Tips till ridhus och stallbygge!!

Lazy Lady

Trådstartare
Nu ska det rivas.. Och markarbetas... Och byggas..:crazy:
Stormen förstörde både stall och loge för oss så nu måste vi bygga nytt:cry: .
(tyvärr täckte inte försäkringen då de ansåg att byggnaden var gammal, hade det brunnit däremot hade vi fått ut försäkringsbeloppet.. Suck..:mad: )

Så en tid framöver blir banken vår bästa vän!:smirk:

Så nu till saken! Vi ska bygga ett nytt inackorderingsstall med 12 boxar och ridhus i samma byggnad. Då vi även har butik så tänkte vi bygga den ovanpå stallet med fikarum med utsikt ut i ridhuset. Vad tror ni om det?

Har ni några ideer? Är det någon nackdel att ha allt i samma länga? Vi tänkte göra byggnaden 25*60meter så att det blir ca 40 meter ridhus och resten blir stall med spolspilta och stor sadelkammare och även ett rum för tvättmaskin och torktummlare.

Vilket rid-underlag föredrar ni?

Använder någon av er asfalt istället för betong till bottenplatta i stallet. (det blir ju mkt billigare än betong + att det inte är halt..) Behövs det special ventilation till det?

Spåna med mig:bow: Det snurrar innanför pannbenet!!

Sv: Tips till ridhus och stallbygge!!

Det låter väl bra, men har ni någonstans att lagra foder? Det krävs ganska stor plats för foder, strö m.m till 12 hästar.
Har du skissat på någon planlösning på stalldelen? Lägg gärna ut den här så man kan se hur du tänkt utforma den delen.
Ett alternativ skulle vara att lägga stallet jämnsmed långsidan och ha foder i markplan på kortsidan med butik & fikarum ovanpå. Då behöver det kanske inte vara så långt som 60 meter.
Hittade en bild på denna sida som visar ett ridhus med butik på långsidan.
http://www.jacoblindh.se/projekt.htm

Du får gärna pm:a mig om vilka leverantörer du funderar på. Jag funderar oxå på att bygga ridhus ev. med stall.

Tack för att du svarat!! Och tack för länken!:)

Vi har haft funderingar på att lägga stallet längs med ridhuset, men vi funderade på om det inte blir lite omständigt att göra så? Med tanke på att man får passera varandra hela tiden i stallgången osv..
Vi tänkte istället att vi skulle göra snedtak längs med för förvaring av hösilage balar (tar eget), spånbalar och maskiner etc.
Ja planerna och funderingarna är måååånga!

Vi har inte hunnit med att rita på planlösningen ännu, vi har fått koncentrera oss på att bråka med försäkringsbolaget än så länge. Väldigt tungrott att prata med ettriga gamla gubbar:mad:

Vi har faktiskt tittat på den leverantören du länkade till, men har även funderingar på limträ som inte är så mkt dyrare, de ligger strax över jacob lindhs priser.

Vad tror du om asfalt istället för betong?

En fundering..vad jag har läst på de olika leverantörenas hemsidor så har jag förstått att det är oftare är dyrare att göra byggnaden bedare än de vanliga ridhusmotten (typ 25 m) då man måste ha större takstolar och dessa är mer kostsamma. Längden på byggnaden går dock efter fallande/stigande summa, så tipset är ju att i allafall lägga stallet på kortsidan. ;) lycka till!

Hej
Är det en ridsportsbutik ni har och vart isf ligger den? Hörde väl inbte till ämnet men frågar iaf.
//:D

Ang. asfalt så tror jag att det är ett jättebra alternativ, vi ska själv bygga i vår och kommer att lägga asfalt istället för betong.
Mycket enklare, snabbare och billigare, jag ser inga nackdelar alls.
Nu blir vårt stall inte så stort som ditt, vi ska bara ha 6 boxar i det "nya" stallet, men ändå...

Det enda jag fått rekommenderat att tänka på är att man ska behandla ytan med ett medel så att inte urin osv rinner ner i skarvarna, det blir ju inte lika tät yta som när man gjuter.
När det gäller ventilation har jag ingen aning eftersom jag kommer att ha ett kallstall med ca 10 (gissningsvis ) meter upp till nock. Jag kommer att bygga en slags "engelsk box"-lösning, med luckor i boxarna så jag hade inte tänkt installera någon form av ventilation alls, eftersom det blir ett stort kallt stall med självdrag.
Lycka till med ditt bygge!

Jag hade personligen gjort stallet i vinkel, alltså att ridhuset låg på 'ett' håll men att man ändå kunde gå in i det direkt från stallet.
Färdigaboxar lönar sig mer än man tror både med tid och pengar.
Lycka till!!

Tack för alla svar:bow: :bow:

(_matulda_ vi har en western butik, mkt passande!:D )

Vi ska inte ha själva ridhus stommen bredare än standard mått utan vi ska göra ett utskjut på takstolen sa att man får ett snedtak, blir ruskigt dyrt annars!

Jag skulle helst vilja ha det i vinkel men det blir billigare att göra byggnaden längre än att bygga ett fristående stall.

Kul att det är fler än jag som har funderingar på asfalt! Jag hittar inget om att det ger "skadlig lukt" Det värsta scenariot vore om man la asfalt och hästarna far illa av lukten, för det luktar ju trots allt..

'Tack igen!/ Lazy Lady:)

Vilka limträ leverantörer har du tittat på? Eller kommer du att titta på?

Vilken sorts asfalt menar du att använda? ABT? ABS? AG? ÅABT? ÅAG? Något annat?

Vilken stenstorlek?

Nyfiken!

bonde: Vi har tittat på falu byggkomponenters ridhus, jag begärde offert därifrån för 1år sedan och då kostade ett 20*40 ridhus 668,000:- + moms.
Så det är inte mkt dyrare.

Skatan: Asfalt sorten har ingen som helst aning om, den biten sköter min sambo som är fd asfalt läggare. (jag visste inte att det fanns olika sorter:o ) Vi kommer antagligen inte ha så stora stenar i, då blir det svår sopat..

Skatan: Asfalt sorten har ingen som helst aning om, den biten sköter min sambo som är fd asfalt läggare. (jag visste inte att det fanns olika sorter:o ) Vi kommer antagligen inte ha så stora stenar i, då blir det svår sopat..

Svårsopat tror jag inte att det blir med större stenar, däremot blir det svårt att få en tät yta.

Om du vet sen vilken sorts asfalt ni tänker använda och varför så kan du väl berätta det! Vore kul att veta om jag tänker rätt när jag tänker ABT11...

Okej, falu byggkomponenter har jag oxå fått offert ifrån. Fast jag fick ingen totaloffert, vad var det som ingick i din offert?
Jag har även fått offert från Ydregrind (för ca. 1 år sedan). 20*40 ridhus inkl. montage av plintgrund, limträstomme, fibercementtak & nockventilation pris: 1 495 000kr + moms.
Finns det nån mer leverantör som har limträstommar?

Okej, falu byggkomponenter har jag oxå fått offert ifrån. Fast jag fick ingen totaloffert, vad var det som ingick i din offert?
Jag har även fått offert från Ydregrind (för ca. 1 år sedan). 20*40 ridhus inkl. montage av plintgrund, limträstomme, fibercementtak & nockventilation pris: 1 495 000kr + moms.
Finns det nån mer leverantör som har limträstommar?

I min offert ingick: Leverans, montering av plintgrund, stommresning, takplåt, portar, ljusinsläpp, klädselplåt (ej monterad) Så jag tror att allt utom sargen och armatur ingick. Kommer ej ihåg exakt.

Jag vet inte hur många som levererar limträ.

Liknande trådar

C
Hästmänniskan Hejsan! (Hoppas tråden ligger rätt) Vi ska bygga nytt stall och har lite frågor. Vi ska bygga ett stall med 10 boxar, spolspilta...
Svar
15
· Visningar
2 490
Senast: Golden Sam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka