Tips på munkorg för att skydda mot glasbitar?!

Johnnytexas

Trådstartare
Hej! Jag har letat och letat men inte funnit någon bra så därför vänder jag mig till er. Jag har en liten cavalliertjej som pga saknade tänder alltid har tungan hängande ute. När vi går promenader innebär det att hon drar tungan i marken och allt möjligt skräp fastnar på tungan. Även om man som ägare är snabbt framme och kollar och plockar bort skräp på tungan, så har jag nu fått en sån himla oro. Vart vi än går på promenad så ligger det glasbitar ÖVERALLT på marken - jag plockar alltid upp det såklart men nästa runda vi går så är det samma sak igen och det skapar enorm stress, när hon som sagt har tungan dragandes i marken.

Jag tänker att ett sätt att hjälpa lite är att skaffa en munkorg även om det låter hårt, men allt för att skydda henne. Så, den behöver ju hindra tungan från att trilla ut och såna med nät/mesh kan ju småglas fastna i.. har ni någon bra rekommendation? Tack på förhand! :) Mvh
 
Jag tänker att krossat glas på marken är en risk oavsett om hunden har tungan ute eller. Även tassarna är ju utsatte, kanske betydligt mer än tungan på hunden.
Glas eller inte så låter det inte hälsosamt att hunden drar tungan i marken, då bara själva friktionen mot marken kan ge skador. Asfalt, grus, pinnar och trästickor kan ju ge minst lika mycket skador, för att inte tala om ohälosamma substanser som kan finnas på marken, såsom fimpar, snus, olja etc.
Jag tror att du tänker lite tokigt gällande vad munkorgen ska göra, för du kan ju inte ta en som hindrar tungan från att falla ut, eftersom det skulle innebära att hunden måste ha käkarna låsta i stängt läge och hunden då inte kan flåsa vid behov. Munkorgen får istället ses som ett skydd mot att tungan når ner till marken, så välj en som sitter bekvämt på hunden (besök butik och prova ut en, så att du vet vad du köper!).
 
Hej! Jag har letat och letat men inte funnit någon bra så därför vänder jag mig till er. Jag har en liten cavalliertjej som pga saknade tänder alltid har tungan hängande ute. När vi går promenader innebär det att hon drar tungan i marken och allt möjligt skräp fastnar på tungan. Även om man som ägare är snabbt framme och kollar och plockar bort skräp på tungan, så har jag nu fått en sån himla oro. Vart vi än går på promenad så ligger det glasbitar ÖVERALLT på marken - jag plockar alltid upp det såklart men nästa runda vi går så är det samma sak igen och det skapar enorm stress, när hon som sagt har tungan dragandes i marken.

Jag tänker att ett sätt att hjälpa lite är att skaffa en munkorg även om det låter hårt, men allt för att skydda henne. Så, den behöver ju hindra tungan från att trilla ut och såna med nät/mesh kan ju småglas fastna i.. har ni någon bra rekommendation? Tack på förhand! :) Mvh
Jag tänker en gallermunkorg i plast eller metall som du vid behov kan fodra underdelen på så att tungan inte kan nudda marken 😊
 
det är svårt med munkorgar. Just för att det måste passa bra och dert är svårt när det gäller trubbnosiga raser. ett märke som är gallermunkorg är Baskerville. Finns olika storlekar. Finns oftast på vanliga zooaffärer och kan testas ut på plats. Kan tippa på nummer 2. Men ej säker! Just pga. Nosen.
 
Kan du inte ha en krage istället? En sån som man har när hunden inte får slicka på ett sår? Och väl lite större än vad din hund behöver , så når inte tungan marken…
 
Kan du inte ha en krage istället? En sån som man har när hunden inte får slicka på ett sår? Och väl lite större än vad din hund behöver , så når inte tungan marken…
Stackars hund om den ska gå med tratt på under alla promenader. Den skulle ju inte få utlopp alls för sitt naturliga behov av att nosa, tratten skulle förhindra att den tittade åt sidan om den inte ställde om hela kroppen och den skulle begränsa hundens rörelser framförallt i terräng,
 
Stackars hund om den ska gå med tratt på under alla promenader. Den skulle ju inte få utlopp alls för sitt naturliga behov av att nosa, tratten skulle förhindra att den tittade åt sidan om den inte ställde om hela kroppen och den skulle begränsa hundens rörelser framförallt i terräng,
Nu var ju syftet att hunden inte skulle få glasbitar på tungan, naturligtvis menar jag inte att hon ska ha kragen på hela tiden, men det är en lösning som är lika bra som en munkorg i mina ögon sett! Det bästa är såklart att promenera på platser där det inte behövs så att hunden kan lukta och nosa och slippa både krage och munkorg!
 
Nu var ju syftet att hunden inte skulle få glasbitar på tungan, naturligtvis menar jag inte att hon ska ha kragen på hela tiden, men det är en lösning som är lika bra som en munkorg i mina ögon sett! Det bästa är såklart att promenera på platser där det inte behövs så att hunden kan lukta och nosa och slippa både krage och munkorg!
Fast ts skriver Vart vi än går på promenad så ligger det glasbitar ÖVERALLT på marken - jag plockar alltid upp det såklart men nästa runda vi går så är det samma sak igen.

Alltså måste hon skydda sin hund hela tiden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 506
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp