Tips på hopphingst

Sv: Tips på hopphingst

Först och främst presterar han!! Han är en av de bästa av den årgången i Europa. Bevisat både i Falsterbo, i Zangersheide och nu i helgen i Århus.

Han kommer från ett prestationsstarkt möderne. Klipper från Penarpsgårdens hemsida:

Modern Jorlanda, e. Lord Calando (Lord)- Ahorn Z (Almé)- Sherry Netherlandxx- Roman kommer ur den holsteinska prestationsstammen 2543, som frambringat storheter som hingstarna Lux Z, Lavallo, Looping och Lasino. Ur stammen kommer även internationella hopphästar som Loreana, Latino och Roxett. Jorlanda har även lämnat det internationella hoppstoet Heechhiems Colanda.

Han har bra typ och om jag inte minns fel så rekomenderades han av ASVH som lite typförbättrare på hoppston. Finns säkert att hitta på ASVH's sida.
 
Sv: Tips på hopphingst

Inte kan man välja hingst och vara 100% säker innan man sett deltagarna på bruks..det finns mycket spännande. Jag tycker att Wishful verkar vara en spännande efterträdare till Cardento. Dessutom ska han vara tidigare utvecklad än sin far, och det är ju inte illa.
U

Så hette den ja! Har sett en Cardento-fullblod avkomma tidigare, och den är högädel, en riktig modern sporthäst i typen. Så wishful kan nog funka som förädlare, i a f i teorin (har ju inte sett honom in).
 
Sv: Tips på hopphingst

Ska helt klart kolla in Wishful på bruksprovet!
Det finns ju även andra intressanta kandidater där! :d
 
Sv: Tips på hopphingst

Ja, mödernet är ju helt klart bra! (Har kollat in clownens länk också).
Och han presterar ju bra som du säger. Helt klart intressant! :)
 
Sv: Tips på hopphingst

Ja, det är mycket möjligt att det finns fryst på Coriall, men mitt sto är ingen kandidat till fryst pga att hon som sagt var haft lite svårt att ta sig.

Empire VDL är jag intresserad av. När fölar ditt sto? Vad är det för stam på ditt sto och hur ser hon ut i typen? Vill gärna se bilder på den fölungen!

Mitt sto är beräknad att föla den 29/4, här kan du se stoet med förra årets avkomma hon är 172 cm och en rejäl bit, hon är e. Turban Rose-Midas-Steinpilz xx
http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20061123

Jag lägger såklart ut bilder på fölet senare.
 
Sv: Tips på hopphingst

Så hette den ja! Har sett en Cardento-fullblod avkomma tidigare, och den är högädel, en riktig modern sporthäst i typen. Så wishful kan nog funka som förädlare, i a f i teorin (har ju inte sett honom in).

Wishful är inte e Cardento - xx. Han har Mr Blue i andra led och sto familjen är samma som Aerline H kommer ur.


Maraton är en ganska vanlig morfarshingst här i landet och de finaste jag har sett har varit e QE-Maraton och Cortez - Maraton. De är ju beprövade koncept. Annars måste jag säga att jag tror att Jaguar Mail borde kunna funka med sitt höga fullblodsinslag. Empire gillade jag verkligen förra året på bruksprovet! Jag hade nog tagit en hingst som har gett mycket bra avkommor istället för en ung hingst. Nog för att du vet vad ditt sto ger, men det känns liksom lite onödigt att "slösa" bort sista fölet på en vild chans.
 
Sv: Tips på hopphingst

Det blir ju inte kortare än vad någon av dem har iaf. Vi får se vad han nedärver i sin första fölårgång. Kan bli tämligen intressant.
 
Sv: Tips på hopphingst

Knapplån.

En hingst som jag inte tänkt så mycket på men som jag sett två riktigt trevliga avkommor till är Guido hos Ängagården. Jag har bara sett dessa, så någon annan kanske kan komplettera? Men även där en prestationshingst!
 
Sv: Tips på hopphingst

Cortez är ju inget alternativ (tror inte hon blir dräktig på fryst) och Quite Easy har ju flyttat utomlands. Dessutom är jag rädd att det blir för kraftigt/burkigt. Tycker inte riktigt om typen på Qalle (har i övrigt inte sett några Quite Easy-Maratonhästar).

Men Empire ligger som jag skrivit i tidigare inlägg bra till på min lista.
Jaguar Mail ska jag titta lite extra på på bruksprovet. Vet du nåt om vad han har lämnat?
Jag är också inne på att ta nån mer prestationshingst denna gång (har ju tagit två unga obeprövade,men med intressant stam, de senaste två åren), när det troligtvis är sista gången.
 
Sv: Tips på hopphingst

Wishful är inte e Cardento - xx. Han har Mr Blue i andra led och sto familjen är samma som Aerline H kommer ur.


Maraton är en ganska vanlig morfarshingst här i landet och de finaste jag har sett har varit e QE-Maraton och Cortez - Maraton. De är ju beprövade koncept. Annars måste jag säga att jag tror att Jaguar Mail borde kunna funka med sitt höga fullblodsinslag. Empire gillade jag verkligen förra året på bruksprovet! Jag hade nog tagit en hingst som har gett mycket bra avkommor istället för en ung hingst. Nog för att du vet vad ditt sto ger, men det känns liksom lite onödigt att "slösa" bort sista fölet på en vild chans.

Vet man vad man gör, så slösar man inte bort sista fölet på en vild chans, avel går ju inte ut på chansning utan kunskap, kolla 2,3 och 4 led på båda håll, titta på för och nackdelar, många stirrar sig blinda på sto och hingst men då är ju produkten redan färdig, man måste kolla längre bak i ledet.
Lycka till
 
Sv: Tips på hopphingst

jag vet inte så mycket om morfadern men han har tävlat framgångsrikt, men det betyder ju inte att det var en bra avelshäst för det. Så sant.
U
 
Sv: Tips på hopphingst

Vet man vad man gör, så slösar man inte bort sista fölet på en vild chans, avel går ju inte ut på chansning utan kunskap, kolla 2,3 och 4 led på båda håll, titta på för och nackdelar, många stirrar sig blinda på sto och hingst men då är ju produkten redan färdig, man måste kolla längre bak i ledet.
Lycka till

Det spelar egentligen ingen roll hur mycket man vet. Visst ökar man sina chanser, men det kan ändå komma ut en tax hur mycket långbenta jättar du än har i stammen. Det jag menade var just att det är bättra att ta en hingst med säker förärvning till sista fölet så att man verkligen få bästa möjliga på sista chansen. Även om detta är ett sto som man vet hur hon nedärver sig är det ändå alltid en chansning med unga hingstar. Som precis vartenda kotte vet härinne.
 
Sv: Tips på hopphingst

Cortez är ju inget alternativ (tror inte hon blir dräktig på fryst) och Quite Easy har ju flyttat utomlands. Dessutom är jag rädd att det blir för kraftigt/burkigt. Tycker inte riktigt om typen på Qalle (har i övrigt inte sett några Quite Easy-Maratonhästar).

Men Empire ligger som jag skrivit i tidigare inlägg bra till på min lista.
Jaguar Mail ska jag titta lite extra på på bruksprovet. Vet du nåt om vad han har lämnat?
Jag är också inne på att ta nån mer prestationshingst denna gång (har ju tagit två unga obeprövade,men med intressant stam, de senaste två åren), när det troligtvis är sista gången.

Är plågsamt medveten att QE inte är i landet till denna säsong... Han är lätt min favorithingst som jag tycker passar det flesta ston :love: ! Empire imponerade på sitt bruksprov och han gör ju bra från sig på tävlingsbanan, men jag har inte den blekaste vad han lämnar. JM, tror jag på till din typ av ston, han bör väl ha lite avkommor redan? Det vet säkert någon annan här!
 
Sv: Tips på hopphingst

Fint föl!:)
Jag tror inte Empire är en vild chansning. Han presterar ju så bra och kommer från ett starkt möderne. Däremot har han ju inte så gamla avkommor än, så man vet ju förstås inte vad de kommer att prestera. Men med avel så är det ju alltid lite av ett lotteri. Man vet ju inte vilka gener som kommer att dominera. Men det är ju lite av tjusningen också!
Empire ligger högt i min lista, men det finns ju några intressanta på bruksprovet också som ska kollas in först.
 
Sv: Tips på hopphingst

Bilder på Empire VDL från KWPN:s Stallionshow 2002-2004 för er som är intresserade av honom.
Han hette då Secret Pride VDL
http://www.melissen.nl/en/photos/search/results/1?ppp=20&q=secret pride



De som är intresserade av avkommebilder efter Empire VDL kan se den bifogade länken.
http://www.melissen.nl/en/photos/search/results/1?ppp=50&q=Empire

Jag har hittat 13 avkommor efter Empire, men bara en avkomma på bild.

Ni som är rädda för "vilda" chansningar kanske detta underlättar lite när ni ser dessa bilderna. Fölet såldes för 9750€. Bra betalt!!!
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 455
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 010
Avel Vi funderar på att betäcka vårat shetlandssto med en b-ponny hingst för att få fram en fin liten allround ponny men med lite mer...
Svar
6
· Visningar
1 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Bästa sms-appen
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp