Bukefalos 28 år!

Tips på övningar för att stärka både ryttare och häst

C

CarolineEriksson

Ja, tips på övningar för att få både ryttare och hästar som är oliksidiga att börja arbete och så småningom jämna ut sig :d



Jag som ryttare är otroligt oliksidig, från nacke ner till bäckenet.
Är högerhänt, sitter med högra benet över vänstra.
Jag insåg hur oliksidig jag när jag skulle stretcha benen (genom att lägga ena i skräddarställning på ett bord) Höger ben gick jättebra, vänster däremot kom kanske halvvägs. :angel:

Hästen har svårt att ställa till vänster och främst i galoppen, då han gärna byter galopp på alla möjliga sätt (blandat till ena och andra eller korsgalopp)
I högervarvet vill han gärna förböja sig, och skjuta ut högerbogen.
I vänstervarvet skjuta ut bogen och på så sätt räta ut sig. :crazy:

I båda varven vill han skjuta in rumpan (även här främst i galoppen, och inte spåra rätt)

(Vi har kollat honom hos veterinär, massör, equieterapeut, som hittar en snehet men inget allvarligt)


Så, som rubriken lyder,
har ni några tips på hur man kan stärka sig själv och/eller hästen genom olika övningar? Eller något annat som fungerat väldigt bra i liknande "problem" (ex ofta byta bett eller dylikt) :bow:
 
Sv: Tips på övningar för att stärka både ryttare och häst

Fortsätt att träna dig själv vid sidan av (och då kanske styrketräna med spegel? så du ser att du gör allt rakt själv) och stretcha.

Övningar till häst... vet ju inte hur han känns, men börja i skritt, rid på en stor volt, och böj in ordentligt, överdriven böjning, sedan när han släpper till (inte stretar emot) så räta ut, gå tre steg fram och gör om, till slut ska han lätt följa med dig (och har då stretchat ut sin höger sida), sedan gör du samma i trav och sedan i galopp. Han (gissar jag) behöver länga ut höger sidan så han kan böja sig ordentligt till vänster och behöver den överböjningen för att mjuka upp sig till vänster. Du kan även stretcha honom genom att ge en godis vid stigbyglen (då brukar det inte vara några problem minsann) ; )

När ni hyggligt kan böja in (utan motstret) så gör du en liknande övning, även där rider du på 20 m volt och där omväxlar du mellan att böja höger och vänster, så att du är kvar på volten men omväxlar att böja in och böja ut, även här börjar du i skritt och arbetar dig uppåt. Det är mycket lösgörande och särskilt i galoppen så är det även stärkande. (en bra förberedelse till förvända med). Strunta i bogarna i dessa övningarna, dom får spreta ut, bara han följer med ordentligt och mjuknar i sidorna, detta kommer att göra det enklare att få in dom sen (även om det kanske låter konstigt).

Viktigt är att räta ut emellan, så att du inte alltid rider böjt, utan att du rider rakt rakt fram, med bara en antydan till ställning (ställningen har du bara i nacken). Eftersom han efter detta ska vara mjukare så behövs det att du ramar in, så han inte alltid går som en banan, med bogarna åt olika håll. Halvhalt och räta ut. Se till att han alltid har mest stöd på ytter (jätteviktigt för liksidigheten!) oavsett vilka linjer du rider. Ovanstående övningar är bra för att hitta ytter med och att dom får in rätt bakben (som behövs för balansen, man rubbar lite balansen på dom genom att böja dom mycket) på så vis stoppar dom in bogarna lite själva efteråt, man lite tvingar dom att räta upp och hålla koll på sina egna fötter.

Sidförande är bra här med, rid ca 10 m volt i skritt och rid små hörn, kvartsvändningar på framdelen och bakdelen, antingen flera av samma eller varannan framdels varannan bakdels. Du kan sedan rida på samma känsla i traven, att du gör små hörn, genom att flytta honom. Omväxla med en och annan skänkelvikning. (när allt ovanstående funkar bra är det heller inte långt kvar till skolorna introduceras). = )

Långt svar, jag hoppas att du orkade igenom det!
 
Sv: Tips på övningar för att stärka både ryttare och häst

Detta måste jag prova :)
Ge godis vid stigbygeln är inga problem, det är liksom vid "jobb" (främst trav och galopp) som man märker av problemet :)
 
Sv: Tips på övningar för att stärka både ryttare och häst

När min häst var stel, då mest i halsen, så stretchade jag honom varje dag med hjälp av morot eller godis.
Först ser du till att hästen står rakt och jämnt med benen. Du håller hästen i grimskaft och lockar med godisen mot bakbenet på båda sidor. När jag började kom min häst bara till ca. sadelgjords läget, men nu kommer han ända till "virveln". Sen lockar du ner mellan banen och sedan upp i luften. I början är det oftast väldigt svårt för dom att stretcha uppåt, men efter ett tag går det mycket bättre. :) hoppas du förstår vad jag menar :d
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 286
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 547
Senast: Dopy
·
Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
986
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp