Tips på sadelmärken!!?!!

Sv: Tips på sadelmärken!!?!!

ska man inte rida reining ska man nog inte ha en reiningsadel då alla sadlar ger olika sitsar.
Så det är bra om man vet vad man vill inrikta sig på mest innan man köper sadel.

ska man inte rida reining ska man nog inte ha en reiningsadel då alla sadlar ger olika sitsar.
Så det är bra om man vet vad man vill inrikta sig på mest innan man köper sadel.

Det är lite svårt för jag vill nog kunna tävla i de flesta grenarna. :laugh: Men reining blir det förhoppningsvis lite mer av. ;)

Vill ha en sadel som man får en bra sits i och absolut ingen stolsits i.
Hur sitter man i en Crates??

Exemplevis equiflex sadlarn är lättare än många andra sadlar. Deras läder är inte jättetjockt, och är lätta att rida in, men de kostar ju en slant.

Sen kan man välja bort sadlar med träbom och råhuds överdrag. De väger betydligt mer än glasfiberbommarna, men det säger sig rätt så fort av sig själv. Däremot är en sadel med träbom mer robust och stabilare. Det går även att fästa läder mm bättre på en med träbom, än de med glasfiber, men det är också rätt självklart. Men för det så finns det mycket bra sadlar med bommar av alla de slag, men ska man ha en lättare rekommenderar jag å titta på glasfiber.

Crates sadel har jag ridit i har tittat på så en sådan vill jag gärna ha,
men som sagt den får inte var tyngre än den jag har.

Jag gör en sammanställning än så länge! :)
Fyll gärna på med märken och för/nackdelar. ;)

Crates
+ bra pris, bra sadel, sköna, prisvärd.
-

Billy cook
+ hållbar, skön, prisvärd.
- tung.

Deuber & Partner
+ bra sadel
-

Eguiflex continental
+ låg vikt, lätt att rida in
-

Premier
+ skön
- stolsits pga att fendrarna sitter fast

Continental Märket?
+
- obekväm

:bump::banana::rofl:

Jag har en Premier (Diamond) som är helt underbar. Provade även en continental, som jag faktiskt avskydde att sitta i. Tror att det var en alroundmodell (continental), men smaken är som baken och just den sadeln passade inte mig.

Heter märket continental??

Min Continental sitter jag bra i, absolut ingen stolsits, och mycket trevlig att sitta i, kan nog säga att den kommer på delad förstaplats med min Billy Cook sadel. Det är en allround modell. Har provat Premier som jag tyckte var för hård. Crates-sadeln var lite för liten i sitsen, men annars helt ok. En annan bra sadel jag provat är Bob Loomis.

Min Continental sitter jag bra i, absolut ingen stolsits, och mycket trevlig att sitta i, kan nog säga att den kommer på delad förstaplats med min Billy Cook sadel. Det är en allround modell. Har provat Premier som jag tyckte var för hård. Crates-sadeln var lite för liten i sitsen, men annars helt ok. En annan bra sadel jag provat är Bob Loomis.

Hur menar du för liten i sisten? Var det bara fel storlek för dig eller var det modellen som inte passade??

Crates
-

Billy cook
+ hållbar, skön, prisvärd, bra sadel.
- tung.

Deuber & Partner
+ bra sadel
-

Eguiflex continental
-

Premier
+ skön
- stolsits pga att fendrarna sitter fast, hård

Continental
+ bra sadel, bra sits
- obekväm

Bob Loomis
+ bra sadel
-

Hittar Dakota-sadlar överallt på begagnadannonser.... nån som har någon erfarenhet av dom??

Hittar Dakota-sadlar överallt på begagnadannonser.... nån som har någon erfarenhet av dom??

Har prövat tre olika modeller av dakota å tycker dom är sten hårda och obekväma ingen sadel jag gillar . Men det finns säkert dom som gillar oxå .

Heter märket continental??

Ja, det ska det vara. Tänkte inte så mycket på den sadeln och tog inte reda på en massa fakta. Jag hoppade upp i sadeln och red ca 5 meter och hoppade av, så illa var det.
Den var hård och obekväm, fick dessutom känslan av att sadeln låg högt över hästen och att man inte kom ner och fick en "närakänsla".

En hederlig gammal Crates skulle jag tipsa om. Världens skönaste sadel enligt min mening. Det är också en utmärkt allroundsadel som du kan rida det mesta i. Dock svåra att få tag på som begagnad. Men håll utkik, de dyker upp med jämna mellanrum, och säljs lika fort.

Jag har en Billy Cook och den är också toppen!

Vad gäller Dakotasadlarna så finns det olika varianter på dessa. De har ju kommit med någon "billigare serie" på senare år, och de sadlarna rekommenderar jag inte. Har själv en "riktig" Dakotasadel, men av pleasuremodell som är jätteskön. Dock har hästen blivit på tok för bred för den (börjar tro att det är en fläckig ardenner som står i stallet... :confused:)

Lycka till!

Jag har en Crates allround och tycker jätte bra om den:)
Men har provat massor av andra ,bla Circle Y Premier, Rocking R
några av mer okända märken .
Det går att fynda bra sadlar med bra kvalite
Lycka till!

Svar på det där med continental.... :bump:

De här märkena kommer alla från samma grossist och tillverkare i Tyskland

Pullman

Equiflex (det finns fler som använder sig av just equiflexbom att bygga på , men nu syftar jag på märket equiflex)

Continental

Continental Classic

Montana

Det är olika prisklasser och olika som har egna modeller ex RL & AJ i Sverige.

Crates
-

Billy cook
+ hållbar, skön, prisvärd, bra sadel.
- tung.

Deuber & Partner
+ bra sadel
-

Eguiflex continental
-

Premier
+ skön

Continental
+ bra sadel, bra sits
- obekväm

Bob Loomis
+ bra sadel
-

Lägg till att premiersadlar går att få tag på för ca 3000-4000:- på beg marknaden. De släta arbetssadlarna är helt ok om man vill ha en skaplig sadel till prima pengar.

Ska man ha equiflex bom, går det att titta på andra märken som också har samma bom, men som sagt har ett annat märke. Då blir prislappen billigare, men tillverkas också i Tyskland.

Garland är en sadeln som är mycket för dyr här i Sverige. Den är inte marknadsmässigt rätt i pris. Och klumpiga i förhållande till prislappen.

Alamo sadlar finns en del i omlopp. En del är skapliga, de dyrare. men kolla bommen så den är rak. Men de var också mycket för dyra som nya. Man fick inte kvalitet som motsvarade pengarna.

Longhorn är bra kvalitet, och prislappen ligger hyffsat. De tål att slitas på. :banana:

hehe, ja det ska bli kul... :banana: Vad jag har hört så har vi tur kan vi ta en kaffe redan i slutet på januari om det går som planerat. :angel:

Crates
+ prisvärd, mycket bra sadel, skön, rekomenderas av många. Bra allroundsadel.
-

Billy cook
+ hållbar, skön, prisvärd, mycket bra sadel, rekomenderas av många.
- tung.

Deuber & Partner
+ bra sadel
-

Eguiflex continental
-

Continental
+ bra sadel, bra sits
- obekväm, hård, ligger högt över hästen

Premier
+ ok sadel, finns billiga sadlar att få tag på som är prisvärda.

Bob Loomis
+ bra sadel
-

Longhorn
+ bra kvalite´, tålig, bra pris.
-

Almo
+
- priset motsvarar ej kvalite´n, kolla att bommen är rak.

Dakota
+
- hårda och obekväma.

Garland
+
- klumpiga, ej prisvärda.

Verkar som Crates och Billy cook ligger i topp!! :idea:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
878
Senast: Lisen82
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 080
Senast: Ajda
·
Utrustning Ska köpa ett nytt ländtäcke inför vintern och vill gärna ha lite tips! Vill ha: - Fleece eller ull i bra kvalitet, alternativt ngt... 2
Svar
24
· Visningar
2 401
Senast: Harmomini
·
Utrustning Är det någon har erfarenhet av den? Söker en hoppsadel med bra stöd till en mindre ryttare. Ponnyns sadel idag passar bra men är för...
Svar
0
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka