Bukefalos 28 år!

Tips önskas!

lis

Trådstartare
Har ett fullblodsto 5år som ska ridas ca 5dar i veckan. (ska bli dressyrhäst är tanken) Just nu går hon ca 30min om dagen då hon inte har någon kondition eller muskler och ej blivit regelbundet riden på 2år sen hon slutade på galoppbanan. Hon behöver gå upp i vikt ca 50kg och hon går på bete dygnet runt,om det inte är dåligt väder eller kallt för då är det täcken på eller stallet som gäller. I dags läget får hon 1.5 kg havre och 0.5kg betfor och 1dl olja + mineraler om dagen. Det är vad hon gått på hos ägaren i 2år. Jag hade gärna velat höja foderstaten så hon får tillräckligt att bygga muskler med nu när hon rids och även lägga på hullet lite. Hon är inte mager men ligger på gränsen till smal. Och eftersom hon kommer att ridas en del framöver är jag rädd att hon tappar vikt. Vad ska jag lägga till i foderstaten?
 
Sv: Tips önskas!

du kan prova att ge mer olja maxgränsen är 75-100g /100kg häst 75-100g är väl ca 1dl...

Ger mitt fullblod korn och betfor och fri tillgång på bra hösilage och det har hon tagit sig bra på nu efter att hon blivit avmaskad.

Så kolla mask och tänder om du inte gjort det. Och för proteinet skulle jag ge lusern :)
 
Sv: Tips önskas!

Man får hoppas att betet är bra, annars är det svårt att hålla en svårfödd häst (som fullblod ofta är) i hull.
Det bästa vore att stödutfodra med grovfoder. Lusern kan du ge och/eller olja. Ibland är korn bättre än havre i hullsyfte.
Och tänk på att man inte kan ge en häst samma foder i flera år för grovfodret skiljer sig åt näringsmässigt, ibland väldigt stora skillnader. man ska helst analysera grovfodret så man vet eller ha bra hästöga och ändra i foderstaten när man ser att hästen ändrar sig i hull.
 
Sv: Tips önskas!

Vi har ett otroligt kräset och krävande fullblod, i början hade vi grymma problem med att få honom fin. Numera ser han faktiskt ut som en hingst med rejäl nacke, kralliga muskler och otrolig päls - trots att han inte är riden sedan sommaren 2008!

Jag hade försökt med snällt protein. Snällt protein finns i grovfoder, t ex lusern. Eftersom vårt kräk inte äter lusern i större mängder (fri tillgång på Hackad Strå i boxen) har vi fått ta Hippo Alfa för att komplettera hösilaget. Det har i alla fall en stor del grönmjöl och är inte rent proteinkoncentrat i alla fall.

Protein är musklernas byggstenar. Det som inte används blir energi och energi som inte används blir fett. Det är mycket förneklat beskrivet, men ger i alla fall ett hum om hur det fungerar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 622
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 253
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp