tips på foder till dräktig nordsvensk

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare snuttis_linsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 287
S

snuttis_linsan

nån som har tips på vad man ska ge dräktiga ston och vad ska man inte ge ? är inte så bra på sånt här med foder:crazy:

Sv: tips på foder till dräktig nordsvensk

Kanske bra om du preciserar dig lite...:angel:
Är det hypotetiskt eller har du en dräktig häst? Och hur långt är hon isf gången?
I kraftfoderväg så är det väl egentligen inget som är "farligt" (tror jag... *tänker*), däremot så finns det ju endel tillskott/örter som man inte bör ge och inte frusna morötter heller.

Så skriv lite mer...;)

okej nee hon är inte dräktig ännu men hon ska betäckas så jag vill som veta så mycket som möjligt :P hörde att morötter är bra för de innehåller A-vitamin men du säjjer att de e farligt med frusna ? sen hörde jag också att man kan ge dom kligröt?

Okej, det du ska göra är att ha en balanserad foderstat som är uträknad efter just den individens behov och senare i dräktigheten lägger man till dräktighetstillägg (ökat behov av proteiner mm).

Man börjar med att skicka sitt grovfoder (hö/silage) på analys och sedan räknar man ut hästens behov (eller tvärtom). Sen räknar man ut efter höets värden vad som fattas och behöver tillsättas.
Det är enda sättet att vara säker på att stoet får alla sina behov tillfredställda och har en god balans mellan näringsämnena.

Det är särskilt PROTEINbehovet som ökar de sista tre dräktighetsmånaderna OCH extra mycket när stoet börjar dia fölet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 391
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka