Tips på fiskrätter som inte smakar fisk

Kan det vara så att det går att använda viss typ av fisk som inkörsport sas?
Vi har några i närheten där ex ett par båda avskydde fisk. Men de ville testa och vi gjorde då röding då de kom. Det gjorde vi ett par ggr och sen började de äta även annan fisk, ex fisk- och skaldjurs-gryta/soppa med saffran etc.
Vill man äta kall fisk kanske tonfisksallad kan gå ner? Abbas har någon burk tonfisk med grillad paprika etc. Den smakar inte så mkt fisk, tycker jag iaf. Och är ju inte i närheten av samma prisklass som röding/skaldjur etc.

Vi gör ibland folieknyten med torskrygg(går ju med torkfilet etc med) med smör, kryddor, romantica-tomater, rödlök, oliver etc.

Coop hade någon färdig påse med riven kålrot och svartkål som vi hade i pepparrot, grädde etc och serverade till fisk. Den smaken tar ju över rätt mycket och kan dölja ev fisksmak om man är känslig för det.
 
Särskilt vit fisk är vad jag vet ganska ointressant som källa för något intressant näringsmässigt. Det är en proteinkälla som är fettsnål men den innehåller inte direkt något utav det som skulle vara intressant att äta just fisk för. Vill man åt de saker som gör just fisk intressant så är det de feta fiskarna som strömming/sill eller lax som bör ätas. Torsk ger inte direkt något som inte kyckling ger.
 
Kan det vara så att det går att använda viss typ av fisk som inkörsport sas?
Vi har några i närheten där ex ett par båda avskydde fisk. Men de ville testa och vi gjorde då röding då de kom. Det gjorde vi ett par ggr och sen började de äta även annan fisk, ex fisk- och skaldjurs-gryta/soppa med saffran etc.
Vill man äta kall fisk kanske tonfisksallad kan gå ner? Abbas har någon burk tonfisk med grillad paprika etc. Den smakar inte så mkt fisk, tycker jag iaf. Och är ju inte i närheten av samma prisklass som röding/skaldjur etc.

Vi gör ibland folieknyten med torskrygg(går ju med torkfilet etc med) med smör, kryddor, romantica-tomater, rödlök, oliver etc.

Coop hade någon färdig påse med riven kålrot och svartkål som vi hade i pepparrot, grädde etc och serverade till fisk. Den smaken tar ju över rätt mycket och kan dölja ev fisksmak om man är känslig för det.
Det var en smart idé! Vad kan vara en bra fisk att börja med tro? Torsk är typ den enda fisken jag kan :o finns det något annat bra, lite köttigare alternativ? Spättfilé har vi köpt någon gång men det var rätt tunt och slemmigt :yuck:
 
Kan det vara så att det går att använda viss typ av fisk som inkörsport sas?
Vi har några i närheten där ex ett par båda avskydde fisk. Men de ville testa och vi gjorde då röding då de kom. Det gjorde vi ett par ggr och sen började de äta även annan fisk, ex fisk- och skaldjurs-gryta/soppa med saffran etc.
Vill man äta kall fisk kanske tonfisksallad kan gå ner? Abbas har någon burk tonfisk med grillad paprika etc. Den smakar inte så mkt fisk, tycker jag iaf. Och är ju inte i närheten av samma prisklass som röding/skaldjur etc.

Vi gör ibland folieknyten med torskrygg(går ju med torkfilet etc med) med smör, kryddor, romantica-tomater, rödlök, oliver etc.

Coop hade någon färdig påse med riven kålrot och svartkål som vi hade i pepparrot, grädde etc och serverade till fisk. Den smaken tar ju över rätt mycket och kan dölja ev fisksmak om man är känslig för det.
Så att man äter samma fisk men i olika rätter innan det är läge att testa andra fisksorter?
Intressant metod!
 
Så att man äter samma fisk men i olika rätter innan det är läge att testa andra fisksorter?
Intressant metod!

Nej, det behöver inte vara samma fisk. Tänkte mer att man väljer light-modell av smaker, här då fisk-smak. Och när man ev vänjer sig kan man tåla eller rent av uppskatta kraftigare smaker.

Jag vet inte om det funkar för andra. Men för dessa 2 funkade det.
Och jag själv har väl gjort den resan med annan mat/dryck. Börjat milt och sen ökat.
 
Det var en smart idé! Vad kan vara en bra fisk att börja med tro? Torsk är typ den enda fisken jag kan :o finns det något annat bra, lite köttigare alternativ? Spättfilé har vi köpt någon gång men det var rätt tunt och slemmigt :yuck:

Oj, jag vet inte riktigt. Vi körde ju röding som sagt.
Men typ torsk eller annat vitt kan ju vara rätt mild smak.

Äter han tonfisk i sallad/pastasallad? Då kan man ju dels ha en rätt smakrik dressing/vinägrett etc för att dölja smaken. Eller köra den Abbas-tonfisken med smak, ex grillad paprika.
Man kanske kan få i honom surimi så med?

Tonfiskröra med majonäs, kryddor och ev hackad blast på knipplök/rödlök/syltlök ev gjort på redan smaksatt tonfisk a la den ovan kanske?
 
Oj, jag vet inte riktigt. Vi körde ju röding som sagt.
Men typ torsk eller annat vitt kan ju vara rätt mild smak.

Äter han tonfisk i sallad/pastasallad? Då kan man ju dels ha en rätt smakrik dressing/vinägrett etc för att dölja smaken. Eller köra den Abbas-tonfisken med smak, ex grillad paprika.
Man kanske kan få i honom surimi så med?

Tonfiskröra med majonäs, kryddor och ev hackad blast på knipplök/rödlök/syltlök ev gjort på redan smaksatt tonfisk a la den ovan kanske?
Tonfisk på burk äter han inte men ska kolla efter Abbas! Låter väldigt intressant då kan älskar inlagd paprika.
 
Det var en smart idé! Vad kan vara en bra fisk att börja med tro? Torsk är typ den enda fisken jag kan :o finns det något annat bra, lite köttigare alternativ? Spättfilé har vi köpt någon gång men det var rätt tunt och slemmigt :yuck:
Om du rimmar, dvs saltar fisken och låter den ligga ett tag innan tillagning vattnas den ur och blir fastare i köttet. :idea:
 
Jahaa, är det vad som menas med rimmad!? Hur mycket salt ska man ha, cirka?
Ingen aning, jag lagar så sällan fisk så det är det bättre att du googlar eller kollar i en kokbok men du kan nog salta på rejält och sedan skölja av den innan tillagning. :D
Kom faktiskt på en grej till, slå in fisk i bacon och stek. :up:
Torskrygg eller liknande vitfisk, jag har testat med lubb, linda en skiva bacon runt fisken, lite peppar och lägg på grillen, i ugnen eller stekpannan. Blir jättegott med baconet. Förvälld broccoli och kokt potatis, en klick smör. :d
 
Jag ALSKAR fisk ... men inte Halibut :down: och mycket sallan Torsk :cautious: (utom i fish & chips) ... Den fisk som smakar minst "fisk" ar varmvatten fiskar. De ar "morare" och inte alls sa "tradiga" som kallvatten fiskar och "flakes" latt. Liksom lax och all annan av den typen av fisk.
Andra fiskar som inte smakar fisk ar plattfiskar om man lagar till dem "ratt" och framfor allt inte kokar/steker/ungsbakar for lange.
Lagg fisken i mjolk eller citron nagon halvtimma innan tillagning och mycket av fisksmaken dras ur. Och ha den inte for lange pa spisen/i ugnen da blir den torr och tradig.
 
Jag avskyr fisk, lax är värst med sin fräna och frånstötande smak. Jag kan bara äta fisk som fiskpinnar eller i köpt fiskgratäng.

Ja, och även om jag är ok med egenpanerad fisk, så är det INTE godare än den sprödbakade torsken i fryspaket. Jag gillar inte heller fisk speciellt mycket men det går att äta.

@Saigon Det är väldigt individuellt. Jag anser att man måste gilla fisk om man tycker att egenpanerad är godare eftersom det smakar mer fisk.
 
Nu fuskar jag och har inte läst hela så har du redan fått tipsen hoppa bara över :)

Vi brukar köra mycket vit fick typ torsk hemma gärna i ugn med diverse röror. Fisken smakar inte så mycket då.

Tacofisk
Vit fisk täckt med ett en blandning av ost (mycket) creme friche en klick majonäs och tacokrydda. In i ugn och servera med nachips och en sallad.
Pizzatorsk

Vit torsk i ugn med ett täcke av campbells tomatsoppa- creme fraice och massor av dill serveras med ris.

Dessa smakar inte mycket fisk.

Lycka till
 
Det var en smart idé! Vad kan vara en bra fisk att börja med tro? Torsk är typ den enda fisken jag kan :o finns det något annat bra, lite köttigare alternativ? Spättfilé har vi köpt någon gång men det var rätt tunt och slemmigt :yuck:
Här är en lista på fiskar man kan äta och inte. Grönt för ätbar
https://fiskguiden.wwf.se/

Vilken fisk man börjar med beror nog på vilken del i fisksmaken man ev har svårt för. Det kan vara bra att reda ut om det är benen som är problemet eller konsistensen eller vad det kan vara.

Man klickar på fisken och får se vilken variant man kan äta.

Tilapia tex är väl ganska fast vit fisk som är väldigt långt från spätta och som inte brukar överraska med ben, samtidigt som den inte smakar likadant som torsk eller Alaska Pollock eller lax som väl sannolikt är fiskarna som man ätit tidigare om man hatar fisk. Hoki är ju också en fast vit fisk som man kanske inte ätit och är väldigt vanlig i fiskdiskens frysta sortiment. Som torsk anses utbytbar till men som inte smakar exakt så fiskigt som torsk och därmed kanske tycks om.

Tonfisk kan vara seriöst utrotningshotad, eller ok beroende på. MSC märkt anses vara ok, var tredje burk ska vara det.
 
Senast ändrad:
Nu kanske jag verkar dum i huvudet, men hur smakar fisk? Jag tycker det är enorm skillnad på t.ex. en stekt laxbit, torsk i gratäng och inlagd sill...? Hittar inte vad den gemensamma nämnaren "fisksmak" är.

Anyhow, jag är barnsligt känslig för konsistenser så lax är en av få fiskar jag verkligen GILLAR. Inlagd sill är gott men läskig konsistens, torsk blir också ofta lite läskigt i konsistensen men det här tycker jag är gott:
https://www.ica.se/recept/goda-pizzafisken-717842/

Jag som inte är nämnvärt förtjust i fisk kan hålla med om att det smakar olika beroende på vilken sorts fisk det är.
Jag vet däremot inte heller vad som smakar "fisk" men en sak är säker, det är inget som smakar speciellt gott. Det har inget med konsistens att göra, för mig.
 
Det var en smart idé! Vad kan vara en bra fisk att börja med tro? Torsk är typ den enda fisken jag kan :o finns det något annat bra, lite köttigare alternativ? Spättfilé har vi köpt någon gång men det var rätt tunt och slemmigt :yuck:
Så kort sagt, prova Hoki, köttigare än torsk, vit, fast och inte så fiskig smak. Plättlätt att få tag i. Använd i något av recepten för torsk ovan.

35743

(hatar man den får man gå på lax, tonfisk, makrill som ligger i andra änden av smakspektrat)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 047
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp