Bukefalos 28 år!

Tips sökes för svag ryttare & häst

dotzie

Trådstartare
Hej alla bukefalister!
Jag har nyligen påbörjat kiropraktisk behandling och fick klart för mig att det var en del som inte stod rätt till. Visade sig att jag hade flera låsningar kring bäckenet och högre upp i ryggen, samt en bäckenrotation som troligtvis härstammar från en avramling långt tillbaka. Nerver som ska aktivera musklerna i högerbenet satt i kläm så när min hjärna var övertygad om att jag använde det så hände det i själva verket knappt någonting. Nu när det är på bättringsväg är det mesta i ridningen enklare - men jösses vad fort jag blir trött i högersidan! Och jag kan tänka mig att detsamma gäller den fyrbenta springaren som nu också från ingenstans ska börja arbeta med muskler som inte varit aktiva på länge.

Jag undrar därför om ni har förslag på övningar som kan hjälpa för att träna upp liksidigheten hos oss båda, som är effektiva även under kortare pass? För som det är nu orkar jag inte rida effektivt mer än absolut max 20 min, även ponny blir snabbt trött. Att fatta vänster galopp har varit jättesvårt för oss, men det är kanske inte så konstigt vid tanke på allt, tänker att galopp kan vänta tills utgångsläget är bättre. Även avsuttna övningar för häst/ryttare är intressant. Tack på förhand för tips och input!
 
Säger som ovanstående. Svårt för dig att bli stark på hästryggen utan gå till sjukgymnast för ytterligare övningar

På hästryggen och för hästen är det skolorna , övergångar, bomarbete. Behöver inte vara mycket utan några stycken vila sen kör igen. Tänk bara på att vara liksidig. Vad jag menar är att det är lätt att stirra sig blind på en svaghet. Träna lika mycket på allt.

Lycka till
 
Jag försöker hålla räkningen, har jag gjort högeröppna 4 halva långsidor så försöker jag göra vänsteröppna lika mycket. Byta varv ofta, är hästen mycket oliksidig kan det vara lika mycket "vila" att gå en kort stund i lätta varvet som att sakta av till skritt och ge lång tygel, bara de slipper det monotona i att belasta det svaga en stund.

Jag hade värsta planen på hur jag skulle lägga upp mina pass med millimeterprecision men kom av mig i det och red "vanligt" ett par månader och fick en "rak" häst av det. Så jag tror inte det är så kinkigt exakt hur man lägger upp passen så länge man rider ungefär lika mycket och samma rörelser i båda varv.
 
Tack för era svar! @susanne @Diabetikern @Cherarriduracell
Att gå till sjukgymnast är nog bäst för att resultatet av kiropraktiken ska hålla i längden, bra att ni pekar på det. Känns som att jag behöver lära mig att använda min kropp på nytt, jag undviker liksom automatiskt mina tidigare svagheter om jag inte tänker mig för, och det blir man ju inte starkare av.

Varvbyte ofta och i allmänhet mycket variation i ridningen tycks hjälpa för ponnyns del, lättare såklart för både honom och mig att inte sitta å traggla det som är jobbigt. Har också tänkt ta hjälp av duktig ryttare som kan stötta upp ponnyns svagheter bättre än jag kan, det tror jag kommer göra gott för honom i längden. :)
 
Jag tycker Feldenkraisterapi är oslagbart för att själv få en liksidig kropp. Så testa det om du kan! Sen är det väl ett bra tillfälle att börja rida med nätta hjälper och trimma hästens reaktioner. Man ska ju inte behöva rida med en massa muskelkraft. Förstärk med spöt istället tills pållen vant sig vid de nya signalerna. Att ta hjälp att rida honom är säkert bra, men övningar som int är så jobbiga är skolor (jättebra i skritt) och att gå över lätt upphöjda bommar, bäst avsuttet tycker jag.
 

Liknande trådar

C
Ridning Ja, tips på övningar för att få både ryttare och hästar som är oliksidiga att börja arbete och så småningom jämna ut sig :d Jag...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: ponnyryttaren56
·
N
Hästvård Tänkte dela med mig av våran "skadehistoria" som ni gärna kan få komentera! Sen i vintras har jag upplevt att min häst inte fungerat som...
Svar
10
· Visningar
1 714
Senast: Novalee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp