tips om bra betesputs...

B

black pearl

Vi har en hästgård med tillhörande mark. Vi har länge funderat på att skaffa en betespust eftersom gräset växer enormt på våra lerjordar.

Tänkte höra om någon har erfarenhet av de små putsarna som finns att köpa för ca 15-20 000? Har hört att de inte är så bra men å andra sidan behöver vi inte använda den till så väldigt stora arealer utan mer för att finputsa ett fält och några ängshagar en till två gånger per år.
 
Sv: tips om bra betesputs...

nu får man ju inte göra reklam, men, det finns ett företag i skara med grönt som en en framträdande färg, tror att det börjar på k och slutar på ellfri.
det dom säljer är absolut prisvärt och räcker alldeles lagom till lagom bruk på en liten hästgård
 
Sv: tips om bra betesputs...

OK! Det låter intressant! Är det med knivar eller kedja? Det mesta av vår mark är i det närmaste plan utan stenar i alla fall där det är tänkt att använda putsen. Ska kolla upp den, tack för tipset!
 
Sv: tips om bra betesputs...

Vi har typ en sån som finns i skara. Se bara till att det är Y-slagor istället för hammarslagor. De har mer kraft.
 
Sv: tips om bra betesputs...

Ska du bara klippa lite rator så funkar det med (nästan) vad som helst.

Även om den är med rotor/knivar istället för slagor så funkar det bra också om man bara kör lite långsammare och vinklar upp den lite i framkant (dvs länger toppstången lite grann).

Det är mest bara om man kör mycket med gröngödsling eller ska "bryta" igenvuxen åkermark som man kan tänkas behöva något riktigt rejält med hammarslagor... fast ska det brytas ingenvuxen mark så kan man ju lika gärna hyra in en skogsfräs som fräser ner hela stammar :love:...

Det är klart att man vill ha rejäla grejjer om man tar jobb med dikesröjning etc men en vanlig "hästbonde" behöver inte så våldsamma doningar - och ingen maskin är ju nånsin bättre än den som sitter bakom spakarna !

Satsa på att få en ordentligt bred puts så kan man köra lite långsammare istället, så funkar det fin-fint även med en billigare puts.

Att lägga 50 000 - 100 000 tusen på någon värstingmaskin är det inte mycket mening med i de flesta fall...

Själv har jag en puts med 3 rotorer från det gröna företaget i Skara som slutar på *lfri, den har en arbetsbredd på 2,75 m, effektbehov på 40 hk och går alldeles utmärkt att slå ner en 10-15 hektar per år med om man bara kör en 6-7 kmh istället för 12 kmh och har den lite uppåtvinklad i framkant - och då har jag ändå massakrerat sly med 3-5 cm grova stammar också :angel:

Jag har för mig att en sådan kostar drygt 15 000 + moms ny... men det var ett tag sedan jag tittade efter. Den maskinen gick med plus redan efter 1:a året - något som man inte är bortskämmd med när det gäller jordbruksmaskiner.

Den putsen har också varit rejält tålig, en gång slet jag tom bort en rotor efter att ha kört på en sten - men då den sitter med 2 st M16 så var det bara att lägga rotorn på städet och rikta den för att sedan skruva fast den igen... som ny. Slipar man sedan knivarna med vinkelslipen 1-2 ggr per år så klipper den ganska bra sedan.

Köp du en billig puts så kan du köpa lite vin eller nåt för pengarna som blir över...
 
Sv: tips om bra betesputs...

:)Tack för det utredande svaret! Nej vi har bara ca 8 ha som ska putsas så det borde räcka gott och väl med denna billigare variant. Och som du säger kan man ha roligare för de pengar som blir över;)
 
Sv: tips om bra betesputs...

Har inte den från det gröna företaget men en liknande som kostade ca 17.000:- + moms och den har fungerat alldeles utmärkt i flera år. Ska man bara klippa ner gräs så fungerar även de billigare. Se bara till att inte köra på stenar för då kvittar det hur mycket pengar du har lagt på en puts, det är inte bra att köra på stenar. En puts är något av det bästa vi har införskaffat. Hagarna blir så fina ochman håller mycket ogräs borta.
 
Sv: tips om bra betesputs...

:bow:Tack alla för bra tips! Nu känns det lite lugnare att införskaffa en lite mindre betesputs. Vi ska genast ge oss i kast med ett inköp:d
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 378
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 880
Senast: jemeni
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 770
Senast: Cilla
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 601
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp