Tips på växt på stam

starcraft

Trådstartare
Jag och sambon är överens om att vi ska ha en växt på stam i vår rabatt, nu är bara frågan vad?

Sambon vill ha en vintergrön, lättskött växt.
Jag skulle gärna vilja ha en uppstammad ros, men kan även tänka mig en vintergrön sak, men har någon förutfattad mening att de inte är så jätteroliga annat än att de är gröna på vintern. Jag kan gärna få bli bevisad om motsatsen.

Så vad finns det för vintergröna växter på stam? Den får gärna blomma lite sommartid. Övriga färger i rabatten är vitt, gult, orange-toner ungefär, så knalligt rosa går bort. Lagerhägg har vi redan i rabatten flera stycken (den ostammade varianten), den är annars trevlig, men lite tråkigt när den redan finns som sagt.

Någon som har tips?
Tack på förhand.

Tillägg: Jag tror det är zon 3, ev 4 här. Innergård/halvskyddat och växten kommer stå i syd-västligt läge ungefär. Det blir alltså sol från ca kl 2 på dagen till solnedgång.
 
Sv: Tips på växt på stam

Hur hög och bred får den bli?
En uppstammad japansk blodlönn kanske kan vara ett alternativ, om det passar i er trädgård.
 
Sv: Tips på växt på stam

Just det sånt kanske man skulle skriva också :P Vi tänkte oss något lite lägre, alltså inte ett stort träd. Men kanske 1-1,8m hög och knappa metern bred?

Den japanska blodlönnen var väldigt vacker! Men verkar bli i högsta laget. Det kanske går att klippa den varje år så den inte blir högre än som passar hos oss?
 
Sv: Tips på växt på stam

Det finns minst 100 sorters japanska lönnar, du hittar nog någon som passar;)

När det gäller vintergrönt på stam så finns ju lagerhägg, järnek och benved på stam. Många av dem är dock känsliga och kan frysa vintertid.
 
Sv: Tips på växt på stam

Och mängder av dvärgväxta barrväxter (http://smultronstaellet.se/vaxtgrupp/), vill man ha blommning på dem så kan man ju låta en klematis slingra sig i den. Jag kan tänka mig att en formbeskuren barrväxt på stam med något klätter i.

De flesta buskar går ju att göra om till små stamträd med en eller flera stammar, beroende på hur man beskär dem Jag kan tänka mig att en "uppstammad" dvärgform av vingadbenved kan bli jättefint tillskott i en rabatt http://www.glogster.com/media/2/11/1/91/11019186.jpg. Sen finns det en hel uppsjö av små hängträd, hängkaragan (blommar i gult), olika former av små salix osv.
 
Sv: Tips på växt på stam

Tack för tips! Vi känner att vi definitivt fått lite idéer på vad vi vill ha.
 
Sv: Tips på växt på stam

Tänkte bara berätta att jag blev så inspirerad av den här tråden att jag köpte en rosa uppstammad ros till min balkong! Hoppas den överlever. :D
 
Sv: Tips på växt på stam

Idag köpte vi en japansk blodlönn, dock inte en uppstammad variant utan en mer buskliknande sak. Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi skulle vilja ha tips och idéer angående en rabatt vi ska anlägga. Det finns just nu en lite brokig blandning av buskar där och de...
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Guldaskig
·
Trädgård & Växter Våren är här och därmed även det fortsatta arbetet i trädgården.:laugh: Vi fällde en stor ful gran i trädgården idag, och nu är det...
Svar
4
· Visningar
3 642
Senast: vilse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp