Bukefalos 28 år!

Tips på liten, bra bilbur?

ako

Trådstartare
Vi har en volvo v70 och en cockerspaniel. På marknaden finns u hur mycket som helst vad det gäller halvburar, och på beg marknaden oxå, men jag vill ha en mindre bur. Jag tycker det känns helt onödigt att använda halva bagageutrymmet till hundbur när hon inte i närheten behöver så mycket plats. Dessutom vill jag gärna få in barnvagnen ihopfälld men stående på hjulen bredvis, vilket är precis gränsfall med en halvbur. Jag tittade på mims variocage, och det lät ju jättebra att kunna ändra djupet på buren så att den även passar i andra bilen, men sedan så hade de ju ändå ingen som var smalare än en normal halvbur.

Ett annat alt är ju att skaffa en liten "vanlig" (alltså inte bilbur utan vanlig bur) att ha i bilen, då vi ändå har lastgaller som skydd för flygande hund vid ev krock. Dock skyddar den ju inte hunden lika bra som en bilbur, men hunden har i alla fall sin plats i bilen.

Och som tredje alt finns ju så klart att måttbeställa en ny bur efter de mått vi vill ha. Vi har haft en Robustbur tidigare (dubbelbur till annan bil o när vi hade 2 hundar, vilket inte är aktuellt nu) som var OK men sambon tycker den är ful ;)...

Tack för tips :)!
 
Sv: Tips på liten, bra bilbur?

Jag tvivlar på att du hittar något mindre än halvbur på marknaden om du ska ha en riktig bilbur. Alternativet är ju att måttbeställa hos en plåtslagare. Jag har två måttbeställda burar, en stor och en liten, från lokal plåtslagare (numera pensionerad). Robust tillverkar väl efter specialmått också? Att sambon tycker buren är ful måste väl ändå vara av underordnad betydelse? ;) Säkerhet och funktion är väl prio 1?
 
Sv: Tips på liten, bra bilbur?

Tack för svar :)!

Ful är väl fel uttryckt egentligen, men det är så han säger men menar egentligen lite annorlunda. , han har jobbat en del med plåt, svetsning mm och tycker den den hafsigt/slarvigt gjord ut, det är det han menar med ful. Jag tycker den har funkat bra, men han är skeptisk, så blir det en ny , måttbeställd bur så blir det nog från annan tillverkare. Misstänker att det blir så i slutändan, men tycker att det är lite konstigt att marknaden inte erbjuder någon mindre universalbur (typ mims variant), för det måste ju ändå finnas fler än vi som har en liten hund (cocker är ju ändå inte minilitet heller) och vill ha en bra bilbur men som inte tar upp lika mycket plats som en fullstor halvbur där den med lätthet går in en labbe...
 
Sv: Tips på liten, bra bilbur?

Knappar mig själv... Har researchat på nätet här i kväll och hittat en bur som heter Artfex (storlek M) som verkar riktigt bra. Den är något smalare än halva vårt kombiutrymme (den var 49,5 cm o vi har totalt 113 i v70´n som är den bil den är tänkt till i första hand) och verkade vettig på alla sätt - tycker t o m sambon. Dessutom verkar den även som bonus kunna gå in i vår Subaru om man tittar på företagets passlista :). Någon som har erf av denna bur?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 416
Senast: ako
·
Övr. Hund Behöver lite tips! Blev med Ford Focus (03:a) i helgen och behöver tips på hundbur. Vill självklart ha en krocktestad och skrammelfri...
2
Svar
21
· Visningar
2 716
Övr. Hund Nu har äntligen bilen kommit och jag har börjat leta bur. Blev ganska ledsen när MIM burarna är för höga och Proline typ 5 cm för djup...
Svar
5
· Visningar
1 119
Övr. Hund Jag har förärats med en ny bil, en jag faktiskt har råd att köra även som studerande, och jag är jätteglad! Det är en peugeot 206 sw...
Svar
15
· Visningar
5 047
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp