Tips på sadel till stormankad häst!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 181
S

SirWillgott

Måste tyvärr börja det eviga sökandet efter en ny sadel igen.. Denna gången kommer jag nog åka till sadelutprovare med många beg. sadlar på plats på en gång alt. låna hem sadlar själv och ta ut sadelkollarn. Men vill veta vilka märken ni tror kan passa mig och hästen!:)

Hästen är ett halvblod på 170cm med stor, lång och bred manke. Relativt kort rygg och rak men inte spikrak rygg vid arbete. Annars är den sluttande takformad.. Behöver också en bred kanal för att inte få spänningar i ryggen.

Jag är en ryttare med långa ben och ca 17-17,5" i sätet. Vill gärna ha en sadel där man kommer nära hästen men ändå får någorlunda bra stöd.

Så tipsa på!:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på sadel till stormankad häst!

Min tant har också en jättemanke och relativt rak rygg, Henne har jag en Kentaur till. Det är faktiskt den enda sadeln som har funkat på henne, och då har jag provat MYCKET :) Så här ser hon ut, har ingen bra bild på hela ryggen, bara på manken.

006.jpg

den manken var riktigt lik min killes, visst är dom underbara":angel:

Du har ingen bild på sadeln?:) Samt sadel på hästen? Vilken modell från Kentaur var det?

Verkar faktiskt mest vara dessa lite äldre märken som man får vända sig till ,kieffer kentaur hubertus etc, om man ska hitta en relativt kort sadel med plats för manke!

Jag har bild på sadeln när den ligger på hästen. dock så passar inte sadeln på de bilderna, dom är tagna innan jag vidgade sadeln.
Är en kentaur andromeda :love:

002.jpg

Dåliga bilder, men man ser iallafall hur det ser ut.

KL
Var vidgade du din Kentaur?
Skulle behöva göra min smalare,men har ej kunnat hitta var?
Kostnad?

Jag har precis samma problem. Hade från början en Edinburgh som jag fick med när jag köpte min häst. Men då den va för stor för mig fick jag sälja den:( Den var fantastikt skön och låg bra annars.
Men nu har jag en Hubertus kosack. Ligger väldigt bra på min häst men jag skulle vilja ha lite djupare säte. Men man kan ju inte få allt;)

Hoppas du finner en sadel du och hästen kommer trivas med!

Känner igen problemet! Jag har ett halvblod som är skapt på samma sätt, stooor manke och takformad rygg. I vila ser ryggen något svängd ut men i arbete är den rak. Vet inte hur många sadlar jag provat med dåligt resultat. Den enda som varit möjlig så här långt är en passier. Manken får gott om plats, sadeln ligger ok och jag tycker att det går bra att rida i den. Enda minuset är att jag skulle vilja ha en vidare kanal. Hade ut en sadelprovare förra veckan och hon lovade att åtgärda detta. Det går tydligen att vidga kanalen något och bredda bossorna så att det blir med bäryta. Hon säger att det kommer bli riktigt bra. Till hoppningen har jag en gammal kieffer. Den funkar men är inte helt optimal då den är något vid och på gränsen vad gäller manken. Den har dessutom inte varit omstoppad på länge så nu har sadelutprovaren tagit med sig även denna. Hon har lovat att den ska passa bra efter lite fixning men har oxo sagt att kieffer är lite lömskt då deras bommar gärna vidgar sig.

Hoppas att du hittar något som passar!

Riktigt snygg sadel!:d
Dock är det en hoppsadel jag letar efter (brun:angel:) för tillfället, även om dressyrsadel också ska inköpas så fort jag har råd.
Men vad jag har sett så tycker jag det verkar lättare att hitta en dressyrsadel med plats för manke än hoppsadel?
Dock så är det lättare att hitta en hoppsadel med kort anläggningsyta mot dressyrsadlarna som oftast är 3m långa...

suck, visst älskar man bara sadlar:cool:

Finns ju Kentaur hoppsadlar också, kanske vore något? dock vet jag ingenting om dem. En i mitt stall har iaf en hoppsadel från kenatur, och hon är jättenöjd, finns i brun också :d

Jag har både en Kentaur hopp och en dressyr till mina stormankade damer.Hoppen är en Priamos,men det finns flera modeller,allt efter tycke och smak.
Hemsida www.kentaur.cz

Senast ändrad:

Jag har både en Kentaur hopp och en dressyr till mina stormankade damer.Hoppen är en Priamos,men det finns flera modeller,allt efter tycke och smak.
Hemsida www.kentaur.cz

Kollade hemsidan och dom såg riktigt fina ut för å vara "cutback sadlar":angel::D

Hur mycket brukar kentaur ligga på i nypris?

Dom ligger på ca 8-10 000. :d inte alls farligt! Jag har ridit i många dyra sadlar, men det finns ingen som jag någonsin gillat bättre än min kentaur :love::love:

Dom ligger på ca 8-10 000. :d inte alls farligt! Jag har ridit i många dyra sadlar, men det finns ingen som jag någonsin gillat bättre än min kentaur :love::love:

Nejmen ojj!!!:eek: så billigt, NYA!?:d

de gillade jag;) kommer nog bli lite extra koll på dessa sadlar!

japp! det är inga dyra sadlar. Men ack så jäkla bra :love::d

japp! det är inga dyra sadlar. Men ack så jäkla bra :love::d

ja nu har jag blivit helt såld:love:

har hittat sadel och tillbehör nu på hemsidan som jag vill ha hem i havanna ellr mörkbrunt:d

ska bara leta upp nån sadelutprovare först. som har massa kentaur sadlar hemma så man kan testa !:)

Lycka till!!!!!
Är själv mkt nöjd med sadelmärket! :bump:

tack! nu ska jag bara få nuvarande sadeln såld (som jag självklart lyckades ramla av i sist på tävling så de blev ett litet skrapmärke på sidan:cry: så där rök ju 2000kr typ:angel:) och åka till sadelutprovare!
Håll alla tummar och tår att någon av deras sadlar ska passa hästen och mig!

Passar inte batesen längre? Vad tråkigt!

ja:( jag älskade den sadeln och den låg jätta bra på hästen i början!
Men nu har han musklat om sig och är inte lika "gropig" runt ryggrad/manke längre, och då har sadeln tyvärr börjat glida..
tråkigt nog, vet inte hur jag ska klara mig utan cair och utbytbar bomvidd längre!!:angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: warg
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25