Tips på snygga taklampor och gardiner!

Cydonia

Trådstartare
Jag försöker få inspiration till vårt turkos/ljusblå kök och har börjat inreda med lite småprylar i en smått retro känsla.
Något som jag tror verkligen skulle lyfta köket är dock en ny taklampa och ersättare för dom hiskeligt fula gardinerna..:o

Så! In med alla era finaste inspirationsbilder på lampor och gardiner som passar in i ett halvgammalt 80-talskök med vita väggar, vitt kakel, vita vitvaror, mellanbruna möbler, ljusblå/turkosa luckor och plåtdiskbänk!
Inte för sött och inget rosa, utöver det är vi öppna för det mesta. :D
 
Sv: Tips på snygga taklampor och gardiner!

Den här lampan har vi i vårt retrokök, i vitt. Märket är Superliving.
01.jpg


Jag tipsade förut om Perssons kryddskåp som gardin, den ser ut så här
d0fa124d88ff6f8b0e437109ca4c35c1.jpg
 
Sv: Tips på snygga taklampor och gardiner!

Tycker gardinen var riktigt fin och den har redan hamnat med på "köks-inspirations-listan" via ditt första tips. :D

Jag älskar verkligen dessa lampor av "industriutseende", men funderar på hur ljuset blir från dom? Det känns som att det endast kommer lysa rakt ner i bordet, eller lyser dom upp någorlunda bra även i resten av köket?
 
Sv: Tips på snygga taklampor och gardiner!

Jag älskar verkligen dessa lampor av "industriutseende", men funderar på hur ljuset blir från dom? Det känns som att det endast kommer lysa rakt ner i bordet, eller lyser dom upp någorlunda bra även i resten av köket?

Det är väl det som är tanken med en lampa, att den ska lysa där ljuset ska vara, inte överallt. Jag använder mig hellre av flera mindre ljuskällor när jag ljussätter än en stor, det ger ett platt allmänt ljus utan dimensioner.

Vårt matrum, med en lampa som bara lyser på bordet
20130714_194214_zps8e477899.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på snygga taklampor och gardiner!

Precis. Det går inte att lysa upp ett helt kök med bara en lampa, om inte köket är extremt litet.

I vårt lilla kök, ca 8 kvadratmeter, har vi en lampa över matbordet, en plafond i "matlagningsdelen" samt ledlister på undersidan av överskåpen och spotlights på undersidan av köksfläkten.
 
Sv: Tips på snygga taklampor och gardiner!

Precis. Det går inte att lysa upp ett helt kök med bara en lampa, om inte köket är extremt litet.

I vårt lilla kök, ca 8 kvadratmeter, har vi en lampa över matbordet, en plafond i "matlagningsdelen" samt ledlister på undersidan av överskåpen och spotlights på undersidan av köksfläkten.

Har också ett litet kök, men bara där finns det tre olika lampor. En plafond i taket, en spotlightskena samt en lampa i fönstret. Det finns en lampa jag verkligen avskyr från IKEA på tal om inget, "maskros", jag avskyr skuggorna på väggar/tak som blir av den lampan :p

Älskar däremot den här lampan
ImageVaultHandler.aspx
 
Sv: Tips på snygga taklampor och gardiner!

Skulle du vilja ha en lite råare känsla kanske den här kunde passa?
4009-Turquoise-TRA-M_1.jpg
 
Sv: Tips på snygga taklampor och gardiner!

*svarar alla*

Ja självklart har vi flera ljuskällor, men undrar ifall det blir ett väldigt riktat ljus med dessa industrilampor.
Men jag verkar ha snöat in mig på lampor av den modellen vilket som så det kommer nog bli något liknande, nu ska man bara hitta RÄTT!

Filurar på färg.. vitt känns lite tråkigt, ljusblått känns lite "för mycket" eftersom alla skåp också är ljusblå (om man inte skulle köpa den som Sar visade, riktigt häftig!) och grått känns färglöst.
Silver eller svart kanske? Funderar på att måla om hela eller delar av köksbordet + stolarna (furu åt det liite mörkare hållet) i svart.. kan det bli snyggt tro?

Herregud vad man ska hålla på... :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Inflyttningsdatumet närmar sig för mig! Och största problemet närmar sig - belysning! Lägenheten är en mindre etta (hyfsat stort kök...
2
Svar
23
· Visningar
18 467
Senast: MadicDomino
·
Hemmet Håller på o fixa köket, så mycket det går i alla fall. Budgeten tillät inte att riva ner exakt allt o börja om. Så det fick bli såhär...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: Lukaskatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp