Bukefalos 28 år!

Tips på hingst :)

Sv: Tips på hingst :)

Tänk på att inte allting hänger på hingsten, även fölets mamma nedärver sig varesig man vill det eller inte! :)

Jag har aldrig sett Likstahöjdens Komet men med tanke på ditt stos låga exteriörpoäng (som är svåra att gå efter) så skulle jag, personligen, välja en hingst som har åtminstone 40p exteriört. Komet hade på sin kvalité 37p.

Poäng är alltid grundade på hästens DAGSFORM när den visades så det är svårt att gå efter bara poängen. Ännu bättre hade varit om du hade lagt ut kritiken som hon fått så att en åskådare kan förstå varför hon fick en 6a på traven t ex.

Är ditt enda avelsmål att den ska ha "bra gångarter" så kommer det att bli väldigt svårt att välja hingst. Det finns ingenting som säger att Totilas kommer att nedärva sina otroliga gångarter i första led.
 
Sv: Tips på hingst :)

Top Nordpol RP 146 från Hästak i Rörshult.
 
Sv: Tips på hingst :)

Typ:
Kortlinjerad

Poäng: 7
--

Huvud, hals och bål:
Vackert huvud
Kort högt ans. hals
Svag resn.
Mark. manke
Något brant bog
Stark rygg
Kort kors

Poäng: 7
--

Extremiteter och dess korrekthet:
Rel. korrekt

Poäng: 8
--

Skritt:
Kort skritt

Poäng: 7
--

Trav:
Kort oengagerad trav

Poäng: 6
--

SUMMA: 35
 
Sv: Tips på hingst :)

Typ:
Kortlinjerad

Poäng: 7
--

Huvud, hals och bål:
Vackert huvud
Kort högt ans. hals
Svag resn.
Mark. manke
Något brant bog
Stark rygg
Kort kors

Poäng: 7
--

Extremiteter och dess korrekthet:
Rel. korrekt

Poäng: 8
--

Skritt:
Kort skritt

Poäng: 7
--

Trav:
Kort oengagerad trav

Poäng: 6
--

SUMMA: 35

Hennes svagheter är svag typ brant bog som automatiskt ger kort trav, du behöver leta efter en hingst med bra typ, högställd med en bra halsansättning. Ditt sto har bra ben :) Sen behöver hingsten har ett bra kors.
Jag tycker inte du ska välja en utpräglad hopphingst, utan istället en vältypad hingst med liggande bog och bra gång.

Jag blir lite road av olika rekommendationer som haglar fram, det viktigaste är vad har hingsten gett innan och vad har ni sett avkommorna? Vi har fortfarande vältypade Ridponnyhingstar som lämnar mycket bra avkommor även med ston av varierad typ. Ta en där det finns avkommor att se, antingen hos hingstägaren eller någonannanstans! Lycka Till!
 
Sv: Tips på hingst :)

Tack för tipset :)


Jag funderar faktiskt lite på en arabhingst eller fullblodshingst :love:

Black Diamond är väldigt fin :)

Homme d'Honneur är en stark kandidat :love::love::love:

Någon som kan tipsa om en arabhingst?
Helst i närheten av Örebro :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
575
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 361
Senast: Narcissa
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp