Tips på sadlar att prova

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Crazy Deluxe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 693
C

Crazy Deluxe

Just nu har jag en Griffin Haflinger med x-vid bom. Men problemet är att den är bara snäppet för mkt vid och sadeln ligger lite för nära hästen i ryggkanalen.. Dessutom är den ngt för välvd. Vad ska jag leta för sadel? Rakare i bommen, bred bom, vid, högre ''kanal'' över ryggen samt med djup sits..

Alltså jag borde börja på ridskola igen så jag lär mig vad sadeldelarna heter :o Men jag hoppas ni förstår..

Sv: Tips på sadlar att prova

Bom? framvalv? bakvalv? bossa? :p
vad söker du för ord?

Ett tips på hur man ser om sadeln ligger bra (stilla) är att kolla efter att man ridit, är pälsen ruggad så ligger den dåligt.

Jag vet hur man ser att en sadel ligger bra, vill bara få tips om vad jag kan pröva för några sadlar :)

Pälsen blir inte ''ruggad'' av den här sadeln men den ligger ändå inte bra, det är alltså ingen garanti.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka