Bukefalos 28 år!

Tips till ridtravare-ridning

Sv: Tips till ridtravare-ridning

ja, en cm gör mycket eftersom det kommer röra sig i munnen, fasta eller lösa ringar? ledat eller oledat?

Har också ett sådant "anatomiskt" bett, fick det utprovat av tandspec.vet och det är en favorit även här :)

Vad kul att du hittat "knapparna" på henne, eloge till dig för att du inte rider med fördomar och åkrädsla:bow:

en så känslig häst kan du nog med fördel prova bettlöst på :)
 
Sv: Tips till ridtravare-ridning

Har fått det tredelade bettet och det trivs hon bra med och hon lyssnar ganska bra men man måste vara lite mer bestämd för att hon ska lyssna. Har även köpt ett odelat bett som är format efter munnen och det ÄLSKAR hon, fast det är ca 1 cm för stort. Gör det nåt?

Det beror lite på hur du mäter. Om ett passande bett enligt dig sitter precis tätt vid mungipan så gör 1cm inte så mycket på ett oledat bett. Men ar du fått lära dig att ett passande bett ska sticka ut x antal millimetrar, så är det definitivt för stort med 1cm för mycket ;)

Oledade bett är inte så farligt om de är en storlek för stora.
 
Sv: Tips till ridtravare-ridning

Fast när det är anatomiskt format, dvs med låg bred port, så gör en cm mycket vilket som, eftersom det inte ligger helt slätt i munnen kan det bli väldigt obehagligt om ryttaren t.ex tar tag i tygeln så bettet glider och lan-delen hamnar över tungan
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 110
Senast: mamman
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 524
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 073
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp