Tips på BRED sadel!?!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare colibri 98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 990
C

colibri 98

Har en ardenner som jag tränar akademisk ridkonst med och just nu har jag en star trekk espaniola på honom som inte ligger an bakom manken och en bit bak, det blir liksom en torr fläck där bakom manken och snett ovanför skulderbladen. Helt ologiskt eftersom att det är där man sitter:confused:. Har provat med padd, flyttat runt panelerna och sadlat olika men det går inte. Har nu börjat tittat efter en annan sadel men det är ju en djungel:cry:

Finns det fler med hästar som ser ut som tunnor över manken och vad har ni för sadel. Har ni några tips på märken som tex går att specialbeställa extra breda. Helst barock eller dressyr.. Har kikat på friesersadlarna men jag vet inte riktigt hur runda de är!

HJÄLP!!:laugh:

Sv: Tips på BRED sadel!?!?

Den är ju bomlös så den måste ligga an. Anledningen till att det är en torr fläck där är troligen tvärtom, att det är större tryck där än under övriga sadeln (och därför får du den torra fläcken.)

Precis vad alla som jag ringt säger också, att det är omöjligt!! Å tänkt om det är så att den ligger jättebra där, då är det ju inte så hemskt :) Men om man tittar på schabraket så är det knappt fuktigt där men precis i framänden där bossan legat vid manken och baktill är det jätteblött å lortigt, Nu har jag xx.vid på framvalvet, jag vet inte om det gör någon skillnad att beställa ett större sånt? Det är ju brecis bakom framvalvet det är torr fläck.... ehe jag vet inte..... Om han hade varit jätte svankig och sne o vinn hade de ju funnits en förklaring:grin:

Du oroar dig nog i onödan tror jag. Sadeln är ju bomlös och kan helt enkelt inte ligga enbart fram och bak. Där du sitter i sadeln blir det ett större tryck eftersom en bomlös inte fördelar trycket lika mycket som en bomsadel.
Om en häst tex har en för trång bomsadel, då blir det ofta torra fläcken fram vid ortspetsarna just för att trycket där är alltför stort. Där schabraket är svettigt och smutsigt finns mera rörlighet och mindra tryck, därför kan det bli svettigt och smutsigt.
Kan du inte ta bild på schabrak och häst efter ritt så får vi se hur det ser ut? Det är lättare med bilder.
När det gäller bomvidden så får du känna så att den inte är trång bakom bogbladen och att sadeln inte ligger i fram eller bakvikt när du ser den från sidan. Stämmer detta så har du säkert rätt vidd fram.
Sadelns bossor är ju flyttbara också. Du kan prova med att sätta dem lite annorlunda och se om det blir skillnad. Jag har inte haft någon Espaniola själv (tyvärr) men de som har dem skriver ofta att de krånglar lite med bossorna och får prova sig fram tills de hittar vad som är rätt för hästen.

Precis som Biggan skriver så är det vid de torra fläckarna som sadeln trycker mest. Framförallt vid en bomlös sadel blir det lätt torra områden var man sitter.
Om du av andra orsaker tror att sadeln inte sitter bra så kan jag rekommendera dig att prova andra bomlösa först och främst, för att hitta en bomsadel till en grov ardenner är svårt.

Liknande trådar

S
Utrustning Har en bred islänning som jag efter att ha provat hur många sadlar som helst, köpte en Star Trekk espaniola till. Jag trivs jättebra i... 2
Svar
22
· Visningar
4 582
E
Western Hejsan westernentusiaster! Jag gjorde ett användarnamn här för jag behöver lite tips om ett litet sadelproblem! Jag har en westernsadel...
Svar
3
· Visningar
1 422
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka