Bukefalos 28 år!

Tips/råd med fjording i dressyr?

Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Jag har flera godkända ritter i LC där jag bara ridit hästen i form stundtals. Men i och för sig det var klubbtävlingar i Småland så det är säkert annorlunda.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Precis, tror att det är STOR skillnad på klubbtävling och riktig tävling. Häromkring är det ingen som inte rider i en för klassen avsedd form som blir placerad, iaf inte på nån lokal jag varit ute på.

Sen får ju formen vara låg och lite längre i LC, men en form där hästen är mellan hjälperna är ett måste för att få schyssta procent.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Jag gissar att det här skiljer sig en del mellan distrikten, men LC är som sagt 'ingångsklassen' i tävling, det ska vara enkelt! Sedan förnekar jag inte att det finns en betydelse av formen, men jag kan tycka att man väldigt ofta lägger för stor vikt på den - särskilt i början av utbildningen. TS är en tjej som ridit i 1 1/2 år och ska ut på sina första tävlingar, då kan jag tycka att det är helt legitimt att faktiskt skita i formen (tillsvidare!) och fokusera på vägarna och rida snyggt, bara det är svårt nog när man är så ny. Därmed inte sagt att hon aldrig någonsin ska lära sig att rida i form, utan detta var mitt tips till henne nu.

Ex. med fjordingen var hårddragen, den borde få mycket lägre betyg eftersom lösgjordheten inte finns där och ryttarens inverkan då uteblir, men det finns uppenbarligen många som ser förbi detta ändå, eftersom det är 'prydligt'. Finns en hel del sådana ekipage på lokalnivå egentligen, men så är just allt upp till msv utbildning och man kan inte kräva en fullkomlig ritt utan får välja att sina områden där man fokuserar mer. -Jag- fokuserar mer på ryttarens sits då jag tycker att det är den bästa förutsättning man kan ha för att komma vidare. Hittar man rätt utgångsläge (snygg sits) så kommer man snabbt hitta rätt inverkan, hittar man rätt inverkan så kommer man snabbt hitta rätt form på hästen med. Man får ta det lite pö om pö givetvis, inte begära anky von g-sits i LC, men jag kan inte begära att hästen ska gå i form så länge ryttaren luggar den i munnen och dunsar den i ryggen.

Lite OT, men man ska inte träna för tävling, man ska tävla för träning, och allt upp till msv är utbildning. Man får inte ta tävlandet för seriöst, det får ta den tid det tar, man får välja vilja bitar som är mer noga än andra.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Sen får ju formen vara låg och lite längre i LC, men en form där hästen är mellan hjälperna är ett måste för att få schyssta procent.
precis, jag har ändå inte sagt att hästen får gå som en lus på tjärad sticka, svara framåt får den ju göra och möter man upp det med en mjuk hand så brukar det allra oftast ge sig självt en häst som går med mjuk kontakt på bettet.. alltså bra nog tycker jag.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Har du missat att tråden handlar om en 20-årig häst?:)
Jag tror att häst kommer att hålla tillräckligt länge om den rids i fri form, också.
Jag inbillar mig att häst i fri form håller bättre än häst riden i fel form pga okunskap.

Detta blir lite off topic, men finns det verkligen faktaunderlag som pekar på hästens hållbarhet satt i relation till vilken form den rids i?
Min (dock något begränsade) erfarenhet säger att många hobbyskogsmullehästar (där fick jag till ett långt ord) som rids i skogen och längs vägarna i fri form, verkar hålla sig ganska skadefria.
Medan många hobbyhästar som rids i "form" på ridbanor verkar få en hel del hältor, senskador, överansträngningar.
Så fri form kanske ger en lika hållbar häst, genom att faktiskt inte begära så mycket mer än hästen faktiskt orkar?
Obs! Bara spekulationer som spin-off på ditt inlägg.

Det spelar ingen roll, en häst är inte byggd för att bära runt på extravikt och när den gör det bör den arbeta med korrekt rygginverkan, oavsett vilket mål man har med träningen.

Jag har mycket svårt att hålla med dig, förutom att hästar som knäpper av ofta är mer skadebenägna.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Jag tycker att du diskuterar en annan sak än vad den egentliga frågan är, utifrån vad du anser om ryttarens utbildningsståndpunkt och vad den kan/inte kan osv. Därav att jag har synpunkter på dina svar : )

om man bortser från ryttarens eventuella kompetens eller inte kompetens, så kvarstår faktumet att formen är en bedömningspunkt även i LC.

kan vi vara överrens om det? : )
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Precis, tror att det är STOR skillnad på klubbtävling och riktig tävling. Häromkring är det ingen som inte rider i en för klassen avsedd form som blir placerad, iaf inte på nån lokal jag varit ute på.

Sen får ju formen vara låg och lite längre i LC, men en form där hästen är mellan hjälperna är ett måste för att få schyssta procent.

Exakt.

10101010
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Jag håller med mackan till fullo! Klart det spelar in i vilken del av landet man tävlar och också klassens kvalitet, någon måste ju vinna så att säga. Här i Stockholm blir du iallafall inte godkänd i lätt c om den inte går med eftergift. Sen kanske motståndet är så dåligt att man lyckas bli placerad, kanske!
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Jag "sänker" mig ett steg, planerar EV en start i LD!

Men det spelar ingen roll, tävlingsmässigt spelar det ingen roll. Det är inte det jag är ute efter, utan vikten av att ha hästen korrekt eftergiven och välriden, oavsett om det är i tävlingssyfte eller om man vill ha en hållbar häst.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Men det spelar ingen roll, tävlingsmässigt spelar det ingen roll. Det är inte det jag är ute efter, utan vikten av att ha hästen korrekt eftergiven och välriden, oavsett om det är i tävlingssyfte eller om man vill ha en hållbar häst.

Är du avsiktligt taskig?
TS visar intresse för att lära sig rida i form. Vi är några som inser att man inte kan lära sig det via internet.
Jag försöker vara vidsynt och tror att man kan välja olika vägar och att "ändamålsenlig form" kanske inte behöver betyda samma sak som "på tygel" även om jag inte uttryckte mig riktigt så förut.

De flesta försöker uppmuntra TS att vara med på tävling ändå, för skojs skull.
Och du skriver om hållbar häst och form gällande en tydligen inte särskilt utbildad 20-årig fjording.
Vad är det för fel i att rida sin gamla häst i en ändamålsenlig form, som faktiskt kan vara fri form, och ha roligt?
Om nu TS inte har möjligheter att rida för instruktör, menar jag?
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Det är självklart inte mitt mål, utan det var från början på ett svar att hästar som reds i fri form var mer hållbara än de övriga. Det är självklart inget påhopp, utan bara ett frsök att framföra hur viktigt det är att rida hästen i korrekt form för dess hållbarhet, oavsett om det är i tävlingssyfte eller i skogen. Hästar är inte gjorda för att bära på ryttare, vilket gör det ännu viktigare att stärka ryggen på dem. Med korrekt form menar jag att hästen arbetar korrekt och aktivt med ryggen, självklart inte att den knäcker av, vilket jag tidigare också poängterat.

Jag har inte sagt något angående tävlingar eller liknande , mer än att jag sagt att det är viktigt att rida hästen i form, för hållbarheten. Det är allafall min syn på detta.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 579
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 243
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 957
Senast: Pilot
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp