Tips på överdragsbyxor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pea_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 570
P

pea_

Jag har länge haft problem med mina knän efter en gammal fotbollsskada och det kan göra fruktansvärt ont när man rider när det är kallt och de stelnar till. Det känns lite bättre om man har underställ så det blir lite varmare men jag tänkte nu ta tag i det här och köpa några slags överdragsbyxor att ha ute eller när man rider fram.

Min fråga är alltså om ni har några tips på vad man ska ha.

Funderade först på termobyxor men det blir så varmt här i stockholm. Kanske långa chaps men det blir väl kanske inte varmare? Har aldrig haft några. Vill ha så smidiga som möjligt och inte så klumpiga runt vristerna.

Jätte tacksam för svar :)

Sv: Tips på överdragsbyxor

Jag har förfrusit lår och höftfläsket eller vad det nu ska heta så jag kan inte ha bara ridbyxor när det blir neråt nollan eller det regnar/blåser. Samtidigt blir jag lätt för varm under ridturen. Chaps funkade bra förut men chapsen räcker inte ända upp över höften och då jag helst vill ha en lite kortare jacka för att inte sätta mig på den och strypas blir höften illa utsatt.

Men jag köpte ett par regnbyxor, vind och vatten täta icke fodrade, en storlek för stora och så drar jag dom över ridbyxorna. Sydde på hällor under fötterna. Regnbyxorna har hel dragkedja längs sidan (de fanns hos ett av de större ridsportutrustningsfirmorna) så det går att ta av dom fast man har ridstövlar på fötterna eller sitter i sadeln. Funkar ypperligt för mig skyddar mot blåst och väta men blir inte för varmt. Lämpliga att ha som överdragsbyxor över vita ridbyxor också antar jag, tävlar inte något just nu. Den enda lilla nackdelen var att de var rätt prassliga men min häst vande sig efter ett par dagar

segt det där. då borde kanske chaps funka för mig :) är dock lite tveksam till det iom att fotbollen inte bara för med sig trasiga knän utan också enorma lår, vilket inte är allt för klädsamt i tight skinn (eller annars heller). töntigt egentligen.

ska nog kolla upp det och regnbyxor men det känns som det blir ganska halt? regnbyxor borde man ju kunna hitta rätt billigt så man kanske kan testa båda. mamma kan nog bidra lite för hon blir galen på alla vita ridbyxor som har en tendens att inte vara det så länge.

Ja lite halare än ridbyxor är det nog. De regnbyxor jag köpte var ju utformade för att rida i så det var kanske ett lite mindre halt material. Vanliga regnbyxor kan säkert vara halare. Men jag gillar verkligen de här byxorna och kan inte vara utan dom för då blommar frostskadorna upp igen och det gör ont. Det värsta med frostskadorna är att man inte känner det förrän det är försent när man kommer in så börjar det sticka och bränna som bara den. Prövade med termobyxor innan och då blev det för varmt.

på tal om vita ridbyxor ja så en varm dag innan regnbyxorna var införskaffade och jag skulle tävla så blev det alldeles för varmt med chapsen så de åkte av. Det vara bara det att min allt som oftast lite smånervösa häst drabbades av akut ojmåstejaggåinitransportenlösimagen-syndrom så jag fick tävla med stora fläckar på byxorna:grin:

På vintern (när det väl blir ner mot -10 eller lägre) använder jag Pikeurs softshell ridbyxor som är sååå sköna och mysiga. :love: Finns även i andra billigare märken också.

jag har också dom :) helt underbara. tycker dock att det blir lite varmt nu. det är ju inte så kallt än och jag får problemen redan när det är kanske +10. därför är det skönt att kunna ta av efter att man värmt upp eller kanske bara ha i stallet eller när man rider ut. när man väl kommer igång på träningar eller så är det inga problem även om det är jätte kallt.

har tidigare ridit med blå "knäskydd" i typ neopren som många tex handbollsspelare har, utanpå ridbyxorna, men det är så otroligt fult.

men det verkar ju bra. behöver ju som sagt inte ha dem när jag hopptränar eller så, så det kanske inte gör nått. får klämma mig fast ordentligt när hästis tycker det är lite för kul ute bara ;)

Jag rider ofta i regnbyxor, typ varje dag just nu, och tycker inte att det är halt alls, eller jo, om man skall rida barbacka men med sadel funkar det bra.

Jag brukar rida i mina långa chaps. Har dock funderat på att skaffa Jacsons överdragsbyxa Steven, men inte hittat ngn i närheten som säljer dem.Vill ju prova innan jag köper dem!

När jag vill ha extra värme för mina knän tar jag på mig ett par fotbollsstrumpor som går en bra bit över knäna. Det värmer gott och är inte klumpigt.
Man kan ju ha dem under ridbyxorna så syns det inte.
(jag har dem oftast över och det ser inte speciellt tjusigt ut, men här i skogen är det ingen som ser:D)

Tror också det finns rätt smidiga vulcan skydd på apoteket. De värmer mycket.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 628
Senast: valy
·
Övr. Hund Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och...
Svar
16
· Visningar
1 698
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈