Tips på att plcoa ur inrednng?

Rie

Trådstartare
Har just plockat ur inredningen på mitt nyinskaffade Star Safir. Det var inte lika enkelt som på Dalavagnen. Den rensade jag på typ en minut.

Hur i helskotta får man något grepp om mellanväggen? Undre halvan är ju av kraftig plast som jag inte lyckades vika tillräckligt för att få ett grepp om den nedre stången.
Och det blir ju intressant att försöka sätta tillbaka den igen också.
Stången har jag inte gett mig på än.

Så, ni med samma/liknande mellanväggar - hur gör ni när ni är ensamma?

Sv: Tips på att plcoa ur inrednng?

Vet inte hur din mellanvägg ser ut men hade samma problem med mellanväggen i mitt Kylinge och där har jag helt eneklt borrat/sågat upp ett avlångt hål i väggen som handtag.

Kommer jag inte på något fiffigt knep blir det väl sista utvägen.
Min sambo lyfte in den ensam, men hans armar räcker ju till för att hålla på båda kortsidorna. Min armar gör inte det....:crazy:

Haha känner igen det där, så gör min sambo med..

Men om man bara har lyckats lyfta så man har krokat ur stolpen så brukar det gå bra att "rulla" ut mellanväggen med..

rulla ???????
förtydliga är du snäll.....

Kl
Lånar tråden lite då jag har samma funderingar. Har en äldre trane som är enkel att plocka ur inredningen på men funderar på att byta transport. Tittar bl a på star och boj men vill ha en transport som är enkel att strippa då vi nästan använder den mer till att köra annat än häst...
Ts Tog ni ut allt även stången fram som mellanväggen sitter fast i?

Då det ligger en extramatta i transporten valde jag denna gång att ha stolpen kvar när jag hämtade hö.
Då Safiren är lite högre i tak än mitt gamla släp jämnade det ut sig med stolpen så att det rymdes lika många höbalar där inne ändå.
Tror nog det är hyfsat enkelt att ta bort stolpen i vanliga fall men nu måste vi ju lyfta den högre än vanligt. Fd ägaren har nog aldrig tagit lös den så den sitter väl inkilad, nersänkt i gummimattan.

Övrig inredning var lätt att ta bort - om man har längre armar än mig. Men jag ska nog få kläm på att "rulla" mellanväggen också.
Det krävdes lite list med gamla mellanväggen också när man var ensam, men det löste sig med hjälp av ett grimskaft..

Vi använder släpet till åtskilligt mycket mer än att transportera häst. Därav val av både Dalavagn och Star Safir.

Jag har en Safir men av äldre modell, tror systemet ser likadant ut, bara det att min mellanägg är solid. Jag har ett sånt där hål som pulka snackade om. Kan säga att det är jobbigt att ta ut väggen, men ett rent helvete att sätta tillbaka den själv :p Första gången jag skulle göra det själv var när jag lånade ett släp, är redan stressad och kommer fram och ser att den inte är i, får själv försöka få i fanskapet för att sedan köra i rallyfart till Malmö och hämta min nya häst på McDonalds :D

Eftersom det låter som du har väggen med mjuk nederdel fungerar tyvärr inte mitt knep, men till er andra. Balansera mellanväggen på foten när du försöker sätta tillbaka den, då kan du reglera höjden lite genom att vinkla foten, och du har bägge händerna fria till inpassningen.

Vad gäller pinnen i mitten, den är oxå besvärlig innan man hittar exakt rätt vinkel att få ut den på. Jag brukar pressa upp taket på transporten lite med ena armen medan jag lyfter ut den med andra armen.

Liknande trådar

Hästhantering Har en dam på 3,5 år, Guardi heter sötnosen. Köpte henne då hon var ett halvår vintern 2006, och började lastträna under våren. Hon var...
Svar
8
· Visningar
1 137
Senast: zeus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur