Bukefalos 28 år!

Tips på apportering behövs...

H

Hanko

...Har i det sista ståt och kliat mig i huvudet och försökt komma på ett sätt att träna in gripandet av apportbocken vid apporteringen. :confused: Med schäfern var det inga som helst problem. Där föll poleten ner snabbt.

Men när det gäller labradoren så går det bara inte. Har prövat alla dess sätt men märker att det inte fungerar....han anser fortfarande att apporten ska "dödas". Apporteringsmomentet i Lk1 fungerar, men inte när jag lägger den på marken framför honom. Och han dödar inte heller om han spontant får för sig att hämta apportbocken. Och då blir man lite konfunderad om man ska belöna de spontana gripandena eller inte.

Så hur göra? Någon som haft samma problem men fått löst det? Kom med förslag!
 
Sv: Tips på apportering behövs...

Är kommandot "apport" befäst helt och fullt?
Anser han att den måste dödas (:D) när du lägger den på marken och säger apport eller försöker du shejpa in ett lyftande och avlämnande?
 
Sv: Tips på apportering behövs...

Det är nog det som är problemet att jag inte får kommandot apport befäst över huvudtaget. Även om han fattar grejen med fint gripandet när jag håller apporten.

Han anser nog att den måste dödas innan det går att ta med den och lämna över den. :D:mad: Tyvärr :crazy:
Men visst försöker jag klicka och belöna vid bra gripanden men det är svårt när han inte gör detta. Förutom vid tillfälle 1. momentet apport i Lk1 eller 2. spontant gripande och hämtande av apporten när den är bortlagd och nerlagd i väskan.
 
Sv: Tips på apportering behövs...

Vad menar du med "döda"? Att hunden vill springa runt och lattja med den innan den kommer? Eller att den tuggar?

Är det det första så tror jag på mer krav. Visst ska den vara positiv på sätt att den är en biljett till belöningen men den ska inte vara någon leksak. Vill han dra en repa med den innan han kommer och lämnar av så träna först med lina och gör klart att det inte är ok att inte komma direkt. För mycket pepp, tjo och tjim när hunden springer ut för att hämta den kan också utlösa några ärevarv.

Tuggar hunden så kan det funka att klicka bort det i kombination med korrigeringar, det funkade på min. Jag började med att klicka när hon inte tuggade och när hon förstått vad det gick ut på men ändå kunde tugga lite smått så sa jag till henne.
 
Sv: Tips på apportering behövs...

Han "dödar" den genom att skaka apporten och kasta den runt omkring sig. Tuggar frenetiskt. Självklart avbryter jag honom omgående eftersom det är felbeteende. Och backar igen i träningen. Tuggar gör han inte när vi utför momentet enligt Lk1.

Men lina verkar vara en bra grej. För det har jag inte prövat. :) Det ska jag faktiskt testa. :)
 
Sv: Tips på apportering behövs...

Prova att sätta honom brevid dej ge honom apporten ala KL 1 o gå med honom fot. Lär honom sen ingångar med apporten i mun dvs sätt honom vid sidan ställ dej precis framför honom o säg fot. Sen utökar du avståndet.

Tar han upp den utan att sparka på den första? Sparkar han kan du lägga upp den på en sten, stol eller något annat föremål precis framför honom så han inte kan sparka på den. När han tar upp den lungt så ökar du avståndet. Kasta inte apporten utan lägg ut den.

Prova med en metall. Dom är obehagligare att tugga på än trä apporten.
En sak till använd INTE en tuggad apport. Den inbjuder till att tugga. Kan bli dyrt visst men.........
 
Sv: Tips på apportering behövs...

Ja han sparkar på den innan han tar upp den. Men det låter värt att testa att lägga upp apporten på något först :)

Här köps det apporter med jämna mellanrum :) Hinner knappt få apporten ur affären förens den ser ut som att en bäver har vart framme :crazy: Men metallen har jag inte tänkt på eftersom man på något envist sätt inte tänkt träna in på den förens trä-apporten är inlärd...men klart att man kan testa omvänd ordning :)

Tack för alla bra tips! Vet vad jag ska göra i helgen :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 511
Övr. Hund Skrev ett inlägg i lydnadstråden om apporteringen men tycker vårt problem är så pass stort så jag startar en tråd. Hur ska jag lära...
Svar
9
· Visningar
865
Senast: lady_vip
·
S
Övr. Hund Jag tror att jag håller på att bli tokig! Håller på att försöka lära in apportering med lilla schäferfröken och det går så där, kan man...
Svar
15
· Visningar
1 508
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp