Tips Tack :)

H

HorseLover

Heejsan :)
Jag har en islandshäst som är mkt Pigg och har svårt för att stå still .. har du nåra tips om hur man tränar så att dom tar det lite lugnare och lättare för att stå still . jag tar åt mig allt ni säger :) ge gärna andra tips åå :D

Puss o Kram :love:
 
Sv: Tips Tack :)

Jag har en sån också, han går iväg med en gång när man landar på ryggen, och har jättevårt att stå stilla vid halter.
Har bara gjort det väldigt enkelt, godis när jag precis suttit upp, INNAN han går. Sen får han lite godis när vi gör halter, det gör ju att han står givetvis stilla och väntar på godiset.

Nu när han har "lärt" sig, så får han bara godis någon gång ibland sådär för att hålla minnet igång, han får dock godis nästan varje gång jag sitter upp. Mest för att jag tycker att han vill ha det. :smirk:

Dom flesta är väl emot godis tycker jag, det var jag med.
Men så läste jag en jättebra bok och kom fram till att godis är helt okej, vid väl valda tillfällen. Samma som med hundar, man behöver inte göra det svårare än det är. :)
 
Sv: Tips Tack :)

Sörlatungu skrev:
Jag har en sån också, han går iväg med en gång när man landar på ryggen, och har jättevårt att stå stilla vid halter.
Har bara gjort det väldigt enkelt, godis när jag precis suttit upp, INNAN han går. Sen får han lite godis när vi gör halter, det gör ju att han står givetvis stilla och väntar på godiset.

Nu när han har "lärt" sig, så får han bara godis någon gång ibland sådär för att hålla minnet igång, han får dock godis nästan varje gång jag sitter upp. Mest för att jag tycker att han vill ha det. :smirk:

Dom flesta är väl emot godis tycker jag, det var jag med.
Men så läste jag en jättebra bok och kom fram till att godis är helt okej, vid väl valda tillfällen. Samma som med hundar, man behöver inte göra det svårare än det är. :)

Smart tips där:idea:
 
Sv: Tips Tack :)

Vet inte vad det heter men ett knep är att om hästen vill springa iväg så kan du ta tag i ena tygeln och dra hästen mot dig så nära dina fötter/skänklar det går.
Gör så varje gång hästen blir pigg. ;)
 
Sv: Tips Tack :)

Har man en sadel som sitter väldigt bra så brukar jag som redan nämnt hålla i inre tygeln och låta den gå runt runt. Sitter dock inte upp helt utan står kvar i stigbygeln ända tills hästen står stilla. Då har man 2 alternativ att antingen sätta sig eller hoppa ner och börja om.

Gjorde det mkt på den tiden jag arbetade med travare men då hade jag westernsadel och den gled aldrig. Hästarna tycker inte det är så skönt att gå runt runt med en hängande på ena sidan så de brukar sluta snabbt.

Men det finns nog lika många olika sätt att träna hästen att stå stilla som det finns ryttare.
 
Sv: Tips Tack :)

Har ridit ganska många hästar som inte vill stå stilla när man sitter upp. Mitt tips är att flytta hästen så den hela tiden kommer till urssprungspunkten. Tillslut tröttnar den och står kvar. Beröm när den gör rätt. Dt tar sin lilla tid men ger absolut resultat.
 
Sv: Tips Tack :)

Sörlatungu skrev:
Sen får han lite godis när vi gör halter, det gör ju att han står givetvis stilla och väntar på godiset.
Jag vet en häst där hans ägare mutade henne med godis så att hon skulle stå still, speciellt när hon ville dra järnet. Den hästen lärde sig att om jag galopperar skitfort och sen tvärnitar så får jag godis. Lite jobbig att rida på, sa en som provade...
 
Sv: Tips Tack :)

Har samma problem med häst som inte vill stå stilla.. säger som tidigare har sagt. Prova med små volter, hästen förstår ganska snart att det inte är så kul att bara gå runt runt och står stilla istället. Börjar den backa så ge hjälper för fortsatt ryggning. Då blir det snart inte lika intressant med det heller längre.. Lycka till! =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Amanda_F
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 194
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp