Tips på Hur man kan blinga hinder till tomtehoppning?

Lottch

Trådstartare
Hej!

Ska hålla i klubbens tomtehoppning iår och är lite övertaggad. Ingen här som har några bilder från tidigare tomtehoppningar.

Glitter, granris och paket är självklart, men undrar om det finns några andra roliga idéer :)

Shoot!
 
Vad är det för nivå på deltagarna? Tänk på att om det är en klubbtävling med många orutinerade ekipage kan det vara klokare att ha riktigt snälla, normala hinder som hästarna inte tittar på. I min mening är det bättre att uppmuntra folk till att blinga/klä ut sig själva efter eget behag och låta själva banan vara lätt och trevlig.
 
* glitter runt bommarna
* tomtar som ifyllnad.
* bygga snögubbar antingen ha ståendes på banan eller till hinderna.
* halmbockar och halmbalar
* tomte på banan
* ngn typ av stjärnor
* polkagrisstänger i trä, målade vit/röda.
 
Kommer ihåg min första julklappshoppning på ridskolan, jag var tonåring och jättenervös, men hade ju fått den snälla hästen jag ville ha som alltid hoppade. Han tvärstannade på första hindret, de där glitterbommarna tänkte han inte gå i närheten av! Så skulle det ju inte se ut i hans ridhus!
De fick lägga ner alla bommar och leda mig runt...

Så tänk på vilka som ska vara med och att alla ska ha roligt och kunna ta sig runt!
 
Tomteluva på alla funktionärer!
Hittade även detta klippet där man dragit in en rätt rejäl gran som jag tycker bidrar till stämningen.

Edit: har man kanske tom slagit paketpapper runt infångarna till höger? Väl valda färger på bommarna också.
 
Vi klädde bommar i granris en gång och hade ett hinder med blandat röd/vita bommar och granrisbommarna. Det hindret var med på en vanlig hopptävling på våren men hade enligt mig gjort sig mycket väl på ett jularrangemang.
 
En gång på Friends hade de ett glitterhinder, dvs bommarna hade glitter på sig. Hästarna tyckte det var rätt läskigt har jag för mig och tittade lite extra.
 
Ev av ridkubbarna jag red på, ställde en julgran i varje hörn i ridhuset till jul, varje år. De barnen som inte hade övat på att trilla av förut, fick passa på.

I en annan klubb så "spökade" ridläraren ut hindren varje hopplektion, vi hoppade över jackor, pressningar, halmbalar, supersmala hinder, etc. Ridskolehästarna blinkade knappt åt lite glitter.

Så hur "kul" man ska göra hindren beror på vad hästarna är redan vana vid.
 
Håller med tidigare svar på att det kan vara bra att anpassa utsmyckningen efter de tävlande. Har dock några tips som jag inte tror är så värst läskiga men allt är relativt.

Gul boll (matt) på toppen av vita hinderstöd blir som julljus
linda vita band (matta, inte glittriga eller blanka) runt röda bommar antingen virat i spiral eller så att de blir randiga som vanliga bommar, då blir det polkagrisar.
Möjligen pyttesmå tomteluvor i filt på hinderstöden eller små svarta hattar och något orange så ser de ut som snögubbar.
Har ni sockerbitar kan ni tejpa fast små pappögon och en orange knapp eller morotsskiva så blir det en snögubbe.
man kan också sätta små pappersgranar ovanpå hinderstöden, ungefär en tvärhand höga så att de inte stör för mycket.

Kanske bättre att pynta ponnysarna/hästarna med rosett i svansen och tomteluva på hjälmarna om det är små oruttinerade ryttare.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 628
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 023
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp