Tips på något att blanda tillskott med

Boomshaklak

Trådstartare
Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets, mineraler och hennes tillskott, har funkat fin fint. Nu när gräset ploppat upp så vägrar hon att äta, kanske foderkritan som är vidrig. Jag behöver tips på något som hästar tycker är himla gott, helt oemotståndligt men som inte ger energi. Hon går nämligen på lösdrift med fri tillgång och rids 30-45 minuter 4 gånger/vecka. Testade att tärna i morot och äpple men inte ens då åt hon.

Betfor?
 
Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets, mineraler och hennes tillskott, har funkat fin fint. Nu när gräset ploppat upp så vägrar hon att äta, kanske foderkritan som är vidrig. Jag behöver tips på något som hästar tycker är himla gott, helt oemotståndligt men som inte ger energi. Hon går nämligen på lösdrift med fri tillgång och rids 30-45 minuter 4 gånger/vecka. Testade att tärna i morot och äpple men inte ens då åt hon.

Betfor?

Betfor är gott men inte lika gott som lusern enligt mina, det kan inte dölja smaker lika bra. Och glyx mash är ju med örter och grejer, så det borde funka bra - men kan ju vara en mängdfråga.

Några grejer att prova:

Öka givan av lusern.
Testa ge utan mineraler.
Testa ge utan tillskott.
Testa ge helt rent.
Rivna morötter.
 
Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets, mineraler och hennes tillskott, har funkat fin fint. Nu när gräset ploppat upp så vägrar hon att äta, kanske foderkritan som är vidrig. Jag behöver tips på något som hästar tycker är himla gott, helt oemotståndligt men som inte ger energi. Hon går nämligen på lösdrift med fri tillgång och rids 30-45 minuter 4 gånger/vecka. Testade att tärna i morot och äpple men inte ens då åt hon.

Betfor?

Haha, vi hade exakt samma mix! Min började äta med drygt 10 g betfor och i samma veva började han även äta 250 g linfrökaka (torrt). Nu går det ner finfint!

Jag testade först vilka tillskott o grejer han gillade resp inte gillade så jag fick lite hum om det.

Edit: hade jag inte redan gett mycket gräspellets torrt som belöning så hade jag bara ökat dem, det gillar han bäst. Nu ville jag passa på att testa ge pektin för han hade problem med magen och den andra hästen äter redan betfor så det finns hemma.
 
Esakt samma här igen 🙄 hästen har älskat sin mat hela vinter perioden och gnägger när jag kommer med den. Nu vägrar hon om det är mineraler I maten...

Hon får glyx mash, mixat med betfor och morötter och eqvital. Funkar inte alls. Ger jag eqvital torr så äter hon det direkt. Funderade på att köpa någon annan mash på granngården imorn och se om det kan dölja mineralerna. 3åringen äter gärna hennes mat...
Betfor döljer iaf inte mineralerna enligt min häst. Förre året testade jag med äppeljuice men gjorde inre mycket skillnad. Funderar på att koka morötter och göra mos och se om det funkar....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 637
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Min ena ponny (mycket lättfödd) är konstigt nog rätt kräsen. Han tvärvägrar äta någon som helst mat med mineraler på. Både doft och smak...
Svar
18
· Visningar
3 465
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
2 931
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 922
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp