Tips på Träningsform (?)

Eve

Trådstartare
Jag har tagit över en helt underbar 2 årig border-tyskterrier. Som har jagat fram till nu. (men inte fungerade pga att han inte skäller)

Han är väluppfostrad och hela den biten, förutom om han för upp nått spår som han bara måste sticka efter, men han kommer tillbaka.

Ivilket fall, min fråga är vad skulle jag kuna sysselsätta honom med nu?
Jag bor på landet och han får ju sin dagliga motion och mer därtill, men jag vill gärna att han ska behöva tänka lite också.

Någon av ni kloka hundbukefalister som har nån kul idé?

-------------------------------
hittade nu på brukshundsklubbenshemsida en massa roliga grejer man kan vara med på.
Men får väl börja på nybörjarkurs. kulkul

Senast ändrad:
Sv: Tips på Träningsform (?)

Ha ha, jag tänkte först bordercollie (tänkte på tråden med konstiga annonser)men insåg sedan att det förmodligen rörde sig om en borderterrierkorsning:).

Viltspår kanske passar din hund perfekt? Ni får även tävla i det om du vill men får inget championat.
Annars så tycker jag att det är en bra idé med SBK, där får du nog många tips.

Border-tysk terrier säger du, han borde ju vara en fena på att lära sig trick (det brukar den typen av hund vara övergrymma på!).
Kanske lite vanliga trick till att börja med?
Sök i sökmotorn så kommer du hitta mängder av trådar med just detta:)
Spana också in freestyle-filmer på you tube för att få inspiration! Freestyle är dans med hund och det är ju egentligen flera trick sammansatta till en dans tillsammans med hunden. Detta är otroligt bra aktivering, som man dessutom till större delen kan ägna sej åt inomhus. Det finns liksom inga rätt och fel och det är bara fantasin som sätter gränser.

Några vanliga trick är slalom mellan benen, snurra, sitt fint, hoppa över dina ben, hoppa upp på din rygg när du t.ex. står på alla fyra, krypa, backa osv osv i all oändlighet :)

Om du vill ha något komplement till detta slår jag ett slag för upplet. Detta är en rolig aktivitet som kräver att hunden använder näsan. Sök på google för att lära dej grunderna och sen är det bara ut och prova.

Ja alltså tyskterrier och borderterrier.

Men ja han är väldigt lättlärd och gillar att busa.

Tusen tack för alla tips!
Bra att man kan kolla in youtube så här till en början!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en dansk/svensk gårdshund på cirka 1,5 år. På många sätt är hon en underbar och mysig hund men hon har vissa beteenden som jag... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 252
Senast: martha
·
Övr. Hund Har en 4-årig schäferhane här hemma som inte alltid är en ängel med andra hundar. Tog över honom i höstas, och tidigare ägaren sa att...
Svar
2
· Visningar
907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka