Tips på kreativa yrken?

Nu är jag inte speciellt insatt i ob, får du detta varje gång du jobbar natt/helg? Det känns som det är vanligt med den typ av arbetstid, så då lär man ju kunna tjäna en del på det. Kan isof vara ett intressant yrke, får kika närmre på det.

Hur länge har du arbetat som bagare?
Oj, nu skrev jag nog tokigt så det blev ett missförstånd. Jag är behandlingspedagog och jobbar ständig natt, dvs bara på natten.

Jag ville mer förklara att många yrken kanske låter dåligt betalt, men när ob etc tillkommer är det ändå rätt så bra löner.

Jag vill ibland byta jobb, men jag hittar inget med bättre villkor till samma lön, så jag blir kvar. Jag jobbar dessutom statligt, så jag har en trygg anställning och bra pension.
 
Delvis, har 190:- i timmen + tillägg 😊
Tycker tvåskift är det optimala, ledig varje helg och varannan fredag 😍
Ingen aning vad jag skulle ha i timmen får en fast månadslön och så tillkommer ob osv uppe på det.

Jag jobbar alltid 4 dar och ledig en dag i veckan plus helgen. Misstänker att för mig skulle inte tvåskift funka då jag inte fungerar så bra när det svänger för mycket på tiderna man sover.
Minns hur det var när jag ena dan jobbade dag å sen fick j jobba natt ett tag. Va konstant trött.

Får nog fortsätta leta och inse att vi alla är olika och det är tur det finns de som klarar av det jag inte klarar. 😅🙈
 
Är du intresserad av kor kan husdjurs tekniker vara något. Annars kan jag sl ett slag för utbildning till agronom eller lantmästare. Lätt att få jobb, bred utbildning (man jobbar sällan med samma sak när man slutar sin karriär från det man började den) och helt ok lön. Jag är agronom och har förvisso mest kontorsjobb, men ett synnerligen kreativt sådant. Mina kursare jobbar med allt från handläggning på myndighet eller forsning till att jobba ute på gård nära djuren. En kursare bytte till trädgård och har egen grönsaksodling numera 🙂
 
Min syster är mättekniker, hon är utomhus och mäter på olika slags byggen. Sen är hon inne på kontor och jobbar med siffrorna. Inte så jättelång utbildning och vettig lön.
 
Ingen aning vad jag skulle ha i timmen får en fast månadslön och så tillkommer ob osv uppe på det.

Jag jobbar alltid 4 dar och ledig en dag i veckan plus helgen. Misstänker att för mig skulle inte tvåskift funka då jag inte fungerar så bra när det svänger för mycket på tiderna man sover.
Minns hur det var när jag ena dan jobbade dag å sen fick j jobba natt ett tag. Va konstant trött.

Får nog fortsätta leta och inse att vi alla är olika och det är tur det finns de som klarar av det jag inte klarar. 😅🙈

Det är en vecka dag, sen en vecka kväll osv. Går även att jobba ständig dag eller ständig kväll 😊
Din timlön kan du enkelt räkna ut med hjälp av din lönespec.
 
Det borde stå specat.
Grundlön, övertid, ob osv. Annars är det ju omöjligt att veta om man fått rätt lön 😅
Du delar bara grundlönen med antal arbetade timmar 😊
Det står Månadslön datum vilken månad det gäller, 1st och sist klumpsumman (den summan är samma varje månad). Enda timmarna som står är övertidstimmarna.
 
Kom på att jag hade glömt räkna med premiekomp och ett lokalt körtillägg som följer timmarna, så när jag räknade ihop dom på 160 timmar så landade det istället på 182,5kr i timmen.

Detta är timlönerna hos mitt företag. Ob tillkommer.
Dagtid: 181,17

2-skift: 189,40

Kväll: 197,55

Helg: 281,12

Natt: 208,75

Hade jag varit singel hade jag valt ständig kväll 😄
Fyradagarsveckor och ständig sovmorgon 😍
 
Detta är timlönerna hos mitt företag. Ob tillkommer.
Dagtid: 181,17

2-skift: 189,40

Kväll: 197,55

Helg: 281,12

Natt: 208,75

Hade jag varit singel hade jag valt ständig kväll 😄
Fyradagarsveckor och ständig sovmorgon 😍
Ja det är ju det där me att inte va singel längre. Lite därför ja e inne på dagtidsjobb. 😅
Va inga dåliga löner hos er. Vilken sorts bransch rör det sig om eller vad tillverkar företaget?
 
Ja det är ju det där me att inte va singel längre. Lite därför ja e inne på dagtidsjobb. 😅
Va inga dåliga löner hos er. Vilken sorts bransch rör det sig om eller vad tillverkar företaget?

Jag är på bemanningsföretag som är kopplat till flera stora företag.
Enklast att du kollar med de lager och industrier i din närhet 😊
Jag trivs väldigt bra där jag är nu, när jag samlat på mig erfarenhet och kunskap har jag en tanke på att söka till Saab, bygga flygplan skulle vara riktigt coolt 😁
 
Jag är på bemanningsföretag som är kopplat till flera stora företag.
Enklast att du kollar med de lager och industrier i din närhet 😊
Jag trivs väldigt bra där jag är nu, när jag samlat på mig erfarenhet och kunskap har jag en tanke på att söka till Saab, bygga flygplan skulle vara riktigt coolt 😁
Bemanning har jag jobbar inom tidigare och då var det inte så fett, får höra mig för lite. Har ju rätt stort kontaktnät när det gäller sådana jobb. 😅
 
Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag nog kan räkna med en utbrändhet om det inte blir någon ändring snart. Att den ändringen skulle ske på arbetsplatsen ser jag som rätt omöjlig för stunden, utan det är nog bättre att komma bort helt. Jag har funderat på att byta bransch tidigare med, eftersom jag inte känt att jag trivts i reception med den täta kundkontakten vi har.

Jag vill göra något annat, helst ha ett mer rörlig jobb och inte sitta vid datorn 8-10h om dagen.

Jag har ingen vidare utbildning i grunden (enbart djurvård och turism) och är således öppen för att plugga. Kravet är att det ska vara lätt att få jobb efter, och önskan är att tjäna runt 30’ i alla fall. Just nu har jag 25’ och tycker det är lågt.

Eftersom jag är lite pysslig har tankarna gått mot mer kreativa arbeten, men frågan är om det går att hitta något där man tjänar bra? Jag har kikat en del på florist hur som haver, och har blivit tipsad om att kika på bagare med – det senare verkar dock inte tjäna speciellt bra.

Jag har även varit inne på annat med växter, typ trädgårdsarbetare och dylikt, men det verkar mest vara säsongsbaserat (av kanske förklarliga skäl).

På min fritid gillar jag bl.a. att skriva, måla, fotografera, baka, inredning, sköta om växter, och djur såklart. Vet inte om det finns något att bygga vidare på där dock.

Någon som vill ge mig tips, råd, inspiration eller annat?
Bli polis! Kreativt varierat jobb med nästan oändliga utvecklingsmöjligheter. Hyfsat kort utbildning där du i alla fall idag är garanterad jobb efteråt. Det finns fler jobb än poliser idag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 747
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp