Tips på alternativ för flugskydd.

Twihard

Trådstartare
Hejsan, jag letar efter tips ang flugskydd.

Det är så att vi misstänker att vår häst är "nylonallergiker" då han får extrem klåda av flugluvor och oluddade grimmor när han bär dem (Nej det är ingen knottallergi, skabb eller annat, vi har redan rådfrågat veterinär och haft undersökningar). Men inget när han har repgrimmor elelr utan grimma.

Hur som helst orsaken har ingen betydelse för frågan. :D

Då han inte kan ha flugluvor, och då det är mycket knott just nu i mina trakter som stör min häst i öronen, undrar jag om ni har tips på något alternativ som "öronskydd"? :bump:

Naturligt flugmedel hjälper till vid kropp och huvud men inte helt i öronen.

Har inte travvärlden typ "mössor" för hästarnas öron? Eller de kanske är för ljudisolerade eller gjorda av nylon? Jag kom att tänka på de här luvorna hopphästar brukar ha. Om man syr fast något band som håller kvar den runt hans huvud?:banana: Eftersom jag inte rider hästar som använder dessa luvor, "hoppluvor", vet jag inte om de är ljudisolerade?

Kom igen, har ni några tips på luvor eller alternativ som kan hjälpa till att skydda hans öron från dessa bitska små djur? All hans äls i öronen hjälper inte heller helt för invasionen.

Frågor ang klådan, varför den uppkom, varför den finns eller liknande undanbedes vänligt och kommer bli obesvarade då jag inte orkar dra upp detta igen. Gjort förut på olika sidor och sist här sa alla "skabb" vilket vi verkligen visste att det inte var. (inte heller ngt sommarrelaterat då det är året runt).

Denna tråd är endast till för tips ang "öronskydd" :D

Sv: Tips på alternativ för flugskydd.

öronskydd i form av luvor lovar jag kommer ALDRIG sitta fast så att de sitter kvar över öronen på hästen i frihet i hagen utan grimma - och knappast ens med grimma. så stadiga är de inte, det räcker med att hästen kliar sig så har huvan trillat av öronen.

har hästen sitt naturliga skydd kvar i öronen, dvs den är inte trimmad eller klippt? det låter konstigt att det är så starka reaktioner just för öronen om den har håret kvar i öronen :crazy: Hur mycket ohyra har ni?

jag skulle rekommendera hjorthornsolja. finns i sprayform och går att svampa på öronen. luktar hel-te och inga flugor går i närheten.

Ja han har kvar allt ludd, mycket desutom, i öronen. Frieserludd ;D Mjaa häromdagen var det olidligt så han fick lite småsår, komemr nog bara vissa kvällar sådär, men tänkte mest utifall att. :D Såren är rätt bra nu men vet att han hatar flugor vid öronen mer än vid ögonen. :D

Tack ska kolla på sprayen. :)

Luvorna då, kan man inte typ sy något som sitter runt under käken typ tror du? Lite såsom flugluvor kan sitta, elelr nä förstår nog, det är kanske inte det bästa. :D Får knöla vidare på det ;D Kanske nästa affärsidé :D

Nej, det finns inte en chans att luvan sitter kvar hur du än spänner under käken, om du inte ska strypa hästen. alternativt använda nylon a la flughuva, som inte strechar : )
Hööks provade ju en sån flyweil variant för några år sen, den föll just pga samma orsak, och luvorna är värre för de sitter ju över öronen och glider, inte ens så stadiga som ett flyweil pannband.

men: du kan väl ha lädergrimma? :confused: Är ju det bästa i grimväg i hagen oavsett. fast en luva över öronen lär inte sitta kvar med grimma heller.....

Senast ändrad:

Våra hästar har inga grimmor i hagen, absolut inte läder som kan fastna ordentligt i barrskogen där. (inget emot de som har grimma i hagen. :D Bara vi som inte gillar det). Så tänkte något som hålls kvar utan, såsom vissa flugluvor. :D Vi har lädergrimmor dock vid hantering, eller snarare uppbindning om inte luddgrimman är användbar, annars har vi repgrimma när vi leder och så. :D

Men får nog lägga ner det projektet. :/ ;D

du nämnde att han fick problem när han bar oluddade grimmor, så därav nämde jag lädergrimma.
en lädergrimma går sönder direkt om den skulle fastna i ngn gren, det är ju det som är grejen med läder v/s nylon ;) skulle vara ännu mer rädd isåfall om den har flughuva i nylon och fastnar i ngt - otäcka ögonskador :cry:

sak samma: om du inte använder grimma eller gör det spelar ingen roll i detta avseendet, för som sagt, inget lär sitta kvar över öronen såvida det inte är en flughuva i nylon :D

uppfinn gärna ngt bra och patentera sen. själv är jag intresserad av ngt i flughuve modell fast som en flyweil över ögonen, istället för heltäckande tyg :D Flyweilsen som finns nu, åker lätt bakom öronen om hästen rullar sig, så fanns de a la flughuve modell, dvs rejäl fästning via käken, så vore det toppen : )

skämt åsido: hjorthorns olje sprayen är grym och håller i MINST ett dygn utan återapplicering - flugorna hatar det.

PS: Breaking Dawn är snart här : )

Senast ändrad:

haha ja, jag kom på en idé jag ska knarta vidare på. :D:D

Åh ja jag vet! 16 November är preliminärt datum för Sverige, två dagar före U.S.A. :D

:rofl: Det va värst - hur är det MÖJLIGT att vi är före USA???!!!

du får gärna tipsa mig om din ide - fnulat på ngt men lyckas inte hitta ngt som känns hållbart i tanken än så länge!

:D

Vem vet ibland händer det så. :D För evlipse var vi en dag före alla andra länder utom U.S.A. Vi är nog speciella, haha ;D

Ska förklara min idé i morgon när jag är vaken i skallen igen :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka