Tips på kattselar

Sasse

Trådstartare
Min stora behöver en ny. Just nu har han en vanlig kattsele, men han gillar inte den, och därför tänkte jag se vad mer det finns för utbud. Han är rätt stor (7 kg) och vanliga kattselar går ofta bort på grund av att de är alldeles för små för honom.

Har kikat lite smått på puppia, ponti och hurtta. Någon som har erfarenheter av någon av dem? För- och nackdelar? Jag vill självfallet ha en så rymningssäker som möjligt, som inte bara kan dras av om katten backar.
 
Jag har en puppia till min stora katt. Mycket nöjd! Den sitter bra och katten verkar inte bry sig när hon har den på.
 
Jag gillar Tre Ponti. Det är en av få selar som jag tycker sitter bra på min katt - många andra sitter dumt över hennes höga skulderblad. Hon har halvt om halvt lyckats kravla sig ur den en gång när hon fick ren och skär panik (och jag inte höll i kopplet), men annars har den funkat finfint.

När hon var mindre hade hon en Puppia. Den var inte svår att backa ur när hon blev skrämd av en hund. Personligen föredrar jag Tre Ponti över Puppia.
 
Puppia tycker jag är lätt att ta sig ut.

Har en egensydd Tre Ponti till min stora katt (ser i princip likadan ut) och den fungerar jättebra, han tyckte inte om köpes varianten för den var för hård och stel.

Sen har jag en finsk sele som heter Feel Purr Nappa till dom båda, den är i mjukt skinn och sitter rätt bra men ingen av katterna har försökt ta sig ur den ännu.

Selen med absolut bäst passform och som känns överlägset säkrast är
Come With Me Kitty, enda nackdelen att den inte är lika snygg som dom övriga


Freja har Come With me Kitty och Frasse min hemsydda. Freja har S på sin come with me kitty, Frasse (nästan 5 kg) har en M, som är inspänd på ca hälften så jag gissar att en L kan passa din stora herre
19092893_1471969096159979_622790764127424575_o_59f6d53ae087c30b00f331a3.jpg


19095594_1471969092826646_7362542015921292492_o_59f6d53c2a6b226db2b18bc7.jpg
 
Jag som nästan bestämt mig för att det skulle bli en puppia, så kommer ni in och säger att den är lätt att ta sig ur :p Måste fråga då vilken modell ni haft då? Jag har kikat på "ritefit" som har knäppe både vid hals och runt magen.

Det som också känns positivt med den selen är att om de får ett ryck och rusar framåt tar det emot på ett större område än med sele med smala band.

Ska kika på Come with me kitty, tack :)
 
Jag köpte en tre ponti idag på zoo, och den fick efter lite betänketid tummen upp av Vimsa. Trodde aldrig hon skulle okej:a en sele! :laugh:
 
  • Gilla
Reactions: Lii
Jag har Active Harness, puppia. Den sitter bra, även på fläskis-Brunetten som är uppe på 6 kilo. Selen drar inte åt någonstans, varken runt halsen eller magen.

23870014-origpic-3bc02c.jpg
 
Jag har come with me kitty till mina.
Har provat puppia men skickat tillbaka, på en atletisk hankatt blev den extremt tight och kort över bogen men stor i magbandet. Reglerbar i halsremmen hjälper inte när den är för kort mellan frambenen.
 
Öppnar upp den här tråden igen. Det känns som om det enda jag gör är att köpa kattselar...

Mitt stora åbäke behöver fortfarande kattsele. Puppia gillar han inte, för mycket tyg antar jag + att han tog sig ur en på 2 sekunder. Har för mig att jag även testat Tre Ponti på honom men av någon anledning funkade inte det heller. Har även en Come with me kitty till honom, men han gillade absolut inte den remmen som hänger efter att man dragit åt selen.

Och så min andra skitkatt... Han tar sig ur varenda sele jag köper. Samma sak där med Puppia, så fort katten backar är selen av. Tre Ponti har han nu, men han tar sig ur den hela tiden. Come with me kitty har han också, som han tar sig ur.

Jag ska testa en sådan här till min lilla skit och se om det funkar. Han har haft en sådan innan, och då rymde han som minst.

1585752379620.png


Min fråga är, finns denna typ även för stor katt på 7-8 kg? Jag minns att jag hade problem att hitta en sele stor nog till honom när han var yngre. Nu är han större och det torde vara mer problem. Jag vill ha en av den här varianten, men med större spännen. Någon som använder hundsele till katt? :angel:
 
Öppnar upp den här tråden igen. Det känns som om det enda jag gör är att köpa kattselar...

Mitt stora åbäke behöver fortfarande kattsele. Puppia gillar han inte, för mycket tyg antar jag + att han tog sig ur en på 2 sekunder. Har för mig att jag även testat Tre Ponti på honom men av någon anledning funkade inte det heller. Har även en Come with me kitty till honom, men han gillade absolut inte den remmen som hänger efter att man dragit åt selen.

Och så min andra skitkatt... Han tar sig ur varenda sele jag köper. Samma sak där med Puppia, så fort katten backar är selen av. Tre Ponti har han nu, men han tar sig ur den hela tiden. Come with me kitty har han också, som han tar sig ur.

Jag ska testa en sådan här till min lilla skit och se om det funkar. Han har haft en sådan innan, och då rymde han som minst.

Visa bifogad fil 47933


Min fråga är, finns denna typ även för stor katt på 7-8 kg? Jag minns att jag hade problem att hitta en sele stor nog till honom när han var yngre. Nu är han större och det torde vara mer problem. Jag vill ha en av den här varianten, men med större spännen. Någon som använder hundsele till katt? :angel:

jag har nog 50 olika selar. Den sele som jag litar mest på och som jag har om vi är iväg och på Sheldon som gärna ålar sig ur alla andra på en hundradels sekund (inte för att han blir rädd eller nåt utan för han tycker jag är tråkig som inte låter honom springa och rulla sig i skitig hästhage) är feel meow, finns bland annat på arken zoo, är samma modell som på din bild men i mjukt nappaskinn, lite bredare/längre, större men inte klumpiga spännen vid både hals och mage. Jag har S på de yttre hålen till mina 5kg katter och köpte ny en rosa i S till Lovikka 3,5kg. Selen finns i M (och kanske L). Vet att jag sett större i butik och tänkt att det är bra att det finns kattselar till STORA katter.
Då mina katter är fluffiga och selen inte syns i pälsen får du en gammal bild när jag provade den på min belgiska hare. Eller jag köpte den nog till henne (supersnygg Cocnac-färg 😍) men Sheldon fick den när jag insåg hur bra den var, sen köpte jag en svart till Lysa och nu då en rosa till Lovikka. Finns i turkos också.
syns inte jättebra, men testa googla feel meow sele för bättre bilder.
 

Bifogade filer

  • FA99EDCA-B0FC-4E17-9F09-623A8E754A01.png
    FA99EDCA-B0FC-4E17-9F09-623A8E754A01.png
    445 KB · Visningar: 114
jag har nog 50 olika selar. Den sele som jag litar mest på och som jag har om vi är iväg och på Sheldon som gärna ålar sig ur alla andra på en hundradels sekund (inte för att han blir rädd eller nåt utan för han tycker jag är tråkig som inte låter honom springa och rulla sig i skitig hästhage) är feel meow, finns bland annat på arken zoo, är samma modell som på din bild men i mjukt nappaskinn, lite bredare/längre, större men inte klumpiga spännen vid både hals och mage. Jag har S på de yttre hålen till mina 5kg katter och köpte ny en rosa i S till Lovikka 3,5kg. Selen finns i M (och kanske L). Vet att jag sett större i butik och tänkt att det är bra att det finns kattselar till STORA katter.
Då mina katter är fluffiga och selen inte syns i pälsen får du en gammal bild när jag provade den på min belgiska hare. Eller jag köpte den nog till henne (supersnygg Cocnac-färg 😍) men Sheldon fick den när jag insåg hur bra den var, sen köpte jag en svart till Lysa och nu då en rosa till Lovikka. Finns i turkos också.
syns inte jättebra, men testa googla feel meow sele för bättre bilder.
Åh jag har letat efter något som är i skinn, tack för tipset! :up:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har börjat öva på att låta vår lilla kattunge på snart 5 månader gå i sele. Har våra tidigare hundars (chihuahua) selar som sitter ok...
2
Svar
30
· Visningar
1 509
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 336
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Hej! Familj med 3 barn, 6-12 år, haft cocker och springer innan (tant cocker åkte till himlen vid 13 års ålder för ett drygt år sedan)...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 882
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
4 546
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp