Tips på sadelmärken!!?!!

Sv: Tips på sadelmärken!!?!!

Doubel c och premier rekommenderar jag varmt, otroligt prisvärda och sköna sadlar. Har en preimer nu på min och båda trivs otroligt med den, har haft otroligt svårt att hitta sadeln, men de två märkena har suttit bäst.

Har en circle Y som är jätteskön och av bra kvalitet. Har man tur kan man få mycket sadel för pengarna när man köper begagnat.

Har precis lånat hem en deuber/doubble c (har fått veta att det ska vara samma), den är något tunnare i lädret men verkar vara en ok sadel till et bra pris. Billigare än circle y. Har inte hunnit provrida den än.

Provade i somras att rida i en crates arabian. Drömmer fortfarande om den sadeln, men det får visst bli när jag har en häst som passar. Trots att sitsen var stor satt jag som fast guten.

Man kan även lägga till De mer exklusiva märkena, om man vill öppna på plånboken lite..... eller rättare sagt mycket...:grin::devil:

Dale Chavez Tillverkar exklusiva sadlar efter egna önskemål.

Sergeants Western har custom sadlar av det exklusiva slaget.

Aha, NASH.. är det de jag tror, så har du en riktigt gedigen sadel å sitta i. Ett märke från Australien med bra kvaliet.

har möjlighet att köpa en crates trailsadel för väldigt bra pris.... Är det någon som vet hur dom är i bomstorlekarna??? Om en quarterbom skulle kunna passa en liten (148 cm) quarter på 3 år...?

Den är 23 cm längst upp och 29 cm en bit ner men jag har inga andra westernsadlar att jämföra med... Kommer självklart mäta hästen och kolla men är dom siffrorna "normala" för en quarterbom eller???

Senast ändrad:

vet ej vad det är, det enda som står är Nash leather på "flärpen" man trär tiestrapen i.
låter ju bra om det är sådan bra kvalitet... för inte var den dyr inte.

jag trivs skit bra med rocking R. trodde aldrig jag skulle kunna hitta något skönare än billy cook.

har möjlighet att köpa en crates trailsadel för väldigt bra pris.... Är det någon som vet hur dom är i bomstorlekarna??? Om en quarterbom skulle kunna passa en liten (148 cm) quarter på 3 år...?

Den är 23 cm längst upp och 29 cm en bit ner men jag har inga andra westernsadlar att jämföra med... Kommer självklart mäta hästen och kolla men är dom siffrorna "normala" för en quarterbom eller???

Det är omöjligt å säga så här.... Prova och se hur den ligger.

Fast de måste ju komma upp i en viss prisklass om de ska vara av någorlunda kvalitet.

Själv har jag haft en Premier och en Deuber & Partner, båda reiningsadlar, och jag har varit nöjd med båda.
Men jag har ridit i en Billy Cook-sadel som jag gillade mycket, och Crates har nog också varit bra.

Däremot är många westernsadlar (framförallt reiningsadlar) byggda så att man hamnar lite i stolsits, och bl.a. på Premiersadlarna är det svårt att få bak benen pga att fendrarna "sitter fast" i ett läge.

Har en premier butterfly reiner som är otroligt skön och den har close contact, dvs skirten är utskuren vid fendrarna så den är inte fast och jag får verkligen inte stolsits i den!

Har haft en crates arabian och den hade ingen inriktning men den fick jag stolsits i.

Letar ny sadel nu pga hästbyte och min premier är för vid, 7,5tum och jag behöver 6,5-7tums vidd till min quarter.

Har lånat en Bob Loomis Reiner nu och den ligger bra på min häst men jag känner mig lite låst i sitsen pga att den är lite mer uppbyggd fram mot forken än premiersadeln, dessutom har den mocka i sitsen och min har skinn i sitsen.

Jag vill kunna röra mig lite och inte sitta på bakfickorna. Båda sadlarna har 16tums sits.

Nu har jag provat Crates Ladies Reiner 15,5tum men har bestämt mig för att köpa en ny 16tum.
20-21000 kostar den men det är det värt, får spara ett tag.

Crates Ladies Reiner har lite smalare sits för oss tjejer, helt underbar.

Vikten på sadlar?
Beror på bommen och läderkvalitet.
Köp inte en för billig sadel och be att få provrida en vecka om du köper begagnat så du inte blir missnöjd, det är mkt pengar även om du köper en beg för 10000kr.

Jag rek köp hellre en beg för 10000kr som kostat 15-20000kr ny än en ny för 10000kr.
Skicka ett pm om du är intresserad av min premier...

Senast ändrad av en moderator:

Det är omöjligt å säga så här.... Prova och se hur den ligger.

Det är just det.... jag har inte möjlighet att prova den innan. Men den är vääldigt billig för tjejen som säljer den måste bli av med den och när det är ett sånt välkänt märke som crates så får man väl tillbaka pengarna om man säljer den tänkte jag. Om den inte skulle passa.

Är det någon som vet om westernbutiker brukar ta emot begagnade märkessadlar i inbyte om man köper en annan sadel i affären?????

Jag har en Rocking R reiner som jag älskar!!! Den är underbar, jag var rädd för att westernsadlarna skulle vara för breda att sitta i för mig, eftersom jag har lite problem med höfterna sen foglossning.

Men denna är alldeles perfekt och inte alls lika bred som många andra western sadlar jag provridit! Cut outen under fendrarna på dessa sadlar älskar jag också, närmare kontakt och fendrarna sitter inte fast (i stolsits läge) :)

Bara positiva erfarenheter av detta märke... provat crates, dakota, premier, dubble c mfl.

Men Rocking R var den som passade min fullblodskorsning bäst och dessutom satt som jutet efter mig... (Många av de andra avskydde jag... men det beror mycket på modell tror jag och inte så mycket på märket). En crates kan vara underbar medans en annan är blääää... :angel:

Lycka till i sadel djungeln... :laugh:

Det är just det.... jag har inte möjlighet att prova den innan. Men den är vääldigt billig för tjejen som säljer den måste bli av med den och när det är ett sånt välkänt märke som crates så får man väl tillbaka pengarna om man säljer den tänkte jag. Om den inte skulle passa.

Är det någon som vet om westernbutiker brukar ta emot begagnade märkessadlar i inbyte om man köper en annan sadel i affären?????

Ja precis, kan du köpa en sadel till bra pris som en Crates, gör det. Du kan ju kanske behålla den ändå om du har råd, och så kan du sälja den när priserna går upp på sadlar. Pengarna får du ju garanterat igen. Det kan vara bra att investera som en liten "spargris" med.. :banana:

Några westernbutiker brukar ta inbyte, men det är ofta om du köper ny sadel av dem direkt. Möjligtvis även beg, det handlar om vad det är för sadel du kommer med vs vilken du skulle vilja ha... så det är bara att fråga på. :bump:

Sadeln kan ju vara bra att spara i ett sånt syfte, säg att du vill byta till en ny om ett år, då har du redan en bra slant (om du säljer den privat) att stoppa in, eller att få ned kostnaden med ett inbyte.

Ja precis, kan du köpa en sadel till bra pris som en Crates, gör det. Du kan ju kanske behålla den ändå om du har råd, och så kan du sälja den när priserna går upp på sadlar. Pengarna får du ju garanterat igen. Det kan vara bra att investera som en liten "spargris" med.. :banana:

Några westernbutiker brukar ta inbyte, men det är ofta om du köper ny sadel av dem direkt. Möjligtvis även beg, det handlar om vad det är för sadel du kommer med vs vilken du skulle vilja ha... så det är bara att fråga på. :bump:

Sadeln kan ju vara bra att spara i ett sånt syfte, säg att du vill byta till en ny om ett år, då har du redan en bra slant (om du säljer den privat) att stoppa in, eller att få ned kostnaden med ett inbyte.

Det verkar vara oerhört svårt att sälja saker just nu, även kvalitetssadlar som Crates. Har försökt sälja min sen i somras och knappt nån enda har hört av sig. Kanske beror på att den har semi-bom och är 15" men ändå?
En 7-8000 inkl pad & gjord är väl heller inget orimligt pris för en äldre? :confused:

Det verkar vara oerhört svårt att sälja saker just nu, även kvalitetssadlar som Crates. Har försökt sälja min sen i somras och knappt nån enda har hört av sig. Kanske beror på att den har semi-bom och är 15" men ändå?
En 7-8000 inkl pad & gjord är väl heller inget orimligt pris för en äldre? :confused:

Den cratessadeln som jag köpt var ute för 12000kr från början och jag har köpt den för halva det priset! :) Så det är verkligen köparens marknad just nu.

Jo, det är det jag menar, att det kanske är bra att kunna köpa nu, för att spara på det till en annan tidpunkt.

Men semiquarter och 15" är trixigt annars med. tyvärr så är det på det viset.

Jag har haft en continental Montana som gav mej stolsits. Nu har jag en continental montana Alamo som är jättetrevlig att rida i förutom att sittsen är för liten för min rumpa dvs beskrivningen stämde inte som säkjaren uppgav så nu funderra jag på att sälja den igen.

Till alla,
vet ni om sadel märket White star tillhör nått annat större märke,
hittar inget på dom, WHc sålde dom tidigare.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 077
Senast: Ajda
·
Utrustning Ska köpa ett nytt ländtäcke inför vintern och vill gärna ha lite tips! Vill ha: - Fleece eller ull i bra kvalitet, alternativt ngt... 2
Svar
24
· Visningar
2 401
Senast: Harmomini
·
Utrustning Är det någon har erfarenhet av den? Söker en hoppsadel med bra stöd till en mindre ryttare. Ponnyns sadel idag passar bra men är för...
Svar
0
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka