
Ja precis tänkte det kan vara bra att få lite hjälp i början speciellt eftersom jag inte haft hund tidigare så en kurs verkar bra:)

Någon som har tips på hur man vänjer honom av vid att skälla och dra när man möter andra hundar?
Om han inte lyssnar när man ropar tex hit, ska man då tex rycka till lite i kopplet/peta på honom för att få uppmärksamhet? För han blir helt "döv" när man är ute, allt annat är roligare :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 695
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 563
Senast: ufot
·
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka