Tips på hoppsadel

Rumpnissen

Trådstartare
Ägarna till ponnyn ville ha hjälp att hitta hoppsadel, så nu behöver jag tips. :D
Tanken är väll egentligen att vi ska åka till en sadelutprovare men hade kännts skönt att ha lite mer "kött på benen" när man kommer dit.
Är inte så hej på hoppsadlar, är ju dressyrmänniska. :p

Här en bild på hennes rygg:

rygg.jpg

Hon har bred rygg, bred manke och ganska kort rygg. Det stora problemet har varit att sadlarna ligger för långt fram över bogbladen.

Hoppsadeln jag hade på henne var en Hubertus (utprovad av sadelutprovare) och den fungerade väldigt bra. Om mitt minne inte sviker mig så har jag för mig att Appaloosa låg bra också.

Vad har ni för tips?

Sv: Tips på hoppsadel

Tror du det?
Dom är ju väldigt sköna i alla fall. Vad kännetecknar Prestiges hoppsadlar då?

För övrigt är det inte min häst. :D

Jag förmodar att du msåte ha ponnysadeln, vilken kat ponny?

Golden Star är annars gjord för svängd ryg/överbyggda hästar. Och den är inte såå dyr heller.

Ponnyn är kat D, ryttaren bör ha en 15, eller 16 tum. INTE större.

Ja, överbyggd är hon ju så det ärcker och blir över. ;) Ska kika lite på dem också!

Kolla på ponnysadlar då.
Jag har för mig att Alexandra W har sagt att M&N ponny är väldigt svängd i bommen. Hör med henne, hon har provat några ponnysadlar...

prestige pony är jätteskön och bra, finns i 15 och 16 tum, det är flyttbara klossar fram och bak, halvdjupt säte tror jag.
har provridit en sån och den ger mkt bättre stöd än golden star.
billigare är den oxå ligger runt 8' nypris tror jag.

Håller med, den är jättefin, själv är jag för stor för den, men har kollat på den i butik. Det är en super sadel till ett väldigt bra pris.

Det är nog det första märket jag skulle prova, en rygg som på din ex-ponny (rätt nu?) kräver en svängd bom och rundbossa.

ja visst är den, hehe 16" passar mig perfa ;) tyvärr passade den inte hästen (min förra) men det var för att 34an var för vid och de hade ingen smalare inne (32 behövde han då) så ville inte beställa hem en om han inte kunde ha en.

men skulle jag köpa en sadel till min nya så skulle det bli en sån!

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 311
Senast: Fibusen
·
Utrustning Söker tips på hoppsadel för bred rak rygg, normal manke. Gärna bra greppigt läder och flyttbara knästöd!
Svar
1
· Visningar
347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka