Tips på foder!

Trocadero_lover

Trådstartare
Ska byta foder till min ponny fjordkorsning. Tips? han äter havre+betfor men det blir han kanske lite väl pigg av. Hippofoder? fibergi? han behöver ett bra foder, som han ska må bra av och bli pigg att rida utan att bli för het. Och inte för fet, men det beror mer på mängden kanske?

För enligt den tråd jag skrev på ridning får han alldeles för lite mat. Och så blir han väldigt pigg av havre med. Men jag får se. några tips`?

För att ge dig tips på passande foder så måste man veta vad du har för näringsvärden i höt.

Svårt att säga utan höanalys, det är ett måste för att få en passande foderstat...

Det enda man kan svara på utan analys är om han får tillräckligt med stråfoder. Vad väger han och hur mycket hö eller hösilage äter han?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 209
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 760
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka