Tips på hästtransport.

bigganl

Trådstartare
Jag vill ha tips på vilka typer av hästtransporter som kan passa in på den här beskrivningen.
Jag får dra max 1360 kg med mitt B-kort och släpet ska vara dubbelaxlat. Hästen som ska åka väger ca 600 kg så kärran får inte vara alltför tung i sig.
Vilka kärror passar in på det?
Den jag lånade släp av tidigare har tyvärr sålt släpet och nu har jag väldigt svårt att hitta ett släp som passar. Det blir väl hyrsläp nästa gång och det kan vara bra att veta vilka märken som kan vara aktuella.
Det jag lånade innan var en Värmlandsvagn som var nedtypad till 1300 kg. Vad har de för vikt original?

Sv: Tips på hästtransport.

De finns med olika vikter, vi hade en enkelaxlad VV -95 förut som fick lasta 595 kg och totalvikten var 1250 kg. Så om man tar en som har totalvikt runt 1300-1350 kg borde man få upp lastvikten något.

Christ-sortimentet har boggivagnar i både glasfiber o marinplyfa m tjänstevikter från 700 kg :idea:
Finns även m sadelkammaren, men väger några kg mer då..

1360-700=660

Mitt Värmlandsvagnen boggie -02 väger 1360 kg totalt och lastar 670 kg, då har jag fronturlastning så den tar bort en del av lastvikten.

Många av de vagnar som typades in för några år sedan vägdes in för att "lura" köparen att man hade mer lastkapacitet än man sedan hade. Extremfallet var väl den tillverkare som typade in utan mellanvägg, matta, reservhjul och fönster (!). Eftersom kritiken blev ganska kraftig så har man nu bättrat sig.

Med moderna vagnar och nya bilar är det nästan omöjligt att köra lagligt utan *B**E. Man kan visserligen alltid "åka dit" på vårdslöshet i trafik om man har släpvagnsbehörighet men det ger mycket större frihet att köpa kärra och bil.

Fautras JMS om du bara kör en häst. Den väger 760kg och då kan du lasta 600kr om din totalvit ligger på 1360. Då har du dörrar bak och stor dörr fram som man lasta ur framme. Det är en stabil och tålig vagn. Helt utan trä som blir dåligt. Skulle det mot någon förmodan bli någon skada så är det inte svårt att fixa. Samma matreal som i båtar och ett golv med livstids garanti.

Provan är lite tyngre 860kg i standard utrustning. Har en sån och den är helt underbra att dra och hästarna åker bra. Är verkligen nöjd. Har hyrt många olika transporeter för att jämföra innan jag köpte. Har tittat å Fautras i 10 år innan jag kunde köpa. Det är så smidigt med dörrarna bak. Man öppnar bara för den som skall ut om man lastar ur bakåt. Lika dant man stänger lätt för den häst som redan gått in och man behöver inte oroa sig om det är en häst som vill kasta sig ut baklänges vid lastning eller när man skall lasta ur. Det är så lätt att kliva ut fram så det använder vi alltid.

Vagnen väger verkligen vad som står! Har provvägt min då jag var misstänksam på grund av alla skriverier om att transporterna var tyngre än det står i pappren. Men dom väger det som anges.

Senast ändrad av en moderator:

THULE Horseline Boggie Tjänstevikt 690kg och kan fås på 1350kg.
Invändiga mått: längd 284cm bredd 162cm höjd 222cm.

THULE Equiliner Boggie tjänstevikt 680 kg och kan fås på 1350kg.
invändiga mått: längd 283cm bredd 162cm höjd 223cm

THULE Trane Boggie tjänstevikt 700kg och kan fås på 1350kg
Invändiga mått: längd 293cm bredd 152 cm höjd 222cm

Det är alltså kärror med en totalvikt på max 1360 kg som jag letar efter och som är dubbelaxlade. (min häst "kräks" på enaxlade släp tyvärr)

Mitt Värmlandsvagnen boggie -02 väger 1360 kg totalt och lastar 670 kg, då har jag fronturlastning så den tar bort en del av lastvikten.

Det är nog en sån jag ska leta efter. får se vad uthyrarna har att välja på. (hoppas någon har en sån) Jag kör bara ca 3 ggr om året så det är ingen ide att köpa en egen.

Tack alla för förslagen.
Någon som vet hur det är med Umeåsläpen? (det finns en stor uthyrare av dem i närheten)

THULE Horseline Boggie Tjänstevikt 690kg och kan fås på 1350kg.
Invändiga mått: längd 284cm bredd 162cm höjd 222cm.

THULE Equiliner Boggie tjänstevikt 680 kg och kan fås på 1350kg.
invändiga mått: längd 283cm bredd 162cm höjd 223cm

THULE Trane Boggie tjänstevikt 700kg och kan fås på 1350kg
Invändiga mått: längd 293cm bredd 152 cm höjd 222cm

Förtydligar lite grand här.

Thule Horseline totalvikt 1350kg lastvikt 660kg
Thule Equiliner totalvikt 1350kg lastvikt 670kg
Thule Trane totalvikt 1350kg lastvikt 650kg

Samtliga dessa släp är BOGGIE

Boj har också boggiesläp där tjänstevikten ligger runt 720-740 kg.
Köper du ett nytt så väljer du själv totalvikt och kan lägga den maxad för bilen för att ha så stor lastvikt som möjligt.

Ume brukar vara ganska lätta, de är väl helt i aluminium iaf. de nyare.

Vi kör våran kallblodstravare på 525 kg i ett släp som har totalvikten 1300. Vet itne rikgt maxlast och sådant på den, det har mamma och pappa kolla på.
Släpet är ett Ume A35.

TIPS! Ring uthyraren och hör dig för, dom bör ju ha koll! Annars om du funderar på Umesläp så kan man gå in på dreas hemsida och kolla om jag inte minns helt fel, där finns alla vikter på vagnarna!! Med deras A35 får du precis dra din häst i ett släp med totalvikten 1350! Tjänstevikten på ett sånt är 740kg...

Lycka till!

Senast ändrad:

Kan tillägga att en Christ är 165 bred, 228 hög o 300 lång (330 lång m sadelkammare o hela 360 lång i XL-utförandet)

Mitt förra släp (läckö) var boggie, totalvikt 1300kg och lastvikt 620kg (egenvikten alltså 680kg).

Övriga med låg egenvikt är bl.a:

Dalavagnen (650 kg?)
Christ Cortez (700 kg)
Thule Horseline (690 kg)
Thule Equiliner (680 kg)
Thule Trane (700 kg)

tack! Det där låter bra eftersom det finns uthyrare av Umesläp i närheten. Då ska jag ringa henne nästa gång det är kursdags.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 929
Senast: Myrten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 916
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om... 2
Svar
22
· Visningar
2 521
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka