V
virus_
jag har en häst som rids ungefär 3-5 gånger i veckan. det är en väldigt pigg och framåt kille som dessvärre ofta är lite väl mycket framåt
han är väldigt känslig för skänkeln (iallafall framåt), så minsta lilla touch brukar påverka honom och göra att han ökar på farten ännu lite extra (vilket inte är så jättepraktiskt då man tex arbetar på volt och behöver använda skänklarna för att göra honom rund och ställa honom
) halvhalter hade varit väldigt bra i det här fallet tycker jag, men min "lilla" herre lyssnar dessvärre inte på mina förhållningar speciellt bra. rider honom på vanligt tredelat bett men har provat med lite olika typer (tex pessoa, pelham) men jag tycker dock inte att det gör någon förbättring, snarare försämring.
så ja, det jag undrar över är dels om det är någon vet vad detta kan bero på, och dels om det finns någon som har något bra tips att ge för att få min pålle att bli mer uppmärksam (både på hand, skänkel och säte) så att jag inte ska behöva "ta i" så mycker för att han ska stanna, svänga eller sänka tempot.
så ja, det jag undrar över är dels om det är någon vet vad detta kan bero på, och dels om det finns någon som har något bra tips att ge för att få min pålle att bli mer uppmärksam (både på hand, skänkel och säte) så att jag inte ska behöva "ta i" så mycker för att han ska stanna, svänga eller sänka tempot.