Tips på aktivering/leksaker till valp?

Helly

Trådstartare
Skulle gärna vilja få lite tips på aktiviteringsleksaker som passar för en valp, både att köpa och att fixa hemma. 🙂
 
Behöver du aktivera en liten valp?

Behöver den inte mest bara att ni knyter an till varann och den blir trygg och säker i nya hemmet?
 
Valp 13 veckor, har ändå länge bara en snuffelmatta, en kong som hon får färskfodret i och så har jag köpt ett foderaktiveringsspel nivå 1 från Nina Ottosson som jag inte packat upp än.
 
Senast ändrad:
Toarullar, hushållsrullar, äggkartong, mjölkkartong (utan plast) och så stoppa ner en handfull torrfoderkulor och låt dem jobba sig till fodret. Är hunden snabb så stoppa ner det i toarullar och så ner i äggkartong och något varv med maskeringstejp. Ibland så stoppar jag ner en näve torrfoder i en brun "kompostpåse", det är brukar vara uppskattat att få strimla med kliande valptänder.
Rulla ihop en handduk och lämna några foderkulor för vart varv, för att göra det svårare så slå en lite lättare knut på hela paketet. Torka ur ett smörpaket, i med lite foderkulor och så på med locket igen.
Alltid med uppsikt (framförallt eftersom det är en valp) och håll koll på att inget olämpligt äts upp.
 
Något som också är en enkel aktivitet är att lägga upp olika smaker i deras skål, kan vara allt från frukt/ grönsaker/ ett kokt ägg/ en äggula i ett skal/ bär/ örter/ en klick grekiskt yoghurt/ ekologiskt jordnötssmör/sallad, antingen sida vid sida eller försiktigt blandat. (Viktigt är ju att hålla koll på vad som kan vara giftigt.)
Jag har en hund som äter runt det som inte anses vara ätbart och en som noggrant plockar ut vart lingon och lägger det vid sidan.
Att få smaka och välja är också en upplevelse, det behöver inte alltid vara ätbart utan kan vara en gaffel, en tuss ull eller något annat. Går även att använda muffinsbakplåt och lägga ner lite olika saker i de små skålarna så får hunden smaka sig fram.
 
Jag brukar klippa till ett resårband och sätta upp i en dörröppning. Längst ner i bandet hänger jag en mjuk leksak. Alla mina valpar har uppskattat att dra ut leksaken och släppa den. Vissa har jagat efter och då får man se till att det finns en matta eller liknande så inte valpen halkar. Andra har föredragit att stanna och fånga leksaken på tillbakasvingen. Dra i leksaken, som då "kampar emot" har också varit populärt.

Jag har fäst resårbandet med en spik i dörrkarmen. Vill man förstärka går det att lägga bandet flera varv där uppe. Om jag tycker att valpen gått upp för mycket i varv eller om jag velat ladda leksaken och göra den extra mycket värd, har jag begränsat tillgången. Det är bara att sätta upp en krok och hänga själva leksaken på eller hänga den över en dörr.
 
Skulle gärna vilja få lite tips på aktiviteringsleksaker som passar för en valp, både att köpa och att fixa hemma. 🙂

Beror ju en del på hur stor valpen är. Jag har använt bland annat gamla byxben och petflaskor med lite skrammel i. Men framförallt spenderat mycket tid på att leka med valpen och göra små aktiviteter med den.
 
För ett tag sen la jag godis i en äggkartong och gjorde foliebollar att lägga över, jag tänkte att folien skulle vara otäck att bita i.
Men valpen blev jätteglad, struntade i godiset och försökte sätta i sig foliebollen istället 🙈

Vad kan jag lägga över i stället som inte är intressant att försöka äta?
 
För ett tag sen la jag godis i en äggkartong och gjorde foliebollar att lägga över, jag tänkte att folien skulle vara otäck att bita i.
Men valpen blev jätteglad, struntade i godiset och försökte sätta i sig foliebollen istället 🙈

Vad kan jag lägga över i stället som inte är intressant att försöka äta?
du kan kanske skiva gurkbitar att lägga över?

edit: annars så kan du köpa (eller om du har) klippa fleecebitar och knyta så får du bollar.
 
Senast ändrad:
du kan kanske skiva gurkbitar att lägga över?

edit: annars så kan du köpa (eller om du har) klippa fleecebitar och knyta så får du bollar.
Tack för idéer!

Problemet, inser jag, är nog att hon biter i exakt allt. Hon behöver inte leta upp nåt godis för det som ligger ovanpå är minst lika kul. Så jag får pröva med lite olika godis och se vilket som är mest oemotståndligt. Meningen är ju att hon ska använda nosen lite.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är det någon som har koll på västgötaspets och kan tipsa lite om vad man ska kolla efter/se upp för när man väljer uppfödare/valp? Om...
Svar
8
· Visningar
647
Senast: Tiger tok
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
845
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 599
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 383
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp