Ireland
Trådstartare
Jag har en hane på 15 månader korsning jämthund/blue coonhound, alltså jakt rakt igenom. Ingen i vår familj jagar, utan han är gårdshund, vaktar huset och springer i skogen =)
Har precis blivit kastrerad då jag hoppas att han ska lugna sig lite, och det har han gjort. Sen har vi ett problem när vi är ute i skogen, både när matte och husse är till häst och till fots.
Vi vill kunna ha honom springande lös när vi är på skogspromenader. Han har tidigare varit svår att få med hela rundan, då han stuckit på egen runda. Då blev det koppel ett tag och sen testade vi igen. Har tränat mycket på inkallningar i alla dess former och han har helt klart blivit bättre. Han har mer koll på oss, vilket håll vi går osv och kommer när man kallar även om han får möte av någon, bara man kallar i tid
Nu till problemet som jag inte vet hur jag ska träna bort. Jaktinstinkten finns ju där, och får han syn på ett rådjur eller annat, eller får upp ett spår av nåt, så sticker han. Med nosen i backen och svansen i vädret. Sen hör man honom längre in i skogen skällande som en galning. När han sen tappar spåret och djuret kommer han tillbaka, söker upp vårt spår. han är aldrig borta länge. I detta läget finns det inget jag kan göra. Han lyssnar inte för 5 öre och jag kan inte avbryta honom. Försöker ha koll på honom hela tiden för att läsa av ifall han har spårat upp nåt, men inte ens om man kallar in honom i tid hjälper det.
Det är en hund som aktiveras mycket. Han är med varje gång jag ska ut med en häst, han joggar med husse nästan varje kväll, vi är och tränar agility och tränar såklart lydnad hemma varje dag.
Hur avbryta?
Har precis blivit kastrerad då jag hoppas att han ska lugna sig lite, och det har han gjort. Sen har vi ett problem när vi är ute i skogen, både när matte och husse är till häst och till fots.
Vi vill kunna ha honom springande lös när vi är på skogspromenader. Han har tidigare varit svår att få med hela rundan, då han stuckit på egen runda. Då blev det koppel ett tag och sen testade vi igen. Har tränat mycket på inkallningar i alla dess former och han har helt klart blivit bättre. Han har mer koll på oss, vilket håll vi går osv och kommer när man kallar även om han får möte av någon, bara man kallar i tid
Det är en hund som aktiveras mycket. Han är med varje gång jag ska ut med en häst, han joggar med husse nästan varje kväll, vi är och tränar agility och tränar såklart lydnad hemma varje dag.
Hur avbryta?