TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

E

--Elin--

Hej!

Jag bor på en bondgård med kor och har ridit i ca 10 år och funderar nu på att köpa två egna hästar att ha här hemma. Vi har ett stall men det är alldeles för litet och för lågt i tak för jordbruksverkets regler, så där kan jag tyvärr inte ha dom. Jag har funderat på att köpa två uteboxar men vad jag har sett så kostar det iaf 20.000 för dom och det är för mkt pengar för min budget. Jag har även funderat på att bygga egna uteboxar men jag vet inte om det blir billigare.

Är det någon som kan ge mig lite tips om hur jag kan göra med stallplatsen? Blir glad om ni skriver andra saker oxå som jag kan tänka på innan jag skaffar häst osv.

Jättetacksam för svar. Tack i förhand! :bump:
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

Ni har ingen loge eller nåt som ni kan göra om till lösdrift? Man måste ändå ha box, men jag vet inte hur reglerna för tillfällig uppstallning ser ut? Har också för mig att redan befintliga stall får ha lägre takhöjd än vad som egentligen är tillåtet.
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

det är mycket billigare att bygga egna uteboxar än att köpa, men hur ser din gård ut med lador och stall? finns du t ex har en tom byggnad där man kan ta bort ev loft och inredning så kan man göra boxar där.
min granne gjorde om sitt gamla gris stall till häst stall för några år sen, och vi gjorde om vårt gamla ko stall till hästarna^_^.
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

Om du har loge sa skulle jag satta upp tva boxar dar. Kanske gora vaggar sa det blir ett litet hus inuti "huset" sa att saga.. Jag har mina tva i pa en loge nu och det ar svinkallt da det ar oppet upp till nocken..
Om du kunde ta ett 6x6meter utrymme sa kan du bygga tva stall, och satta tak pa alltihop. da har du ocksa plats for grooming och sadling och sant. Kom ihag hastarna maste ha fonster i sina boxar, och det ar ju bra for ljus ocksa..
Det ar billigare att bygga boxar sjalv. mkt billigare. Jag har ingen pejl pa priser men skulle gissa halften.
Tankte pa, hastarna kan inte bo med korna? Sa hade vi i var gamla ladugard, 2 spiltor och rum for kor.. men detta var pa den tiden nar alla djuren levde tillsammans.. Fanns aven grisar och hons darinne.. lol.. Skulle val aldrig ga idag.. Vi hade ocksa separat stall forstas med boxar.. Arbetshastarna bodde i lagarn..Men det ar val ngn lag om det ocksa att hastar inte far bo nara kossor.. vad vet jag.. lycka till..
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

Men det ar val ngn lag om det ocksa att hastar inte far bo nara kossor..

:eek::confused:

Det hoppas jag verkligen inte!

Jag tänkte bygga ett gemensamt lösdriftsstall till kor och hästar så fort jag flyttat. I det här fallet är det inte produktionsdjur vi talar om, utan jag har tänkt ha tre-fyra kor som sällskap och naturvårdare och två hästar.

Men ligger det något i det du skriver vore det fint att få veta mer.
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

Det tror jag inte stämmer... varför skulle de inte få vara nära kor?
Jag har mina hästar på gård, och till och med för ett par år sedan hade mina föräldrar mjölkproduktion. Min första ponny bodde till och med i ladugården, det gick hur bra som helst :) Senare fick hästarna eget stall, men gick ofta i hagarna i jämte varandra!
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

:eek::confused:

Det hoppas jag verkligen inte!

Jag tänkte bygga ett gemensamt lösdriftsstall till kor och hästar så fort jag flyttat. I det här fallet är det inte produktionsdjur vi talar om, utan jag har tänkt ha tre-fyra kor som sällskap och naturvårdare och två hästar.

Men ligger det något i det du skriver vore det fint att få veta mer.
Nej då, man får ha hästar tillsammans med kor. Är hästarna däremot uppstallade i en koladugård så blir det lätt lite för fuktigt för hästarna. Sedan är det ofta väldigt varmt i en koladugård vilket inte hästarna riktigt mår bra av. Därför bör hästarna hållas separat från korna. Om du ska ha hästarna ihop med korna ute så rekommenderas numera att korna är avhornade i så fall.
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

Fast jag undrar om det inte finns en regel som styr vilka djur som får hållas i kostall där det mjölkas. Har med hygienregler att göra, har jag för mig. Alltså utifrån mjölkproduktion.
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

Fast jag undrar om det inte finns en regel som styr vilka djur som får hållas i kostall där det mjölkas. Har med hygienregler att göra, har jag för mig. Alltså utifrån mjölkproduktion.
Aaaaa:idea: det var det du tänkte på.. Har för mig att det var höns och gris det gällde, men är osäker. Hur som helst kan vi nog vara överens om att det är bättre för alla djuren om man delar upp dem;)
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

det är mycket billigare att bygga egna uteboxar än att köpa, men hur ser din gård ut med lador och stall? finns du t ex har en tom byggnad där man kan ta bort ev loft och inredning så kan man göra boxar där.
min granne gjorde om sitt gamla gris stall till häst stall för några år sen, och vi gjorde om vårt gamla ko stall till hästarna^_^.

Vi har inget utrymme som är isolerat och så måste det väl vara brandskyddat? Men är det någon som vet någon bra ritning eller nån bra sida med ritningar?
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

Jag bor också på en gård och jag försöker övertala min sambo att vi ska bygga en lösdrift som enkelt ska kunna göras om till två uteboxar, så jag slipper ha min häst hos grannen.
I så fall blir skötselutrymme i ladugården och sadelkammare i utgödslingens maskinrum.

Om jag får min vilja igenom kommer vi troligen bygga själva.
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

Man MÅSTE inte ha en box om man har lösdrift.
Du måste däremot ha TILLGÅNG till en box att visa upp om hästarna av någon anledning behöver stallas in . Om jag inte missminner mig så kan boxen ligga upp till 30 min bilfärd från dig .

Hej från Hambo
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

Vi har inget utrymme som är isolerat och så måste det väl vara brandskyddat? Men är det någon som vet någon bra ritning eller nån bra sida med ritningar?
Brandskyddat om det ligger i närheten av något som är "brandfarligt" dvs höskulle/höförvaring, garage/verkstad t ex.

Har ni virket själva så blir det naturligtvis billigare att bygga själva. Dessutom är det ju roligt att stå för bygget helt själv, och det betyder ju också lite ;) Svårt är det inte heller om man är normalhändig..
 
Sv: TIPS! om stallplatser och annat att tänka på innan man skaffar häst

Nej då, man får ha hästar tillsammans med kor. Är hästarna däremot uppstallade i en koladugård så blir det lätt lite för fuktigt för hästarna. Sedan är det ofta väldigt varmt i en koladugård vilket inte hästarna riktigt mår bra av. Därför bör hästarna hållas separat från korna. Om du ska ha hästarna ihop med korna ute så rekommenderas numera att korna är avhornade i så fall.

Det är hornlösa små djur jag hade tänkt mig :love:

Men om man ponerar att jag bygger en stallbyggnad och låter den vara helt öppen inuti men förbereder så att man kan dela av till boxar om det skulle behövas. Är det några speciella mått som krävs för att man har hästar och kor tillsammans? Jag hittar måtten som gäller för varje specifikt djurslag, men har för mig att jag läst att vid flera djurslag kan det finnas andra mått. Stallet ska vara helt oisolerat och användas som ligghall i första hand då djuren ska gå på lösdrift.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 766
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 354
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp