Tips på fina avelshingstar!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare welshsto
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 232

welshsto

Trådstartare
Hejsan! jag håller på att försöka leta upp en fin avelshingst till en welsh sektions B sto! vill helst se till att den är isabell eller fux! kom gärna med tips på hingstar här i sverige! :) ( tips på både welsh och svensk ridponny är godtaget!)
tack på förhand!

Då kommer de vanliga frågorna :)

Vad har ditt sto för styrkor och svagheter?
Vad vill du med avkomman förutom att den ska ha en fin färg?

Hejsan! jag håller på att försöka leta upp en fin avelshingst till en welsh sektions B sto! vill helst se till att den är isabell eller fux! kom gärna med tips på hingstar här i sverige! :) ( tips på både welsh och svensk ridponny är godtaget!)
tack på förhand!
Jag tänker att många ponnyhingstar betäcker naturligt så kan vara relevant med att veta hur långt du kan tänka dig att åka/område?

Förutom ovanstående frågor så funderar jag på vilken stam ditt sto har? Blir lättare att hjälpa till och spåna lämpliga hingstar då.

Nåväl, utifrån enbart färgkriteriet så är ett förslag Downland Wild Fowler (fux, sek B), lämnat många fina avkommor. En annan fuxhingst är Fleetfoot (sek B), också lämnat fina avkommor som presterat bra på tävlingsbanorna, är personligen också förtjust i hans stamtavla. Simberg Hiphop och Simberg Superman är två andra förslag, den sistnämnda står nog dessutom på semin tror jag. Simberg Superman har dessutom lämnat den kvalitetsbokförda hingsten Stings Spitfire, också fux.

En liten (123 cm) men fin isabellhingst är Moflos Fester, en annan isabellhingst som har väldigt fin typ är Stings Testarossa, han fördes in i kvalitetsboken 2015 så vet inte om han har några avkommor än så att man kan få en hint om vad han lämnar dock.

Ovanstående förslag är alla welshhingstar sek B och införda i kvalitetsboken (vilket bland annat innebär att de fått minst 40 p extriört på avelsbedömning). går man in på SWF's hemsida så hittar man fler welshhingstar, även sådana som inte visats/blivit godkända för kvalitetsboken men som löst licens ändå. :)

Spontant, i väntan på ts svar på de viktiga frågorna, vill jag föreslå Vitluvens Curbitz. Jag skulle betäckt med honom för sisådär tio år sedan och kollade noga upp alla avkommor (ringde och pratade med ägarna till de jag inte kunde träffa).

Han nedärver ett väldigt trevligt temperament, bra benställning, utmärkt hovkvalité förutom att de blir bra dressyr- och hopphästar sett till treårstest och dylikt (han hade inte många ridna avkommor för tio år sedan). Jag såg flera avkommor med Welshmamma och de så ruskigt trevliga ut!

Har använt stings Testarossa på min halvblodsmärr (fux)Ska vara hingstens första årgång i år

Vad spännande, Stings Testarossa ser så himla fin ut på de bilder jag har sett! Du får gärna uppdatera med bilder sedan när fölet är fött. :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
668
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 407
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 823
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Brodd och skydd?
  • Stora shoppingtråden III