Tips på en bra hästtransport!

Sv: Tips på en bra hästtransport!

Tack så hemskt mycket för alla tips!

Rickard, som är den som kör transport (Jag har iof körkort, men vågar inte köra med släp) har ABCE-kort och bilen får dra en hel del, så vårt urval blir ganska stort.

Just nu står det mellan en Ume A45, en Fautras Provan 1 eller en Star Diamant 2000. Som vanligt när vi letar efter någonting som vi satt en maxsumma på blir det dyrare ändå :angel: . Jag lutar mest åt Fautras för tillfället, medan Rickard tycker att Star-trailern ser mer "flashig" ut ;) .

Jag har alltid varit Fautras-fan av stora mått. En levande reklampelare för deras vagnar.

MEN blev besviken häromåret då jag tycker att många konkurrenter hunnit både ikapp och förbi.

Hm, typiskt, jag är verkligen inte uppdaterad på trailerfronten! Mina föräldrar kör med en Star XR 3000 som jag fullkomligen älskar, men den kostar ju en hel del :crazy: . När vi hyr transport blir det en Värmlandsvagn som är helt okej, men det lämnar ändå mer att önska.

Jag får fortsätta titta runt, men det tenderar att bli så att jag blir mer förälskad i en transport ju dyrare den är! Önskar att jag hade mer erfarenhet själv vad gäller hästtransporter :crazy: .

Har en Reko boogie som jag tycker är perfekt att dra med.
Det finns inte en massa lulllull på släpen,men hästarna åker bra och den ligger bra efter bilen,vilket är det primära för mig.
Vill man ha sadelskåp går det ju att köpa ett och hänga på!
Tror att de ligger runt 50000:- nya.
Och det är SVENSKT! (dvs gjort för svensk vinter)
Skulle kunna tänka mig en Ume också,men det är nog den enda jag har gillat i övrigt.
Tycker Iforn rostar ,trots nogranna ägare.

Har hyrt VV i 17 år och varit rätt nöjd...men nu har jag beställt en beg. polsk vagn...med ett hopplöst namn...det var Merzedes som började ta in dessa vagnar och det är någon husvagnsföretag som ska ta över importen nu. Den är bredare, längre och mycket bättre ventilation än VV. Bra pris...

Ett varningens finger för IW, dock...har en tendens att rosta väldigt redan innan dom är sålda:eek:

Ett bra tips är att höra efter hos släpvagnsreparatörerna om vilka vagnar som syns mest där och hur lätt/dyrt det är med reparationerna;)...

Har lånat lite olika transporter när jag varit ute å tävlat. Har inte råd med ngn egen ännu. Att rekomendera tycker jag är Ume, Henra,startrailer. De var mycket bekväma, och gick fint efter bilen.
Ingen Ifor Williams iaf. Deras låsanordningar är inget jag är direkt imponerad utav. Men transporten i sig verkar helt okej.

Lycka till me köpet! O lägg gärna ut ngn bild sen, så vi får se pärlan o bli lite avundsjuka!!:banana:

Delade stall med en Reko-trailer tidigare, och jag tyckte den var betydligt sämre än mitt Trane -92 trots att Rekon var från 2000-någonting.

Helt enkelt en billigare variant av de släpen jag inte tycker håller måtten från början, d v s Trane, VV, Valeryd etc.

Tack för alla svar åter igen :bow: !

Just nu lutar det åt en Startrailer, men vi kommer inte överens om modellen. Ett nytt släp blir det hur som helst, men usch vad svårt det är att välja. Har varit iväg till en återförsäljare och är väldigt förtjust i flera modeller, så i kväll blir det familjeråd ;).

(Och medan jag skrev det där började jag sukta efter ett Umesläp igen, typiskt :angel: )

Boj tycker jag! Helt klart! :) Bravo-modellen duger absolut men köp en Classic om ni har råd! :D
Pappa är helt kär i släpet för han tycker det går så bra efter bilen.
Går att få extra höga/breda, med säkerhetsbommar, kombiramp och dörrar bak så hästen kan stå brett. :love:

Jag har en Fautras Provan 1+, dvs fronturlastning med ramp på ena sidan, eller utan ramp på den andra sidan.

Jag är jättenöjd med mitt släp, det går otroligt bra efter vägen och hästarna står som ljus i det.

Step-up var det som gjorde att jag valde Fautras!:love:

Mvh San

Om du tittar på Fautras kan du ju slänga en blick på Cheval Liberte 2003 XL. Samma chassi men betydligt billigare.
Om du vill se bilder har jag flera här hemma så bara säg till var jag kan skicka dem. Finns bilder både från utsida och insida.
Vad det gäller säkerhet är det två bågar i taket plus en som går emellan och en stadig mittstolpe.

:bow: Säger bara Ifor Williams. :bow:
Lite rost på sprintarna får man ta.
Min häst klarade sej levande efter att ha voltat ner i diket,
tack vare störtbågarna och att taket var i aluminium och inte i glasfiber...
har själv aldrig tänkt på det innan, men nu efter olyckan när vi tittar på nya transporter är det vi det vi tänker på.
Hur håller transporten om den voltar ner i diket?

inte hur bra är en stor sadelkammare eller en glassig snygg utsida?

Jag tycker absolut ni ska kika på Boj-släpen!

Jag har en Boj Bravo 216 (boggi utan sadelkammare) och den är otroligt stadig och bra att köra. Min häst står helt still när han åker, annars om han inte åker "bekvämt" har han en benägenhet att stå och stampa och bonka. Det bland det viktigaste tycker jag är att ventilationen är bra, och det är den i Boj släpen. Takluckan är suverän eftersom den är ställbar i olika lägen. Eftersom din häst gillade att åka brett så är det även perfekt med Bojs bakdörrar istället för bakbom. Då kan man köra hästen utan mellanvägg (om man vill) och man stänger bara för dessa dörrar innan man fäller upp lemmen. Säkert och smidigt!

Här är mitt släp som jag är så ooootroligt nöjd med! Ta bort http://
http://image51.webshots.com/151/7/75/20/431377520FlbqQc_ph.jpg

Christ!!! Stadiga, rymliga, smart golvlösning utan lös matta, utan istället gummi som gjuts mot golvet, så man behöver inte oroa sig för att det skulle bli blött under! Dessutom otroligt smart gardin som "övre lucka" bak=väldigt smidigt! Lätt att rengöra och väldigt snygg! ;)

Nu står det mellan ett Ume A45 eller Boj Classic :love: ! Ska bestämma mig tills på fredag denna vecka, så nu är vi inne på den spännande slutspurten :D.

Tack åter igen för alla tips, de har varit till stor nytta :bow: !

Jag har en startrailer safir, -01.. Den har sadelkammare och fronturlastning+ allt annat som ingår.. Den var bättre begagnad och gick på 54.000kr ca, köpte den för typ 1½-2 år sen..:D

Välj en Boj Classic då! Mkt snyggare... hehe :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har enterligen fått mina föräldrar att gå med på att kanske sponsra mig delvis i ett hästköp samt att köpa en transport åt mig men...
Svar
19
· Visningar
1 570
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka