Bukefalos 28 år!

Tips på att slippa "goda råd"

misan

Trådstartare
Nu i julhelgen blev det med tydligt än nånsin hur mycket alla ska tycka och komma med "goda råd", snart vill jag knappt träffa folk med lillkillen! Till min egen släkt kan jag säga ifrån mycket lättare, dessutom bor de nästan 100 mil härifrån så det blir såklart inte samma sak heller, men sambons familj som dessutom är en ganska "bullrig" familj, på gott och ont ;) är svårare.
Sonen är snart 8 månader, ammas inte längre och äter det mesta. Problemet är att som de flesta småbarn är han emellanåt lite blyg, absolut inget problem egentligen för låter man honom titta i sin egen takt ett par minuter går det hur bra som helst sen för andra att hålla honom osv. Men, så fort vi kommer innanför dörren kommer alla springande och ska lyfta, hålla och leka med honom. Det slutar oftast med att han skriker, och alla undrar varför, och skrattar sen åt att mamma får trösta. Jag har försökt förklara hur många gånger som helst att han behöver få titta först men det verkar inte gå in! Det konstiga är att de dessutom har barn själva, men som är stora nu.
Nästa problem är detta eviga matande! Vi tycker det är bra att han kan sitta nöjd i sin stol när vi äter utan att behöva ha något själv om han är mätt. Men alla vill mata, och gärna med grädde, potatis och sås osv osv. Gång på gång har vi sagt att "nej inget salt, inga sötsaker", jag blir tokig!! Varenda gång är det detta "men han tycker det är gott" "lite gör väl inget" "vad ska det skada", men det är vårat barn, och vi bestämmer! Trodde jag... och alla vänder sig till mig, alltid ska det ifrågasättas varför han gör si och så, varför han är ledsen (för att ni skrämmer honom?!).
Så, nu har jag avreagerat mig lite :devil: vad gör man?! Det verkar inte gå in hur vi vill göra och inte göra. Tips på nån liten bok/häfte om vad små barn ska äta och inte äta? Hade varit bra till framförallt farmor... "mina barn åt allt oh det gick ju bra"
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Så, nu har jag avreagerat mig lite :devil: vad gör man?! Det verkar inte gå in hur vi vill göra och inte göra. Tips på nån liten bok/häfte om vad små barn ska äta och inte äta? Hade varit bra till framförallt farmor... "mina barn åt allt oh det gick ju bra"

På en studentfest i juni i år satt jag med en skrikig 2månaders (vår andra); sån var hon helt enkelt, speciellt på em/kväll. Jag gick undan för att amma ifred och det tog inte många minuter förrän det kom en person (någon jag inte kände alls, som bara hälsat på mig tidigare) och började tala om "ja, tänk, nu är det fri amning. Det var annat när vi fick barn. Då skulle man amma var 4:e timme. Inget av mina barn fick magknip och skrek. Jag tror att de får ont i magen av mjölk sådär ofta". Jag tände till och sa "ja, vi ammar fritt och har gjort så även med första barnet. Han hade inga magproblem alls, men denna har det. Så jag tror inte det är där det ligger". I en syrlig ton.

Hon försvann.

Så kom nummer två; en mer bekant person; en supersnäll människa. Hon fick ut för ALLA tidigare kärringars (ja, det är faktiskt kvinnor som kommer med alla dessa råd jämt) oombedda "goda råd". Jag blev som ett lejon; ASförbannad och RÖT åt henne: Jag behöver inte höra om råd från 1960 kallt! Det går alldeles utmärkt att göra som vi gör.

Stackarn, hon blev helt paff. Försökte ursäkta sig med att hon inte "menade så". Jag bad om ursäkt och förklarade att jag var bara så totalt less på detta "amma var 4:e timme, det gjorde vi minsann". Jag har aldrig BETT om några råd, aldrig SETT amningen som något problem. Det är de där självpåtagna besserwissrarna som har problem, inte jag.

Kontentan är: att bli apförbannad och vara en riktig bitch kommer man ganska långt med! (Men man känner sig lätt lite för elak efteråt och stämningen blir kanske inte heller riktig densama). ;)

(jag och sistnämnda kvinnan är på god fot med varandra igen!)
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Mag säger ifrån med lite "ton".
"Låt bli mitt barn.Han vill inte!"

"Sluta lyfta upp mitt barn. Ni skrämmer honom. Det är DÄRFÖR han är ledsen.

Ge inte mitt barn mat. Jag avgör vad han ska äta och inte. Jag struntar i vad andra gett sina barn´som gått såååå bra. Många kvinnor röker när de är gravida och det går bra. Men ibland inte.

Ofast räcker det med att fräsa ifrån en gång så alla hör så vet de sen att de ska lyssna när man ber snällt.

Jag hade problem med en thalänsk kvinna som var tillsammans med en släkting till sambon. Hon hade dille på att slita alla småbarn ur famnen på deras mammor och syta dem trots att de skrek förtvilat och ville tillbaka till sina mammor.
Blev riktigt arg på henne. Övriga i sambons släkt är dock respektfulla. Sambons bror är dock en retsticka och är läskig för barn ibland. Och det utnyttlade han.....:p
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

De där som inte respekterar ditt barns integritet kan du ju börja ta i skrevet och på brösten i stället för att skaka hand med. Det borde väl vara helt OK? Jag menar, om de anser att ett barn ska gå med på att bli kramat och taget på hela tiden så borde väl samma sak gälla för dem?

:devil:
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Haha ja det hade varit roligt att se reaktionen!
Till sambons bror som har för vana att trycka upp sitt ansikte rakt mot sonen gjorde jag likdant en gång och undrade om han tyckte det skulle va kul med 10 okända personer som gör så. "men han tycker det är kul" sa han, och gjorde samma sak igen.
Det här med att salt inte är nyttigt fick jag också ifrågasatt såklart, "men de måste ju få i sig jod", och hon är sjuksköterska. Vad svarar man då liksom. Och grädde tycker farmorn är jättebra, så han blir rund och go. Så det är rätt svårt att argumentera med dem. Tror jag ska försöka nästa gång att säga till ordentligt, men inte argt för det funkar nog inte på dem, att det är vårt barn och våra regler. Kanske hjälper ett par dagar i alla fall.
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

En ssk är inte ett proffs på barn. Min syster och svärmor är utbildade ssk och ingen av dem lägger sej i vad jag ger mitt barn.
Fortsätter personen att hacka på dej så säg åt h*n att läsa på lite innan h*n uttalar sej om vad man ska ge barn.
Man ska akta sej för att ge salt till barn. Men salt få de i sej hur som för det är salt i det mesta. Jag köpte tillomed saltfritt smör till sonen under första 1,5 åren. Sommartid fuskade jag mer av naturliga själ.
Jag aktar mej för salt själv i min matlagning. Det är salt i varenda krydda ändå.......
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Men varför talar inte din sambo med sin familj om detta för? Eller har han gjort det bara att du inte nämnt det?
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Han har inte gjort det, eller ja, ungefär som jag har gjort - sagt att de ska ta det lite lugnt i början så han får titta, och inte mata honom med sötsaker/salt. Men han har inte sagt ifrån på allvar, och det som retar mig ännu mer är att de väldigt ofta påpekar/ifrågasätter saker när han inte är med, vilket gör att jag känner mig ännu mer utsatt. Dels för att han inte förstår riktigt hur det är, för att han faktiskt inte har hört allt, och för att de mer tillhör generationen "mamman gör allt" så de tycker kanske inte det är nåt att säga till honom om.
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Det bästa är nog om din sambo talar med dem på allvar. Inte argt eller så men bara lite fint att de faktiskt måste respektera hur ni vill ha det. Jag tycker inte att du ska behöva sitta och ryta om att man inte får göra si eller så med ditt barn, för mig känns det väldigt otrevligt och framförallt onödigt.

Om din sambo inte håller med dig om att det är ett problem hamnar ju dock det hela i ett annat läge.
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Sådant där är vansinnigt irriterande.
Min mamma är likadan "men salt är inte farligt, det behöver man få i sig (eh nej)"
"lite socker skadar inte" osv i all oändlighet. Gärna framför min snart 4 åring. Som såklart snappar upp det som att "hos mormor behöver jag inte lyssna på mamma" tack så mycket :grin:
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Har en vän med samma problem, hon satte sig mitt i familjemiddagen och sa bara "jag ska klargöra lite saker gällande VÅRAT barn" och sa att de är barnets föräldrar och hon tar gärna emot råd OM HON BETT OM DET! Att om dom vill bestämma vad/hur/varför saker ska göras med ett barn så får dom helt enkelt skaffa sig ett eget för denna unge är inte deras utan hennes och sambons. Kanske lite elakt men det funkade och ingen vart sur dom verkade inse att det hade gått till överdrift.

Jag tycker du ska säga åt dom ordentligt tvivlar på att något annat hjälper helt! stå på dig det är erat barn och ingen annans, om du inte vill att barnet äter socker så får folk anpassa sig efter det inget mer med det. Inte trugar man i vuxna människor massa salt och socker (snarare tvärt om) så varför göra det med nån annans barn?...
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Problem med sambons släkt = sambon åtgärdar.
Problem med min släkt= jag åtgärdar.

As simple as that.
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Vad det gäller omgivningens eviga tjatande om att peta i dottern sötsaker så har jag börjat testa en helt ny taktik. Istället för att säga nej så blir jag som en tvååring och säger: varför?

Det är ett evigt tjatande om att ge henne saft. Tidigare har vi sagt nej tack men gärna mjölk. Nu mer ber vi om ett logiskt argument till varför vi skall ge henne saft istället för mjölk. Tårta istället för frukt o s v.
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Har faktiskt inte haft problemet direkt, vet inte om det beror på att jag sänder ut någon vibb som säger att det inte är önskvärt :angel: lika med sambon tror jag... eller EN gång var vi hos en bekant till sambon som ville erbjuda sonen, 6 månader, festis. Jag såg nog mest ut såhär :confused: och sa att han dricker vatten, bröstmjölk eller välling och är nöjd med det... sas inget mer då.

Eftersom han verkar reagera på mjölkprotein så har man haft en lätt "ursäkt" då det gäller kakor o dyl eftersom det är någon form av mjölk i det mesta. Men hans faster tyckte visst det var synd om honom som inte fick äta tårta på sin kusins kalas... då var jag lite glad att jag slapp tjafsa om att jag inte hade velat sätta en tårtbit framför en 10 månaders i vilket fall, jag ser mig inte som sockerrabiat men VARFÖR stoppa i honom näringsmässigt värdelösa sötsaker så länge han är precis lika nöjd med frukt? Och saft är ett jäkla otyg, det serverades som måltidsdryck hemma när jag var liten och det var en skitovana helt enkelt, som jag INTE vill att sonen ska "ärva".

Men jag är förmodligen sådan att jag skulle bli lite skarp om folk blev alltför fräcka. Vårt barn - vi matar, och allvarligt hur kan man vara så korkad att man lyfter och flänger runt med ett barn som blir ledsen och skriker?
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Vad det gäller omgivningens eviga tjatande om att peta i dottern sötsaker så har jag börjat testa en helt ny taktik. Istället för att säga nej så blir jag som en tvååring och säger: varför?

Det är ett evigt tjatande om att ge henne saft. Tidigare har vi sagt nej tack men gärna mjölk. Nu mer ber vi om ett logiskt argument till varför vi skall ge henne saft istället för mjölk. Tårta istället för frukt o s v.

Men precis. VARFÖR tycker jag är en högst relevant fråga. Det innebär ju liksom inte att han kommer serveras riskakor och gurkstavar när alla andra äter tårta på kalas om X antal år, bara att det inte finns nåt vettigt argument alls som jag ser det att börja introducera en massa sött innan de ens har något eget begrepp om det...
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Många kvinnor röker när de är gravida och det går bra. Men ibland inte.[/B]

Precis. Har flera bekanta som rökt under graviditet och amning samt bredvid barnet på t.ex. balkongen. Varför? "För att det minsann inte är något fel på treåringen trots rökandet under grav." Ja, inte ännu alltså.

Största delen av dem är sjukskötare/hälsovårdare...
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

Eller hur?

Jag skulle aldrig ryta i eller fräsa åt sambons familj i en sådan situation.
Den diskussionen räknar jag iskallt med att sambon tar vid lämpligt tillfälle.
 
Sv: Tips på att slippa "goda råd"

jag har inga barn, men jag har varit ett och är numera vuxen. Jag fick kakor, osv vid specialla tillfällen och helger. Godis på helger. Saft och läsk drack jag sällan, utan det var mest vatten och mjölk.

Hur är jag som vuxen?

Jag försöker hålla mig med godis på helgerna(även fast jag trillar dit ibland) och dricker i stort sett aldrig läsk eller saft. Jag tycker ett kallt glas vatten är mkt godare än saft. (förutsatt att man faktiskt har gott vatten....). Aldrig haft ett hål i hela mitt liv. Har polare som sagt att dom önskar dom vuxit upp som jag för att slippa den ovanan som dom själva fått vänja av sig vid att jämt dricka saft/läsk osv.

Sedan ska man ju inte överdriva, men det är ju inget tal om det i denna tråden, så jag tycker ni ska stå på er! Det kommer jag göra med mina barn :D
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 157
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 352
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 298
Senast: Elendil
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp