Tips på sadel tack!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 586
N

Nora

Vi ska försöka hitta en sadel till nya hästen och jag vill gärna ha lite tips av mer erfarna människor på detta område. Hästen är en kbl travare som vi förvänar lär bygga om sig rätt mycket nu i början så vi räknar med att måste byta snart igen. Det finns gott om utrymme för breddning... Därför vill vi ha en billig, men bra, variant. Någon "håller-i-100-år-kvalitet" behövs alltså inte. Han har väldigt rak rygg, lite vidare än normalt och den ska vara minst 17". Vi har två begagnade att titta på imorrn med ifall dom inte passar vill jag gärna ha lite tips var vi kan fortsätta leta!!

Sv: Tips på sadel tack!

Albion? Passar spikrak rygg.
Globus passar också helt rak rygg.
Kan hästen ha längre än 17" då? Travare brukar i regel ha lite kortare ryggar.

Jo det tror jag. Sadelutprovare kollade på honom för föreslog den storleken. Men hon hade ingen inne själv för mindre än 11000. Känns lite mycket för en sadel som kanske passar ett halvår. Globus föreslog hon också för priset. Men den ska passa raka ryggar?? Vi provade två idag som inte passade, var lite trånga. En till kommer imorrn som vi ska testa men annars kanske man ska kolla upp Globus då. Jag vill ha en så vi kan börja rida!!!

Ja, de passar raka ryggar.

Vad behöver du för storlek då? Vilken byxstorlek har du och hur lång är du?
För om inte du kan ha 17" är det bättre att köpa en storlek större.

Joo...sadelutprovaren sa att jag skulle behöva minst 17". Byxstorlek 38 kanske, 180cm lång. Så det är mest för längdens skull. Globus verkar bara finnas upp till 17,5" så jag får väl i sånna fall inte behöva nåt större :p

Ja Globus passar raka ryggar. Sadelmakaren provade den på min häst när vi letade engelsk sadel till honom men han hade lite för svängd rygg för den. Ändå har han rätt rak rygg. Det blev en Prestige SS till honom (också travare, vbl), han är bred och grov så den är super, sen kan man ändra bomvidden på den med. Nu har han iofs näst vidaste :p Men Pretige passar inte helt raka ryggar men det finns säkert andra alternativ, Albion tex passar raka ryggar!

Lycka till med sadelköp!

Globus finsn upp till 18".
Det låter som att du skulle kunna behöva en 17,5 iaf, för jag är själv 175 med långa ben och jag tycker att jag knappt får plats med dom i deras 18", så om du inte har möjlighet att prova innan så är det bättre att abra köpa en 17,5 om hästen har plats med dert (annars är din rumpa säkert inte för stor för en 17")

Jag kollade på Glubus hemsida och där fanns den bara upp till 17,5", om jag inte kollade fel... :D Det är väl benlängden som blir största problemet i sånna fall. Men det låter som att det blir att prova en Globus om inte dagens provsadlar passar...

Både Globus Clic hopp och dressyr finsn upp till 18" och alla deras sadlar kan man specialbeställa om man orkar vänta.

Vilka sadlar ska du prova idag då? :)

Okej...sadelmakaren skulle ta hem om vi ville så hon borde ju ha koll...

Idag har vi provat en sadel, typ Beauty tror jag. Skulle va nåt tyskt märke. Svinbillig och kvalitet därefter. Den var knappt använd och lädret hade tappar färg. Lädret kändes mer som galon. Den låg väl hyffsat, lite dåligt sitsläge och ojämn fram (kan bero på att hästen har en grop där som vi snabbt måste fylla med muskler för att hitta någon sadel som passar!!) men med tanke på kvalisorten tog vi den inte.

Sen provade vi en gammal sliten Zaldi som såg riktigt skönt ut... Vi tittade bara på den själva (proffset var inte med) och tyckte att den låg rätt bra men fortfarande fyller hästen inte ut fullt där fram, typ vid bommen. Kanske blir att använda pad under tills han musklat sig mer bara resten passar. Imorgon ska sadelutrovaren titta på den hoppas jag!

Om den inte funkar blir det nog att beställa en Globus, och hoppas att det inte tar evinnerlig tid iaf. Idag blev han vaccinerad så han ska ju ändå ta det lugnt några dagar...

Jo, en fårskinnspad är ju bra att ha tills hästen ahr musklat sig, finns en billig på Börjes för 545:- (resterande hos andra butiker ksotar runt 900... Jag ahr en från Börjes som jag tycker funkar alldeles utmärkt)

Om du vill ha lite tips om sadelprovning: www.ridin.se

Nora skrev:
Sen provade vi en gammal sliten Zaldi som såg riktigt skönt ut... Vi tittade bara på den själva (proffset var inte med) och tyckte att den låg rätt bra men fortfarande fyller hästen inte ut fullt där fram, typ vid bommen. Kanske blir att använda pad under tills han musklat sig mer bara resten passar. Imorgon ska sadelutrovaren titta på den hoppas jag!

Om den inte funkar blir det nog att beställa en Globus, och hoppas att det inte tar evinnerlig tid iaf. Idag blev han vaccinerad så han ska ju ändå ta det lugnt några dagar...

Hej!

Jag har också ett kallblod, finnhäst, en stor en på ca 165 cm och bredd så det räcker.... Vi har haft en Zaldi Atlanta, storlek 32", 17,5. Ääääälskade den sadeln men den blev för liten åt min flodhäst :p . Bytte då till en Wintec Isabell med bredaste järnet. Det är på gränsen om den går, men hoppas att hästen skall gå ner litet i vikt här ännu i höst. Annars har jag kikat runt litet på bomlösa sadlar men ännu inte kommit till skott.

Vi behövde bara visa sadeln idag så sa hon "DEN får ni inte köpa!!!". Den var uppskuren längst fram och någon hade varit och svetsat om den... Just innan hade vi fått se på sadlar där bommen gått sönder på flertalet ställen även där fram där Zaldin var svetsad. Hon hade också sagt då att svetsningen ofta klenar till orginaljärnet. Det fanns inte heller kvar några "bultar (eller vad man ska kalla det). Så den la vi inte ens på.

Men vi la på en Globus dressyrsadel hon hade inne. Den låg rätt bra men fortfarande ett hål där framme där muskler saknas. Men frågan är om det blir bättre än så... :smirk: Vi ska få provrida den iaf och se hur den ligger då. Funkar det beställer vi en sån tror jag. Vi lär ändå få byta om ett halvår... :p

Ja...han kan nog bli rätt bred när han musklat sig men han har som en grop nedanför manken nu som ställer till det. Men han är också stor, nästan 170... Hullet är bra på han men vi får jobba han ordentligt i tömkörningen så han musklar sig bättre. dessutom kan vi ju köra honom :)

Det låter ju bra! Ni ska inte köpa en begagnad då? Jag har sett några Loke i 34-36 bom i 17-17,5 och några Esperanza hopp.

Ja... vi har ju kollat på begagnade men inte hittat nån... Vart har du sett dom begagnade?? Har sett flera dressyr på blocket men vi vill ha allround. Dom är dessutom billigare :p Vi provade en Globus Clic, 36-17" idag. Den var aningens aningens vid men den skulle nog vara bättre eftersom han nog kan bredda sig rätt mycket. Men hittar vi nån begagnad skulle det ju vara bra!! Dom är tydligen rätt poppis nu Globussadlarna så vi får se vad dom har för sadlar inne.

Aha!! Vi har ju inte letat så länge...

Men vi provade ju en Globus Clic, det är inte någon skillnad på den och loke då?

Inte direkt, det är mest skillnad för ryttaren.

Men det har varit många Clic ute, kolla på buke och www.hastnet.se så hittar du nog... Du kanske får leta ett litet tag men det kan det vara värt.

Jo, tror inte jag såg någon nu som var rätt storlek, dessutom vill man gärna ha dom nära så man kan prova. Men vi har bestämt oss för att köpa en ny så vi kommer igång med ridningen, då den passade bra. Vi kommer ändå måste byta snart igen... :smirk: Men tack för all hjälp!! :bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 789
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 035
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 671
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka