Tips på att få honom att komma av sig

Ireland

Trådstartare
Jag har en hane på 15 månader korsning jämthund/blue coonhound, alltså jakt rakt igenom. Ingen i vår familj jagar, utan han är gårdshund, vaktar huset och springer i skogen =)
Har precis blivit kastrerad då jag hoppas att han ska lugna sig lite, och det har han gjort. Sen har vi ett problem när vi är ute i skogen, både när matte och husse är till häst och till fots.
Vi vill kunna ha honom springande lös när vi är på skogspromenader. Han har tidigare varit svår att få med hela rundan, då han stuckit på egen runda. Då blev det koppel ett tag och sen testade vi igen. Har tränat mycket på inkallningar i alla dess former och han har helt klart blivit bättre. Han har mer koll på oss, vilket håll vi går osv och kommer när man kallar även om han får möte av någon, bara man kallar i tid ;) Nu till problemet som jag inte vet hur jag ska träna bort. Jaktinstinkten finns ju där, och får han syn på ett rådjur eller annat, eller får upp ett spår av nåt, så sticker han. Med nosen i backen och svansen i vädret. Sen hör man honom längre in i skogen skällande som en galning. När han sen tappar spåret och djuret kommer han tillbaka, söker upp vårt spår. han är aldrig borta länge. I detta läget finns det inget jag kan göra. Han lyssnar inte för 5 öre och jag kan inte avbryta honom. Försöker ha koll på honom hela tiden för att läsa av ifall han har spårat upp nåt, men inte ens om man kallar in honom i tid hjälper det.

Det är en hund som aktiveras mycket. Han är med varje gång jag ska ut med en häst, han joggar med husse nästan varje kväll, vi är och tränar agility och tränar såklart lydnad hemma varje dag.
Hur avbryta?

Sv: Tips på att få honom att komma av sig

du måste ha lina på hunden! dels för att det är olagligt att han sticker och dels för att han stressar det stackars viltet. det är svårt nog att lära en "vanlig" hund att vara lös i skogen, så jag tycker det är lite mycket begärt att en 15 månaders jakthund ska kunna klara det med en massa störning. fortsätt sedan er inkallnings- och stoppträning tills han är STENSÄKER även med mycket svåra störningar, innan ni försöker er på att släppa honom igen. går det inte framåt i träningen så ta kontakt med en instruktör, helst med erfarenhet av jakthundar.

jag vet inte hur bekant du är med olika träningsmetoder, men sk skvallerträning brukar ge bra resultat. sök i forumet och googla så lär du få massor med träffar.

jag vill också rekommendera någon form av näsarbete som ersättning för att han inte får jaga. som personspår, viltspår eller kantarellsök.

Senast ändrad:

Instämmer med cillamuffins, se till att hunden får utlopp för sitt behov att spåra! Det sitter så djupt i honom att det är snudd på grymt att förvägra honom att ägna sig åt det.

Om ni tränar (person eller viltspår) vid sidan av kommer hunden dessutom att lära sig att han får spåra när husse/matte säger till.

Dels blir han inte lika hysteriskt desperat att dra på spår, men ni får då också in att han endast spårar på kommando. Inget kommando inget spår - han blir då lättare att bryta.

Jaktinstinkten går inte att träna bort även om man får till en bra inkallning och få hunden att avbryta på kommando (kommer att bli i mkt svårt med den raskombinationen dock), så lina på när ni är ute med hunden är vad som gäller. Att spåra är bra, men det kommer inte att dämpa jaktinstinkten i någon större utsträckning. Och under inga omständigheter ska ni låta honom "springa i skogen"!

Jag måste som jägare och jakthundsuppfödare fråga: Varför köpa en jakthundsblandning om ingen tänkt jaga med den :confused:

Tack för era svar!
Det får nog bli långlina nu. Känns bara så trist när han funkar så himla bra i övrigt, men 1 av kanske 5 promenader så sticker han. Inkallningarna funkar även vid möte av andra hundar och han kan gå fot lös bredvid mig.
Oftast är det inget vilt han ser, utan får upp nåt spår, men det räcker ju.
Skvallerträning ska jag börja läsa på!
Vi är ute och spårar och söker ett par dagar i veckan, och han tycker det är toppen, men jag har haft svårt att få honom att förstå att man får göra det på kommando, annars inte. Och tycker nästan att han blivit värre sen när han är lös. Men det är ju en träningssak. Ska kolla upp någon bra tränare här i trakten med.
Någon som har bra tips på var man kan köpa en bra lina?
Hur ska jag sen agera när jag ser att han börjar spåra eller rentav sticker iväg?

När min hund "sticker", slår dövörat till så vänder jag tvärtom! Hon ska hålla koll på mig och sticker hon iväg själv då går jag bara därifrån kanske rent av gömmer mig bakom ett träd.

Detta kommer ju inte direkt att funka på en sådan hund du har. Svårt o ge tips när hunden bara gör som den är avlad till o göra.
Lina som många andra skriver är ju ett måste på denna hund just nu.
Man kan ta en tvättlina

Jo detta har jag tränat på för att få honom uppmärksam på mig och var jag går och det har funkat bra. Han är inte för långt iväg och vänder sig ofta om för att se så jag är med. Flera gånger på promenaderna gömmer jag mig eller byter riktning eller svänger in på en annan väg och då är han direlt på och kommer flygande efter mig! =) Brukar leka kurragömma när sambon är med, det tycker han är jättekul.
Men detta hjälper ju som sagt inte när han får för sig att sticka, då märker han inte att jag vänder eller gömmer mig. Dock så spårar han upp mig ganska snabbt efteråt. Får jag då för mig att inte fortsätta rundan utan vända hem, så kommer han alltid efter mig igen efter nån minut.

Känns bara så trist när han funkar så himla bra i övrigt, men 1 av kanske 5 promenader så sticker han.
Om hunden sticker var femte promenad så funkar det väl inte bra alls?

Att sätta lina på en hund som drar efter vilt flera gånger i veckan/om dagen (?) är inte "trist", det är nödvändigt. Du har ju en hund som inte kan vara lös! Enligt lag dessutom!

Hur ska jag sen agera när jag ser att han börjar spåra eller rentav sticker iväg?

du ska ge stoppkommando eller kalla in, och hunden ska vara så lydig att den genast gör som du säger ;). annars ska den inte vara lös.

hur du ska göra med lina på beror på vilken träningsmetod du vill använda dig av, men det är ju i alla fall omöjligt för honom att sticka.

Därför att både jag och sambon gillar att gå i skog och mark och ville ha en aktiv hund som vi dessutim kunde spåra och ha kul med. Vi har faktiskt gått kurs i spår och sök när han var yngre och det var tänkt att fortsätta med det men sen har jag blivit gravid och andra saker har gjort att vi inte hittat den tiden till det.
Sen blev det att vi fastnade för just han och han var 4 månader när vi fick hem han =)

fast det kan man göra med massa olika hundar utan att det är jakt i dem.
Vi kan gå flera timmar i skogen med vår lilla pekeblandis, han kan vara med när jag rider o han kan spåra.
Tycker synd om hunden o du får inte ha den lös som det är nu, du bryter mot lagen.

Ja det kan man kanske. Men nu är det inte just varför jag köpte den hunden som tråden handlar om så vi behöver inte gå in på det mer, sen kan folk tycka vad de vill men hålla det för sig själva =)

Hunden FÅR spåra, söka mm med oss flera dagar i veckan och aktiveras på många sätt, han är aldrig uttråkad, aldrig själv hemma mm. Så synd om honom är det inte Du köper inte dig en Dobbermann bara för att vakta husert heller? för att ta ett exempel. De kan va bra sällskap ändå.

En doberman behöver inte just vakta, men om de inte får arbeta både psykiskt och fysiskt blir den inget trevligt sällskap.;)

Din hund behöver inte jaga, men all annan aktivering är bara det näst bästa för honom. Viltintresset kommer du aldrig ifrån, hans förfäder är avlade för just jaktviljan i tusentals generationer.

Att folk ifrågasätter att man köper en utpräglad jakthund om man inte jagar får du nog lära dig leva med. Precis som om man blir ifrågasatt om man köper doberman och inte aktiverar den...

Jag hoppas att ni håller hunden i koppel/lina till 100% just nu. Skogen är full av högdräktiga honor och nyfödda ungar så här års, och en hund kan ställa till stor skada under de fem eller tio minuterna de är borta!

Jo man får väl leva med lite kommentarer hit o dit, särskilt här ;) Hade det varit en collie jag haft nåt annat problem med så hade det varit synd om den för att den inte hade några får att valla, eller en husky som inte fick dra släde i snön ;) lite ironi där!!
Men det gör inget, bara jag som hans hundägare vet ju att min hund mår bra.

Han hålls nu i lina på promenader och det får bli så nu framöver. Jag har tur som har en stor hage inhägnat med viltstängsel (där går hästar på sommaren och tomt annars) där han rastas lös, precis bredvid vår gård. Där kan jag vara säker på att där inte finns (stora) djur inne eftersom där alltid är stängt. Bra ställe att träna inkallningar mm på!

Nä, men det är en hund som får MASSOR med aktivitet i olika former. hade jag haft honom som knähund i en lägenhet i stan och "bara" gått vanliga promenader, och sen klagat på att han sticker, så hade det varit en helt annan sak, tycker jag. ingen har väl en problemfri hund hela deras liv, eller?

Jo man får väl leva med lite kommentarer hit o dit, särskilt här ;) Hade det varit en collie jag haft nåt annat problem med så hade det varit synd om den för att den inte hade några får att valla, eller en husky som inte fick dra släde i snön

Ja, PRECIS! Hundar som avlats för ett speciellt syfte i tusentals generationer mär bäst om de får arbeta med vad de är framavlade för!! Hur kan det vara så svårt att fatta? Vallningsinstinkten hos en BC är starkare än könsdriften, förstår du varför det är grymt att inte låta dem valla, även om man tränar annat också?
Jag skulle gissa att jaktinstinkten spelar i samma divisioner. Det är inte något hunden "vill" göra, det är en DRIFT!

/Migo
som blir galen på att folk tror att "en hund är en hund är en hund".

ja de dobbisar vi har haft har tränas o (vissa) tävlats aktivt i bruks, eftersom det är vad de är avlade för. Att bara sitta hemma o vakta huset hade inte räckt om vi velat ha ngt hus kvar...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 683
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 363
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
473
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka