Tips på billig hoppsadel?

Quitespirit

Trådstartare
Hej!

Jag letar efter en billig hoppsadel, säker en som ger ryttaren en bra sits och som inte är stenhård i sätet. ;)

Är nyfiken på santa cruz och princeville sadlarna, någon som har en som vill dela med sig av sina åsikter? :)

Sv: Tips på billig hoppsadel?

Jag har en Santa Cruz Celine 17,5'' W. Jag hade gärna haft lite mer stöd, men hästen tycker om den och jag sitter bra i den, det är ju huvudsaken.

Jag har haft (har) en Santa Cruz Celine som jag varit väldigt nöjd med. Jag hade önskat att den hade lite mer framskurna kåpor för hoppningens skull, och lite större knästöd, men i övrigt tycker jag mycket om den och den har funkat bra både på uteritter, galoppintervaller och lite terränghoppning. Jag upplever den som lite väl rymlig i sitsen för mig, och om jag köpt en sprillans ny så hade jag valt en mindre sits, men jag glider inte runt i den som jag gjort i andra hoppsadlar i samma sitsstorlek (17,5"). En trevlig sadel för sin prislapp, men hästen har tyvärr breddat sig ur sin x-wide så nu byts den ut.

Precis som dom andra har jag haft en Santa Cruz celine 17,5 x-wide och jag tyckte den var väldigt skön att rida i. Nu var det unghäst jag red så hann aldrig hoppa i den innan hästen såldes så det kan jag inte uttala mig om men jag satt fast i den. Gled inte runt. Jag skulle kunna köpa en sån sadel igen om den passar nya hästen.

Zaldi hoppsadel (kommer inte ihåg modell) har jag också haft men den var hård att sitta i. Rumpan somnade efter ett tag. Annars finns dom billigt begagnade. Men en Santa Cruz är ju inte speciellt dyr i nypris.

Senast ändrad:

Har en santa cruz Celine jag med. Tyvärr ligger den inte alls bra på nuvarande hästen som har MANKE ;) , men förra hästen låg den kanon på och jag har den kvar då jag inte vet om jag kommer köpa fler hästar eller inte

Har även Santa cruz i dressyren (Arthur de luxe) som ligger perfekt på nuvarande (och förra) hästen...

Så jag är helnöjd =)

Vad är en billig sadel?

Jag hade en Santa Cruz Jean Luc med fasta stöd för över- och underskänkel och med mjuk sits trots att det var en flatback. Mkt trevlig sadel som min häst tyvärr växte ur :( Köpte den beg för 4500 kr.

Jag har nu en Bates Caprilli CC flatback, flyttbara stöd men jag har bara för överskänkeln. Den är lite hårdare i sitsen men man sitter bra i den och jag tycker inte man får ont i baken ;) Den är smal i midjan vilket är perfekt för mig. Kostade 7500 kr beg.

Har haft en santacruz Celine som var hemsk att rida i, på tok för brett säte och låg inte bra på hästen heller.

Wintec t ex är bra billiga och bekväma sadlar, smalare säte och lagom stöd. Enkla att byta järn på också, själv har jag en Bates som jag är super nöjd med, men de kostar ju lite mer nya.

Som förra skrev, så är Wintec ett bra alternativ om man kan tänka sig syntet.
De är väldigt sköna iaf.
Annars en begagnad prestige golden star.
Även den är skön att rida i tycker jag.
Omvärmningsbar bom oxå.

Det var intressant. Enligt de uppgifter som jag fått, ska Celine och Arthur/Arthur de Luxe vara byggda på samma bom. På vilket sätt skiljer sig dina två från varandra? (Har haft samma sadlar till min, men han har breddat sig ur båda två :( )

Vad är en billig sadel?

En Prestige Paris är mitt förslag, efter en snabb googling finns det beg ute för mellan 5-8000kr ungefär! :)

Håller med dig ang Celine. Alla Celine jag ridit i har varit hemska, stenhårda och breda i sätet. Ingenting jag rider i frivilligt, hellre en gammal stenhård Stübben. Men det är ju onekligen en populär sadel så jag kanske har en speciellt kräsen bakdel ;)

Det var intressant. Enligt de uppgifter som jag fått, ska Celine och Arthur/Arthur de Luxe vara byggda på samma bom. På vilket sätt skiljer sig dina två från varandra? (Har haft samma sadlar till min, men han har breddat sig ur båda två :( )

Jo de va därför jag köpte en Celine efter att ha köpt dressyrsadeln.
Det som gör att Celinen inte ligger bra på nuvarande häst är just att den inte är lika "uppskuren" för manken som Arthur de luxen = den trycker på manken.

Håller med dig ang Celine. Alla Celine jag ridit i har varit hemska, stenhårda och breda i sätet. Ingenting jag rider i frivilligt, hellre en gammal stenhård Stübben. Men det är ju onekligen en populär sadel så jag kanske har en speciellt kräsen bakdel ;)
Eller så har inte alla likadan bakdel, så det som passar min bak passar inte din oavsett hur kräsna vi må vara. :idea:

Jag har en ny Santa Cruz Celine. Tycker den är helt ok, ngt bredare i midjan än de jag är van vid men behaglig att sitta i och mjuk i sätet.

Jag har Gen Tec-bommen så man kan ändra millimeter för millimeter genom att skruva med en nyckel under framvalvet. Går på ett kick. Sen har jag soft touch paneler som är nästan som naturlatexfickor med ull i. Bra genomsläpp av svett och värme, bra svikt och jämna fina bossor.

En bra sadel tills hästen växt klart. Jag har rätt korta ben så jag är rätt tacksam att den inte är så framskuren också =).

Det var en hel del olika åsikter :) smaken är som baken ;)
Jag kan verkligen inte rida i förbreda sadlar som det känns som man inte får nån kontakt alls med hästen, är alla santa Cruz sadlar breda över midjan?
Någon som har en princeville och hur isf är dom?
Jag har tänkt max 4,500 :- för sadel då jag ska ha den mest när jag rider ut, och eventuellt för lite hoppning av låga hinder :)

SC Jean Luc var nog rätt smal i midjan eftersom jag kunde ha den ;) Jag är mkt noga med att sadeln inte blir för bred för mig...

Hur den passar hästen får du helt enkelt prova ut. Men ryggen för vara ganska rak för den sadeln. Min häst har rak rygg lite sluttande upp mot korset (inte spikrak vagnshästrygg) och rejäl manke. Den låg jättebra på henne.
Min var permanentstoppad, jag har hört att de permanentstoppade sadlarna är smalare i vidderna än de andra så du kanske kan prova olika isf.

Bates är ju ett annat märke som är smala i midjan, jag har en nu som sagt. Lite dyrare än SC men är nog inte omöjligt att hitta i din prisklass. Har utbytbara koppjärn också.

Tack för tipset ska kolla om de finns några här runt som man kan prova :)
legano ser ut att vara ganska smal över midjan med, ska se om jag kan komma över en sådan med och prova :)

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 304
Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
1 004
Senast: Hermelin
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka