Tips på bakning med torkade äpplen

lizzie

Trådstartare
Jag håller på och torkar min äppelskörd för att ha till vintern. Bortsett från att torkade äpplen är gott att äta som det är, att man kan ha det i yoghurt, gröt etc. Vad använder ni torkade äpplen till?

Funkar de till bakning istället för färska äpplen?

/Lizzie
 
Jag håller på och torkar min äppelskörd för att ha till vintern. Bortsett från att torkade äpplen är gott att äta som det är, att man kan ha det i yoghurt, gröt etc. Vad använder ni torkade äpplen till?

Funkar de till bakning istället för färska äpplen?

/Lizzie
Aldrig provat men fick upp en bild av en "up-side-Down" kaka med torkade äpplen i stället för annanas. Kanske även riven mandelmassa ovanpå (blir ju under sen då) äpplena. Så smaksätta kaksmeten med mortlad kardemumma och malen kanel.
 
Aldrig provat men fick upp en bild av en "up-side-Down" kaka med torkade äpplen i stället för annanas. Kanske även riven mandelmassa ovanpå (blir ju under sen då) äpplena. Så smaksätta kaksmeten med mortlad kardemumma och malen kanel.
:d:d:d:d:d

/Lizzie
 
Jag håller på och torkar min äppelskörd för att ha till vintern. Bortsett från att torkade äpplen är gott att äta som det är, att man kan ha det i yoghurt, gröt etc. Vad använder ni torkade äpplen till?

Funkar de till bakning istället för färska äpplen?

/Lizzie
Om du har plats i frysen varför gör du inte äppelklyftor och fryser in till bakning?
Det blir ju i princip som färska äpplen.
Torkade äpplen blir ju rätt sega så vet inte om jag velat ha dem till bakning.
Vet inte hur de blir om man lägger dem i blöt? Men de kanske funkar i vissa bakverk.
Har inte provat ska jag erkänna.

Jag äter torkade äpplen som godis 😇.
 
Om du har plats i frysen varför gör du inte äppelklyftor och fryser in till bakning?
Det blir ju i princip som färska äpplen.
Torkade äpplen blir ju rätt sega så vet inte om jag velat ha dem till bakning.
Vet inte hur de blir om man lägger dem i blöt? Men de kanske funkar i vissa bakverk.
Har inte provat ska jag erkänna.

Jag äter torkade äpplen som godis 😇.
Funkar bra att lägga torkade äpplen i blöt en stund innan man använder dom att baka bröd med :up:
 
Om du har plats i frysen varför gör du inte äppelklyftor och fryser in till bakning?
Det blir ju i princip som färska äpplen.
Torkade äpplen blir ju rätt sega så vet inte om jag velat ha dem till bakning.
Vet inte hur de blir om man lägger dem i blöt? Men de kanske funkar i vissa bakverk.
Har inte provat ska jag erkänna.

Jag äter torkade äpplen som godis 😇.

Mitt problem är att jag inte får plats i frysen. Vi har bara en kyl/frys, där frysen är mindre än halva skåpet. Vår stora frysbox har gått sönder, men innan vi köper en ny ska vi renovera matkällaren där den står. Och det kommer inte ske nu ;) .

I annat fall hade jag gjort precis så - fryst in äppelklyftor och använt till bakning. Gjort så tidigare.

I år har jag fått mängder med Åkeröäpplen och dessa kommer förvaras i jordkällaren, men den fallfrukt som är fin den torkar jag nu. Åkerö är så himla känsliga - en stöt och de går inte att lagra.

/Lizzie
 
Torkade äppelbitar i egen müsli/granola är himla gott. Och kom på nu -borde man inte kunna göra havrekakor (sådana lite sega med russin i) fast med torkade äppelbitar i? Kanske lite kanel och ingefära också?
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 377
Senast: monster1
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 056
Senast: SiZo
·
Trädgård & Växter Jag har en liten dröm att bygga ett växthus inom ett år eller två. Tanken är då ett växthus på mur som delvis funkar att odla lite i men...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp