Tips på att träna upp balansen

purity_666

Trådstartare
Jag letar efter tips på balansövningar man kan göra utan häst. Jag har en balansboll om det hjälper.

Så vad ska man göra? Cykla utan händerna på styret och hoppa runt på ett ben? ;)

Sv: Tips på att träna upp balansen

Jag har faktiskt fått mycket bättre balans helt plötsligt :eek: :) , men jag vill också gärna ha tips på bra balansövningar.

Balansplatta är bra. det är en rund platta med en halv boll under. De används av sjukgynaster mfl när man ska träna upp ex knäleder, vrister mm efter skada. De är också bra för att träna balansen.

Jag tycker att man kan träna på enkla vardagliga saker tex stå på ett ben och gör knäböj eller tåhävningar när du borstar tänderna.
Stå på ett ben och blunda. När man kan göra det här på marken kan man gå över till att göra det på balansplattan.

Hade lite dålig fantasi just nu....men det finns många fler övningar.

När du tränar balans både uppsuttet och på marken så är blicken och huvudets placering viktig. Titta rakt fram och ha huvudet rakt annars påverkas "vattenpasset" i örat där balanssinnet sitter. Det kräver också en viss muskelstyrka och kroppskontroll och givetvis övning..:banana:

Lycka till!

Hej!

Du kan tex sitta, stå, knästå mm på balansbollen. Balansboll.nu har trevliga övningar. Annars så är de gamla klassikerna för balansträning minska understödsyta (tex stå med benen ihop eller på 1 ben), ändra underlag (tex stå i soffan), blunda.. Sen är det en till jag inte minns...

Själv står jag på knä med armarna i vädret på min balansboll och övar sittande förflyttningar av bäckenpartiet mycket (inte balans, men ändå bra för ridningen).

/ Lavinia, med bättre balans

balansplatta verkar bra:idea:

själv tycker jag att min balans är ok:P gör inget speciellt då

Liknande trådar

Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 253
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 251
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 458
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka