Tips på turistmål i Stockholm som inte finns i guideböcker

Rosett

Trådstartare
Fick mail av en utländsk brevvän som ska komma till stan i juni och vill att jag ska visa henne platser som man inte hittar i guideböckerna. :nailbiting:
Problemet är att jag inte vet några såna platser. :nailbiting:
Så HJÄLP!
Det måste vara enkelt att ta sig dit med kollektivtrafiken och inte långt att gå, max 0,5-1 km.
Några förslag?
 
Vilken kategori snackar vi om? Vad är hens intressen?
 
Vad är det för typ av grejer hon vill se då, kultur?

Själv tycker jag att det är väldigt trevligt att bara åka buss/gå omkring i mysiga bostadskvarter för att sen ta en lunch eller fika på ett lokalt ställe. Typ åka ut längs Nockebybanan och traska runt i t.ex. Äppelviken.

Edit. Oj, såg att ni inte vill gå så mycket.
 
Jag vet inte så mycket om henne, vi har bara precis börjat brevväxla.
Vi skulle iofs kunna gå på bio om det går någon svensk film då hon talar svenska.
Hon gillar natur och friluftsliv, vandra i fjällen, havet, djur, klassisk musik, gå på bio.
 
Jag vet inte så mycket om henne, vi har bara precis börjat brevväxla.
Vi skulle iofs kunna gå på bio om det går någon svensk film då hon talar svenska.
Hon gillar natur och friluftsliv, vandra i fjällen, havet, djur, klassisk musik, gå på bio.
Finns det någon orsak att man inte kan gå längre än 1 km?
Hade jag haft lite mer pengar än jag har nu så skulle jag ha åkt med den där miniubåten som finns i Stockholm. I något svagt ögonblick har jag funderat på att åka till Stockholm just där det...
 
Fick mail av en utländsk brevvän som ska komma till stan i juni och vill att jag ska visa henne platser som man inte hittar i guideböckerna. :nailbiting:
Problemet är att jag inte vet några såna platser. :nailbiting:
Så HJÄLP!
Det måste vara enkelt att ta sig dit med kollektivtrafiken och inte långt att gå, max 0,5-1 km.
Några förslag?


Hallwyllska palatset är mitt favoritmuseeum. Fantastisk miljö och historia, och mycket duktiga guider på både svenska och engelska.
En höjdare!

Annars skulle jag åka ut till Waldemars udde, eller ta en tur till Fjäderholmarna. Holmarna är söta och nära, ska man ut i skärgården behövs mer tid. Finns tid skulle jag välja att åka till Landsort.
Fotografiska är pretto men bra.
Bada i tanto eller på Långholmen om man gillar sånt, annars åka upp till terassen på Sveavägen 33, spana ut på stan och småäta och njuta av utsikten.
Sen finns ju många roliga, billiga restauranger också.
 
Fick mail av en utländsk brevvän som ska komma till stan i juni och vill att jag ska visa henne platser som man inte hittar i guideböckerna. :nailbiting:
Problemet är att jag inte vet några såna platser. :nailbiting:
Så HJÄLP!
Det måste vara enkelt att ta sig dit med kollektivtrafiken och inte långt att gå, max 0,5-1 km.
Några förslag?

  • Paddla kajak i Riddarfjärden
  • Gå på Parkteater
  • Ta båten till Fjäderöarna eller någon annan närliggande skärgårdsö
  • Fika/äta lunch på Rosendals trädgård på Djurgården eller Ulriksdals trädgård
 
Det mesta sevärda i stockholm finns ju i en eller annan guidebok.

Vad som upplevs som spännande och exotiskt beror också på varifrån personen kommer och hur den är.
Anledningen varför saker inte hamnar i guideböcker är för att de är ganska ospännande. Då krävs det något särintresse för att man ska kunna göra fynd som inte faller den allmänna guideboken i smaken.
 
Det viktigaste är att undvika Drottninggatan, Centralstations-området och gatorna runt de trista shoppingstråken... där hittar ni bara klädkedjor, kass mat och turistfällor.

Fika tex. på Sturekatten (Östermalm) (obs inte att förväxla med det stora och mkt mer turistiga Vetekatten!). Sturekatten ligger på Riddargatan och är ett kondis i gammal stil.
Ät på ngt skönt och lite lagom otrendigt kvartershak typ Tennstopet eller Tranan (vasastan, odenplan).
Rekommenderar också mat/coctailbaren Erlands Café (vid vasaparken, vasastan) som är ett supermysigt hål i väggen med bra viner/drinkar och några få men vällagade maträtter. Hela stället är inrett i retrostil. Ibland har de också livemusik (främst swing).
Lite mer centralt ligger också Glenn Miller Cafe ett annat hål i väggen som kan rekommenderas, lite samma stil, även om jag personligen älskar Erlands!
Kan även rekommendera Tjoget för barhäng, jag brukar käka på Barbro innan och sen gå över till Tjoget. Bägge ligger på söder, Hornstull. Barbro är väl ett lite småtredigt hipsterhak men har mkt god, fräsch och lätt mat. Tjoget är en bra coctailbar helt enkelt!

Runt Stureplan har du många klassiska restauranger som tex. Riche, Sturehof etc som kan vara värt ett besök beroende på vad man är ute efter.
 

Liknande trådar

Relationer Min syster har fyllt 50 och ska ha fest i helgen, så deadline för en riktigt uppskattad present närmar sig. :nailbiting: Är urusel på...
2
Svar
27
· Visningar
2 223
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 951
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp