Tips vid manryckning på ovillig häst...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare trip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 3 651
T

trip

Jag vet knappt längre hur jag ska göra. :confused:
Det GÅR inte att rycka manen på min häst. Jag har provat allt (tror jag i alla fall). Hästen är tre år, väluppfostrad och vältränad i allt utom med det här med manen. Jag får knappt röra vid den. Men jag kan slita som en tok med en borste det bekommer henne inte.
Jag har provat lock och pock och vänliga ord, jag har provat hårda ord, brems, pleg (7ml, hon blev inte ens trött :angel:).
Nu sist så insåg hon att hon nog skulle behöva ge sig men istället så börjar hon antingen med att försöka vända häcken till eller så reser hon sig över en.
Och sånt accepterar jag INTE :devil:!!
Har ni förslag på hur jag ska kunna få manen rykt?
I och med att hon försöker sätta sig över mig vill jag göra nått som får henne att bli låg i rang och lite "nedvärderad" när hon mopsar.
Hon är rätt så opstinat av sig och vill gärna ifråga sätta saker både en och två ggr vilket är ok men hon ska ju inte vinna...
Visst det känns kanske när jag rycker manen men hon börjar ju mopsa sig redan innan jag har ryckt första strået så det är inte det. Har inte gått att fläta henne heller men det funkar nu.
Det är värst nere vid manken.
Förslag?

Klipp manen och nagga sedan kanten med en stålkam eller likn. Jag klipper manen på min även om hon inte trilskar för jag tycker att det är enklast.
Jag tycker inte att det är konstigt om hon reagerar när du närmar dig manen. Hästen litar ju inte på dig och vet att du rycker även om hon signalerar att hon inte gillar det. Hur vet du att hästen inte får ont vid ryckningae?
Sluta att rycka så kommer hon nog snart att låta sig flätas igen.

Tycker jag känner igen det!!!
Min häst är helt värdelös hon står inte stilla ens när jag klipper manen...
Men jag brukar binda upp henne kort och sedan kasta mig över henne och rycka ordentligt så vi gör det så sällan som möjligt.
Jag tar aldrig med en 1/3 av manen åt gången så hon brukar se lite rolig ut ett par dagar men vad gör det!

Det är ju just det, jag kan inte klippa den i heller eller nagga kanterna. Hade det gått så hade jag varit nöjd.
Och eftersom hon accepterar att jag drar rejält i manen med en borste så tycker jag nog att hon ska acceptera en trimkniv också.
Hennes mamma var lika dan men hon kaxade sig inte...så då möttes vi på den gyllene medelvägen.
Och flätningen funkar ju nu. Men men, vi fortsätter träna...

Japp, vi tar oxå manen i etapper, fast sista biten vid manken har vi inte lyckats med.
Men på åttitalet så var det ju modernt med lång tofs i nacken och hockeyfrillor, så vem vet, halvfriserade manar är kanske framtidens melodi...
Funderar starkt på att köpa täcke med halvhals som kan slita bort manen där nere.
Min lilla gangsterhäst!

Ryck dig själv i skallen ska du få se hur sköönt det är :mad:.Om du inte är oöm i håret förstås.alla hästar är olika och reagerar framförallt olika.Helt naturlig reaktion från din häst. :bump:

Nejdå, jag är inte håröm så här kan det ryckas...
Och nej, reaktionen hade inte varit naturlig för henne om hon inte samtidigt hade testat om hon kunde försöka överta ledarskapet.
Men jag trivs bra med ledarskapet och vill ha det kvar, även när det gör ont i hennes man...

vissa hästar kan acceptera att få manen ryckt medans andra inte gör det. Försök att få manen snygg på ett mildare sätt

Klipp manen istället om du nu ska ha den kort!
Varför plåga hästen i onödan!?

Säger hästen nej så är det nej. Det är en annan sak om det kanske är obehagligt att få fötterna skodda - det är ett nödvändigt ont. Rycka manen är bara en ytlig grej vi människor fått för oss är viktig, och inget hästen ska behöva lida för.

Ska du prompt fixa manen - använd en trimkniv. Ingen vettig ledare ber sin häst om att stå ut med en smärtsam ONÖDIG grej - i så fall förstår jag att hästen försöker bräcka dig.

man ska inte haka upp sig på ledarskapet endast.Man ska åxå kunna se det ur hästens synvinkel.ha medkänsla helt enkelt!Du mister garanterat ledarskapet om du bara ser till ditt eget bästa = att hästen ska se snygg ut.Man måste kunna tyda hästens signaler. :bump:

Vända häcken till och/eller reser sig?
Öh, du kanske skulle binda fast henne. Iallafall svårare att vända häcken till då.
Har för övrígt varit med om en häst som gick ypperligt bra att rycka om man tog på träns med skygglappar, han blev nämligen rädd för själva rörelsen i "rycket".
För övrigt så håller jag med flera andra - ta fram saxen o sluta bråka med kraken.

Acceptera att det gör ont på din häst. Förmodligen komer hon INTE att sluta så länge du inte slutar. Det är därför man skall sluta när hästen så kraftigt säger ifrån att det är obehagligt. Annars litar inte hästen på dig något mera, det är därför du inte får närma dej manen med sådana saker du använder vid ryckningen. KLIPP manen istället och visa din häst att du inte tänker göra hene illa igen!

I och med att hon försöker sätta sig över mig vill jag göra nått som får henne att bli låg i rang och lite "nedvärderad" när hon mopsar.

Det gör man inte genom att göra något som är plågsamt för hästen! :crazy:

Allt snack om ledarskap börjar spåra ur tycker jag. Det handlar ju om sunt förnuft! Läs Tassens svar hundra gånger!

Tack för tipset, Luff!
Ska testa det här med skygglappar för jag tror att det kan hjälpa.
Naturligtvis är hon uppbunden...

Ok, prova det EN gång, men om hästen protesterar det minsta får du faktiskt inse att det GÖR ONT!
Hästar känner smärta... :smirk:

det är så sorligt att du tänker i dessa banor. Detta löser kanske för stunden men ingenting som fungerar i längden.suck :crazy:

Det är inte så smart att provosera hästen till att resa sig.. Dessutom är det farligt och om du fortsätter göra illa hästen även fast den säger ifrån så har du en häst som inte litar på dig snart..

Samvaron med hästen ska vara trevlig, och det är inte meningen att vi ska kuva våra hästar till att stå ut med att vi gör illa dom..

Din häst berättar för dig att den tycker att det är obehagligt och kanske smärtsamt när du sliter av hästens hår, och det är något som en hästägare måste aceptera..

Du får helt enkelt klippa mannen istället, det blir lika bra som en ryckt man om mna gör det på rätt sätt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka